tis 01 mar 2016, 03:32#377727
väghultarn skrev:Jag tänker såhär.om man istället för en ombyggd 2 miljoners bonnhjuling,för samma pengar köper en bättre begagnad skotare tex en jd 810 som dessutom redan är byggd för skogsbruk.vi låter dessa två åkdon köra varsin stickväg huggd av en gallringsskördare så kommer skotaren först ut med lass.varför? Jo för att skotaren är en bättre maskin i skogen än en traktor. Den har större rutor och därmed bättre sikt, och man slipper titta över ett 38" däck varje gång man griper efter något på sidan. Den går mjukare fram tackvare hydrostatdrift och att det är boggi på traktordelen. Den svänger i midjan istället för på framhjulen, spårar exakt utan att behöva en extra led.detta är bara några av anledningarna, listan kan göras längre,så mitt svar på trådskaparens fråga är nej,en traktor kan och inte bli lika effektiv som en skotare under normala drivnings former.
Traktorer har inte så höga rutor men kan ha takfönster, som här
1456795175_valtra-n4_p4j1322_109549.jpg
Säger inte att det är lika bra som höga fina fönster men det förenklar.
Valtra T4 och N4 har fått upp föraren lite mer i hytten så man ser ut/neråt lite mer.
Inte ren hydrostat men steglös drivning med Direct-modellerna (som Anders skördare kräver för Alphavagnen).
Man styr med framhjulen så traktorn i sig spårar ju inte men vagnen har sin ledpunkt under kranpelaren (Y-drag) och elektroniken ska hålla koll på att vagnen spårar med traktorn (bakhjulen får antas).
Dessutom så måste väl en midjestyrd maskin ha sin midja mitt i mellan axlarna (alt. boggiaxlar) för att det ska spåra
exakt? Så är det ju inte på skotarna.
Det är ju inte några billiga bondlurksmaskiner som man jämför med, annan nisch men de tar upp fighten på fler områden där någon typ av skotare varit enda alternativet. Vinner på allt gör man inte eftersom det ändå finns mycket kompromisser kvar i jordbrukstraktorn.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961. DJI Mavic Pro från 2017 (drönare).