Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68976 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376917 Här är traktorvägarna med underlag av ris från hyggena 2014 och 2015.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Erre  
#376918 En kompis här hemma i byn har en Rottne H8 och en valmet 828. Galet fin kombination för den självverksame.

Nu kör han ju professionellt med H8'an. Så den maskinen bär sig själv med råge.

Sen tar han hem H8 och kör i egen skog runt jul och nyår när det är lite lugnare. Får snabbt mycket gjort då han lever på att köra maskin. Sen kan han skota ut i lugn å ro om helgerna med valmeten.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

rokon  
#376919 Ser ut som hlb har kört med ångvält över rustbäddens grus.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

rokon  
#376922 hur många år håller den där bädden? Är det fuktmättat hela tiden så kan det väl bli många år?

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#376924
rokon skrev:
machonisti skrev:

Finns knappast en maskin som är dyrare att håll idrift än en medelgammal skotare.
Räcker med punka på ett däck så är hela vinterns skogsförtjänst raderad!

Här är jag och svänger på frusen blötmark, denna vinter.


Bra, man behöver höra detta emellanåt som vaccination mot skotardrömmar, jag tänkte igår en skotare mitt ute på skiftet ingen farbar väg, vattendrag emellan och maskinen rör sig inte ur fläcken, blir nog ett huvudbry. Bättre med något lättare objekt.

Tänk då scenariot:
Du sitter i hytten, märker att boggin sjunker.
Du trycker på knappen: Alla spärrar!
Ändå slirar ett boggipar.
Elektroniken funkar inte när det gäller.
Då önskar man att evenemanget var beställt!

Ändå gillar jag skotaren!!!

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376935 @Rokon, Grävde ner en trumma i vägen på bild 2 några månader senare. Rismattan hade då pressats ihop till bara 10-15 cm tjocklek och som en porös träfiberplatta i konsistens. Nerpressat i fukten utan syre håller den i hundratals år, men dika inte för djupt vid sidorna så vattnet dräneras. "Ångvälten" är en gammal Hydrema med tiltskopa.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

rokon  
#376943 Blir sugen på att göra en sådan väg, den där Hydrema, är det någon slags dumper? Jag får inte till det med tiltskopa?

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376945 Traktorgrävare 806 T.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376948 "Dumpern" är en Möre 11 tons traktortippvagn. Se fram mot pensionärstiden när man har tid att leka lite i skogen.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

rokon  
#376949 ok då är jag med på banan igen, kanske har chans på att bli med en Hymas i framtiden som en kompis har.
Vilket slags ris är bäst, blandning av glasbjörk och gran kanske?
Möres Dumpervagn har jag kollat på deras hemsida, samt även Farma har nu en variant.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#376951 hlb: får intrycket av mycket fina körvägar;
Har du satsat kapitalet på dylika vägar överallt på dina skiften förstår jag din ståndpunkt att traktorn vinner skotaren!

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

stegmaster  
#376957 Här hos mig er svaret givet. då inget som er bredare en 260cm eller högre enn 3m kommer fram här.
Så då er det vel endast en malwa eller likn, som skulle vore aktuell i skotarvägen, sen när lill skotaren kommer fram til skogen, så hadde even den fått dra iväg, då det inte finns möjlighet att köra i den terrängen som finns.
Så här kommer inget vare sig skördare eller skotare. (förutom en liten grävmaskin med skopa och Naarva. :mrgreen: )
Här måste det grävas väger för att komma fram och vinchas inn til dessa, så då er bättre och låta en 75hk traktor och huggarvagn göra detta arbete, så i prinsipp får "alt" huggas manuelt.
Sen er skotningsvägen i snitt ca 2-3km enkel resa(på skog och offentliga väger).
Fick hem 2 lass björk i dag, satser på 3 lass nästa helg, sen er det slut för denna sesongen.
Sen får jag inn med grävaren i ca 1 vecka i vår/sommar och göra nya väger (några hundra meter i olika riktningar, så det er klart innför nästa sesong.
Ja, jo, jag vet dette er i västra delar av Norge, men så funkar det här hos mig.
Att det inte finns nån skotare eller skördare i mils omkrets säger vel det mesta. :wink:
Ni har verkligen et I-land problem(i Sverige/Finland) som ens kan disskutera om man skulle välja en skotare eller traktor med huggarvagn. :D

I morgon ska jag iväg och köra 2 lass ved för en tidlgare jobbarkompis, 3km enkel resa på offentlga vägar detta med, så det hadde inte blitt nåt jobb om man endast hadde en skotare på "gården".
Dock er det inte trevligt med all denna vägkörningen med fullt oppsett med piggkedjor, då dom slits rejält, men det kommer ju fa............ inget snö, sa va gör man. :sad:

Va fina väger du gör hlb. :surp:
Så fint gör inte jag detta, här er det bara få undan rötter och sten och vatra upp vägen så det går att komma fram på ett vettigt sett.
Efter några år gror det ju igjen, så det knappt syns att det vore nån väg där als.

Några bilder från mig med.
Tyvärr er bilden och teksten inte korrekt, måste var nåt fel med bilduppladdningen, sorry.



Började bra med grus/jord.
1456517284_20150911_090004.jpg


Sen blev det mer sten, men det gick. (Har hu kört hem 25 lass från detta området)
1456517291_20150911_085947.jpg


Så här ser det ut efter några år.
1456517280_20150911_085922.jpg



Edit: Fredrik, det er nåt rejält knas med bilduppladdningen, bilden kommer hur som helst, och even teksten flyttar sig från en bild til en annan. :o
Senast redigerad av stegmaster fre 26 feb 2016, 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#376961 Då slår det en ann: hur i helvete löns det att bedriva skogsbruk typ, gräva vägar bygga vägar???
Gör samma i Fin krävs input från annan kassa. Då brukar man märka objektet: Hobby!

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

rokon  
#376964 Om 3 månader ålderspension och flerårig planering för totalrokad i livet! :smile:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

stegmaster  
#376967
machonisti skrev:Då slår det en ann: hur i helvete löns det att bedriva skogsbruk typ, gräva vägar bygga vägar???
Gör samma i Fin krävs input från annan kassa. Då brukar man märka objektet: Hobby!

Nä det er nog kanske inte lönt heller, för det er aldrig nån som huggit här tidligare. (det er helt jomfruelig skog. :lol: )
Sen er det nästan endast löv, inget timmer altså, endast träd til vedproduktionen, och visst, produktionen er nog inte större enn det kan klassas som hobby, då vi båda har "riktiga" jobb.
Detta gör man på fritiden.
Så nu kanske fatter ni varför man får hugga nästan gratis hos olika skogägare.
Så ingen poeng att legga pengar på att köpa skog här.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).