Beavern skrev:En skotare är troligtvis det mest Olönsamma man kan äga. Skulle möjligtvis vara mjölkkor som skulle kunna konkurera.
Så varför sks det då vara så mycket sämre med en traktor och vagn?
Så alla som försörjer sig på att köra ,äga en skotare är olönsamma? Och som du beskriver "dom mest olönsamma".
Intresant

Du underskattar en hel yrkesgrupp !!! Var det lönsamt med en traktor och vagn så skulle väl den mesta avverkningen med skotning i Sverige utföras av dessa?
Men så är inte fallet utan jag tror att en mycket stor del av all skotning utföres med just en skotare bara för att det är det mest lönsamma.
Frågan var ju effektivitet för traktor och vagn kontra en skotare och det mesta ska bakas ner till lönsamhet och ekonomi i slutändan.
Skogsentrprenörer är dom mest konkuranssutsatta av alla och tro mig ! skulle det vara lönsammare med en traktor och vagn vid avverkning då vore det den vanligaste maskinen i skogen.
Nu tog jag i i överdrift ! Du kanske skrev ditt inlägg med ironi?
Men kan ni som vurmar för småskaliga maskiner tala er varma för just det! Småskalighet! För det är just dom är när man kör med traktor och vagn i avverkning. Dom har sin plats absolut!! men blanda inte ihop en traktor med vagn(hur än stor o dyr vagnen är) med en riktig SKOTARE.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto