Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 69044 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Niklas persson  
#376466 Men alltså om du kör 500 meter på 1 min då håller du ju 30km/H! På hygget?! Blir det inte ganska skumpigt?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

röjar kalle  
#376467 Sen beror det vem som sitter i skotaren har sett genom åren en del som är fenomenala på att få lite körskador.Sen finns det dom som ju mer sönder kört det blir ju bättre trivs dom. :grin:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Camwood  
#376482
hlb skrev:Camwood. Dina spårbilder ser inte ut att vara svag och känslig mark. På grusbackar kan man köra stridsvagn utan spår.

Bilderna är tagna hemma på gården. Vi har extremt varierande markförhållande på det här skiftet. Det är berg i dagen och surhål med kallkällor mm i bland är det ren lera i dagen (gammal sjöbotten)
På sista bilden så är som jag skrev spåren efter en skotar körning med totalt ca 800 m3f men bara 50 meter från fotoplatsen så fick jag bygga en "träbro" av 3 fulla skotarlass med rundvirke och 2 lass med ris för att lassen skulle komma fram i ett surhål.
Men jag är imponerad hur lite skotaren körde sönder marken med tanke på att allt virke gick över samma basväg. Skotarens vikt med lass var ca 48 ton.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

550  
#376493
Homo abies skrev:En sak när det gäller markskador: det vi kan påverka , ytan spelar ju mindre roll det ordnar sig med band och bredhjul men skadorna vi inte kan "återställa" med ytvattenavledning typ under 0,7m påverkas av totalvikten-boggitrycket då kommer saken i annat ljus för det är där de allvarliga tillväxtsänkande skadorna sker. Ton mot ton och antalet överfarter påverkar i princip inget alls på djupet.


Ursäkta, men jag hängde inte riktigt med i din text. Menar du djupare än 0,7 m? Samt, menar du att mer vikt (antalet ton) är alltid värre? Förstår att du menar att antalet överfarter inte spelar någon roll.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

550  
#376497
röjar kalle skrev:Sen beror det vem som sitter i skotaren har sett genom åren en del som är fenomenala på att få lite körskador.Sen finns det dom som ju mer sönder kört det blir ju bättre trivs dom. :grin:


Det påminner mig om Gudrun, när skotarföraren tyckte det var effektivare (eller roligare kanske) att köra den rakaste vägen över hygget när lasset var fullt. Alltid överfulla lass, körde till maskinen satte sig och lastade då av om det hände. Han kunde istället använt dem meterhöga vägarna av ris/massaved som skördaren gjorde för att inte sätta sig.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

stegmaster  
#376514
Niklas persson skrev:
Att snitta 12fub/Tim anser jag vara omöjligt med en dessutom ganska liten vagn, då ska du ju snitta 2 lass i timmen och det gör man inte, tar ju en kvart bara och köra dom 500 meterna....

Nja, ser inte riktig varför inte det skulle gå.
Har själv nästan samma utrustning som @hlb (dock inte nytt), och kolladet just senaste videoen med huggarvagnen.
Där laster jag fint av virket på 5-6min.
Har själv aldrig kört efter nån skördare, men om det finns högar med timmer så man inte behöver flytta sig eller maks 1 gång, för att få lass, så tar det inte mycket lengre tid enn vid avlägget.
Så om vi räknar ca 15min för att lasta på/av, så har man ca 15 min att köra 500m tur/retur, vilket inte als bordet vara omöjligt om vägen er i något så vettigt skick. (10min med lass, 5min utan. t.eks)
Men klart det ska nog vara lite fina förhållandet för att hålla detta snitt,och inget snick/snack i mobilen. :wink:
Så med retta förutsättningar så bordet detta fungara va jag kan se.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Homo abies  
#376516
Homo abies skrev:
En sak när det gäller markskador: det vi kan påverka , ytan spelar ju mindre roll det ordnar sig med band och bredhjul men skadorna vi inte kan "återställa" med ytvattenavledning typ under 0,7m påverkas av totalvikten-boggitrycket då kommer saken i annat ljus för det är där de allvarliga tillväxtsänkande skadorna sker. Ton mot ton och antalet överfarter påverkar i princip inget alls på djupet.


Ursäkta, men jag hängde inte riktigt med i din text. Menar du djupare än 0,7 m? Samt, menar du att mer vikt (antalet ton) är alltid värre? Förstår att du menar att antalet överfarter inte spelar någon roll.
Lite grovt -ja den största packningsskadan sker vid första överfarten därefter är det ökande ältning och synliga spår i ytan som ökar till synes kan spårbildningen på ytan vara lika på skotare och lättare maskin men det är ju bara det man ser. skadorna i marken och djupet på dessa beror på vikten axel/boggitryck. om det bara är synliga spår som diskuteras då fattas ju bara grävmaskin ...

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Niklas persson  
#376518 Visst är det möjligt att lasta på/av ett lass på 15 min, men hålla det snittet på 1500 m3 låter imponerande, med massavedslass så får man ju ha ganska rejält lass och lång medellängd om man ska ha 6 fub på ett lass?
Men det är klart nu körde han ju i 30km/h med lass ut till avlägg så då funkar det nog.. :???:

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Niklas persson  
#376519 Och hlb skrev 500 meter till avlägg, han ska ju in till hygget igen också...

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376522 500m från hyggeskant till avlägg är bra skogsbilväg med lätt 30 km/tim . Jag arbetar på min arbetstid. Vid snack i mobilen "stämplar" jag ur för att inte lura arbetsgivaren på pengar.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376532 Din siffror @hlb, är tänkvärda. Du använder din traktor 600 timmar om året, det är rätt mycket det. För mig är det kanske 500 m3fub/år som skall ut i snitt, ingen annan användning. Skulle en traktor med huggarvagn ge en vettig (> 100:-) timlön? Miniskotare?

Det viktiga är nog att man kan köra överallt, så att köra efter skördare med min 135:a känns inte aktuellt. :)

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#376572 Men du har ju lång vajer :D ;)

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Umea  
#376611 hlb skrev :

Traktorn körs ca 300 tim/år i skogen och ytterligare 300 i jordbruk. Nypris 400 kkr (sonen köpte en förra året) restväde för min 2005 är ca 200kkr.
Värdeminskning över 10 år blir 35:-/tim. Bränsle skogskörn ca 4,5 l/tim blir 50:-/tim. Reparationer reservdelar försäkring ca 5000:-/år blir 10:_/tim. Totalt traktor 95:-/tim-
Griplastarvagn nypris 150 kkr - restvärde efter 10 år 50 kkr. Drifttid 400 tim (skog plus balkörning o dikning) Värdeminskning 25:-/tim. Reparationer ca 1000 :-/år blir 3:-/tim. Totalt 28:-/tim.
Ränta 20:-/tim får väl ingå om man köper nytt.
Totalt traktor och vagn de första 10 åren 143:-/tim.
Blir rätt mycket över av 480:- till en pensionär som tycker bästa lönen är att få vara i skogen.



Gediget arbete du hlb lagt ned på att räkna ut omkostnaden för traktor och vagn !!!

Jag är imponerad !!

Vänliga hälsningar
från Umeå

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376621 Idag har jag samlat upp hyprohuggna spridda stormfällor med blandat grantimmer, furtimmer, klentimmer,massaved och brännved. Klarar jag 2-3 mfub/ timme efter uppsortering vid avlägg är jag mycket nöjd.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

stegmaster  
#376624
Niklas persson skrev:, men hålla det snittet på 1500 m3 låter imponerande, med massavedslass så får man ju ha ganska rejält lass och lång medellängd om man ska ha 6 fub på ett lass?

Håller med dig på båda dessa punkt.
Själv skulle jag aldrig hållt det tempoet så lenge, kanske 1 dag eller 2.
Och helt riktig så får man inte 6fub massaved på en 9tonn vagn utan rejält lange stakehöjare eller långt virke.
Jag ansåg sågtimmer i mine funderingar, för då kan jag klara uppåt 6fub med et rejält lass.
Men att köra 500m tur och 500m retur, tycker jag man skulle klara fint på ca 15 min, eller even 10min, med hyffsad väg.
Men som sagt så måste förhållanden vara optimala för att detta ska fungera.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).