Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68780 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376313 Härligt med lite kalkyler, stort tack @hlb. Reparationer låter lite lite, men det är kanske inte mer än så?

Körde skördare som vanligt, eller la han det speciellt så att du kunde köra?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Homo abies  
#376329 En sak när det gäller markskador: det vi kan påverka , ytan spelar ju mindre roll det ordnar sig med band och bredhjul men skadorna vi inte kan "återställa" med ytvattenavledning typ under 0,7m påverkas av totalvikten-boggitrycket då kommer saken i annat ljus för det är där de allvarliga tillväxtsänkande skadorna sker. Ton mot ton och antalet överfarter påverkar i princip inget alls på djupet.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376339 Ikkje for å stela tråden men har ett spørsmål angående kjøreskader, marktrykk og sånt. Eg meine at ein masse Ferguson 135 laga mindre skader enn ein traktor på eks vis 6 tonn, selv om marktrykk på 135 blir større pga Dei smale dekka. Min kollega derimot meiner motsatt, den store traktoren lager Ikkje større skade nerigjennom bakken pga lavt marktrykk. Men dersom ein skal følge hans resonnement så er jo ein hest noke av det verste ein kan bruka. Den er jo forholdsvis tung, men med ganske små hover. Eg meiner at skadene nerigjennom bakken blir mindre der utstyret er lett. Når ein bruker tunge traktorer så trykke ein bakken sammen, det blir stadig mindre luft i jorda og ein må bruke meir og meir kunstgjødsel.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#376344 Säger sej väl självt att det blir mindre spår med en vanlig traktor, det är bara att gå ut i skogen och titta på gamla skotarspår, finns nämligen ingen vanlig jordbrukstraktor som har den höjden inunder att den skulle kunna komma fram där om den ev skulle sjunka så mycket :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376361 @Mangan, Har särskild kolumn för rep, resdelar,service i kassajournalen som jag sneglat på. Kalkylen gäller de första tio åren för nya maskiner. Begagnat borde ju bli mindre värdeminskning men kanske mer rep däckbyte etc. Jag menar att begagnatpriserna är alldeles för höga för denna maskintypen så det är inte dyrare att köpa nytt. Det är nog mest likviditetsproblem och att inte få för frun som får folk att överbetala begagnade grejor i stället för nytt. Sen finns det folk som gillar att skruva och är duktiga på det vilket jag respekterar.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376364 Hyrde själv in skördaren med en skicklig förare. Han lade en del ris i surhålen både för sin egen del och mig, Ordern var: inga körskador från skördaren, skär det igenom skall det risas. Skördaren är långt ifrån lika giftig som skotaren.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Camwood  
#376373
hlb skrev:Camwood. Dina spårbilder ser inte ut att vara svag och känslig mark. På grusbackar kan man köra stridsvagn utan spår.

Även en stridsvagn kommer att "ligga på magen" vid tillräckligt många överfarter på grusbackar.
En del skriver att det är ju skälvklart att en traktor får mindre spår än en skotare !de e ju bara att titta i skogen mm eller att en lätt maskin ger mindre spår än en tung vid "en överfart. Helt klart har ni rätt om det.
Men nu var ju frågan traktor med vagn kontra skotare!! och skotaren är överlägsen traktorn kör mässigt men även när det gäller skador i skogen då skotaren har en större bäryta och bättre framdrivning.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

husqvarna_med_sthil  
#376395 Nu har jag inte läst hela tråden, aldrig kört en skotare och bara några få kubik med traktor och huggarvagn och då med en gammal liten traktorn med anpassad mindre huggarvagn men en sak är jag då säker på, den jordbrukstraktor som tar sig fram som skotaren som skotade ut våran senaste slutavverkning den traktorn har jag svårt att tro den finns. Känns som helt olika världar.

Ett exempel till är nu när skördaren och skotaren gick fram i vägbygget, att köra fram den sträckan med traktor var bara helt otänkbart, skotarn körde ut virket under dan, stenigt och ett rent helvete, omöjligt att tänka att köra med traktorn men ut kom skotaren med virket.

För mig som är nybörjare kom jag hem till vedupplaget med mina grejor och full 7t vagn. På fastigheten intill körde grannen fram sin avverkning som gjorts här i anslutning till byn. Han hade 100 meter kvar ca till sitt avlägg när jag började och han var ca på samma ställe tom på väg åt andra hållet innan jag lagt av halva min "lilla" vagn. Vinkade glatt men kände mig riktigt inkompetent där en stund :grin: Nu är det def ingen måttstock men för mig var det ett "aja" för jag insåg att min stolta välta med ved var som en fjärt i det blå när man hamnade bredvid ett proffs med grejor avsett för produktion.

Dock är en skotare väldigt för dyr för min del och den fungerar inte till att köra hem ved, känns skönt det på någe vis, speciellt det sista :wink:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

loppan  
#376401 Vad den här diskussionen borde handla om är att det ibland skotas vid olämpliga färhållanden och att då en jordbrukstraktor kan vara ett bra alternativ,både praktiskt och ekonomiskt.

En mellanklass skotare kör utan problem fram 200 fub i slutavverkning vid kort drivningsavstånd och virkesrik slutavverkning på ett skift.
Det blir som att jämföra en spade med grävmaskin,spaden gör mindre skada.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#376405
loppan skrev:Det blir som att jämföra en spade med grävmaskin,spaden gör mindre skada.

Syftet med maskin är uppenbart, ingen gräver sin husgrund med spade längre.
Ligger 3000 m3 på marken funderar väl knappast nån på atv.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

550  
#376416
sundelius skrev:Skillnaden mellan liten traktor och liten skotare hoppas jag att jag har ett svar om ett par veckor. Att jag vinner i smidighet, komfort och framkomlighet är nog klart men är också nyfiken på jämförelsen på markskador


En Malwa är ändå ganska lik en traktor med driven vagn efter, så det blir nog inte så stor skillnad antar jag. Komfortmässigt är den nog trevligare, men det går inte komma ifrån att man har hytten på en enkel axel och inte boggi. Dessutom mindre diameter på hjulen än traktorbakhjul i kombination med mindre bredd borde ge en lite skumpigare färd (om man har lika bra fjädring osv). Det känns som att en driven boggi gräver mer i ytskiktet särskilt i svängarna.

Camwood skrev:Som många har skrivit så körs traktorer på bättre/fastare mark just för att dom inte har något alternativ. Sen har en del skrivit att en traktor kör inte när det regnar mm och en andra exempel som förklaring till mindre skador i skogen! vilket jag tycker inte hör hit utan det kan man väl göra med en skotare också!! Sen gräver inte en skotare med band mycket mer i kurvorna än när den kör rakt fram tycker jag utan spårens djup beror nästan helt på markens beskaffenhet.


Man kan också se det som att man har en inbyggd garanti i systemet om man kör med traktor då (att det inte går att göra så stora skador som med skotare). Det kan vara en fördel i sig. Jag tycker i alla fall att man kan göra tillräcklig skada med en traktor.

Egentligen borde skotarens effektivitet användas till att anpassa körningen till bra väder. Tyvärr är det tvärtom i praktiken eftersom priset är så mycket högre att entreprenören vill köra alla dagar för att täcka kostnaderna.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Niklas persson  
#376438 Diskutionen blir ju ganska löjlig, som flera skriver så kommer aldrig ens det största och dyraste traktorekipaget i närheten av en skotares kapasitet!
Att snitta 12fub/Tim anser jag vara omöjligt med en dessutom ganska liten vagn, då ska du ju snitta 2 lass i timmen och det gör man inte, tar ju en kvart bara och köra dom 500 meterna....
Sedan håller jag fullständigt med om att enda anledningen till att där inte blir mer spår av en traktor är för att det inte är möjligt! Jag skulle vilja påstå att en fullbandad gremo 1050 Valmet 830 eller liknande håller sig flytande bra mycket längre än en traktor på svag mark om där ska ut mycket virke. Handlar det däremot om 1-2 lass så lämnar ju inte traktorn så mycket spår.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376445 12 mfub/tim med 5 tim arbetsdag kan verifieras av skördarlistor och leveranssedlar. Om du anklagar mig för att ljuga faller det tillbaka på dig själv. 500 m från hygge till avlägg tar något mer än 1 minut med traktorn. Härmed bemöter jag inte fler så här oseriösa inlägg.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

jannee  
#376449 Finns "massor" av Rottne Blondiner, tyvärr är de som är till salu oftast i miserabelt skick, annars där har man en verkligt ekonomisk maskin. Finns fortfarande maskiner som är i bra funktionsdugligt skick, kört ut massor av kubik.
Undviker du allt för stora lass och rundar de värsta surhålen behövs det ej bli någon större markpackning.
Självklart skenar kostnaderna iväg om något går sönder, men betänk hur många kubik en sådan maskin kört ut under sin livslängd.
Där har du en billig maskin (kanske 40 år) som konkurrerar ut alla traktorer - hur moderna de än är :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#376464
hlb skrev:12 mfub/tim med 5 tim arbetsdag kan verifieras av skördarlistor och leveranssedlar. Om du anklagar mig för att ljuga faller det tillbaka på dig själv. 500 m från hygge till avlägg tar något mer än 1 minut med traktorn. Härmed bemöter jag inte fler så här oseriösa inlägg.

Menar du 500 m terrängkörning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).