Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 69143 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376787
hlb skrev:det mesta av riset använt till grund för nya myrvägar.


På hygget, eller körde du iväg det till mosse? Skall du lägga fylle/grus ovanpå riset?

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

johan n123  
#376832 det jag undrade med den här tråden var om vi jämför en traktor o skotare i en gallring med Lika stor lastyta och lika dan kran och med samma förare som byter maskin kommer då traktorn och skotaren dra ut lika mycket?? Menar också att båda kör framåt och inte behöver backa å trixa typ att man bygger upp en skog av träplankor som i skogsforsk gjorde när dem jämförde tilltgripen.
kommer inte kapaciteten vara väldigt lika mellan skotaren och traktor eller ?? O vi SKA inte jämföra med nån gigantisk skotare jämfört med en liten MF 135 o vajerkran

   TS
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#376834
johan n123 skrev:det jag undrade med den här tråden var om vi jämför en traktor o skotare i en gallring med Lika stor lastyta och lika dan kran och med samma förare som byter maskin kommer då traktorn och skotaren dra ut lika mycket?? Menar också att båda kör framåt och inte behöver backa å trixa typ att man bygger upp en skog av träplankor som i skogsforsk gjorde när dem jämförde tilltgripen.
kommer inte kapaciteten vara väldigt lika mellan skotaren och traktor eller ?? O vi SKA inte jämföra med nån gigantisk skotare jämfört med en liten MF 135 o vajerkran

Är marken slät och det bara är att köra rakt fram och dubbelkomando finns i traktorn, samt ordentlig pump så hydraliken går snabbt så kan väl traktorn hänga med skotaren, men som det oftast ser ut i verkligheten så har inte en vanlig traktor en chans.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

jannee  
#376839 Vore inte skotaren överlägsen traktorn funnes det inga skotare. :mrgreen:
Skotaren är så pass överlägsen att den kan kosta hundtals kronor mer/timme och ÄNDÅ blir det lönsammast för skogsägaren. Vore traktor och vagn lönsammast funnes det bara sådana, i mitt tycke ganska självklart.
Har jag en traktor och vagn stående självklart använder jag mig av den - men har jag en skotare stående INTE använder jag mig då av en traktor med vagn - DUMHETER. :grin:

Avatar Fallback

Re: Sv: effektivitet skotare vs traktor

olli  
#376840 Bra Janee. Men jag vill inte ha en skotare ståendes, så jag använder traktor och skogskärran till småjobben, och lejer in skotaren vid behov. Jag bedömer skotarens kapacitet till minst det dubbla som jag kan prestera. :-o

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

uffejohan  
#376848 Jag har både en riktig skotare, traktor med huggarkärra och ATV med skogsvagn men använder nästan bara skotaren för att det är så förb....t kul att sitta i riktiga grejer och köra i nästan vilka stenbackar som helst....

Avatar Fallback

Re: Sv: effektivitet skotare vs traktor

olli  
#376850 Om jag hade en skotare skulle jag nog göra som du. :-D

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

johan n123  
#376854 jag är inte ute effter att få en traktor att gå lika effektivt som en skotare för att det är omöjligt MEN jag har argumentarat med min granne som har skotare (Gremo950) o han retas som *** men det ni säger då att det är lönlöst att köra med traktor o huggarvagn ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

rokon  
#376856 Jag tror att hlb´s traktorekipage med dubbelmontage och huggarvagn är överlägsen en skotare på myrar. Hans specialkunskaper med bland annat 0,4 kg lufttryck tror jag det var på dubbelmotaget (yttre hjulparet?) mm undrar om inte skotaren skulle gå ned sig i dessa myrar utan tjäle? Skulle alls någon skotare av storlek vilja ge sig ut?
Kanske vi där har ett av svaren till att så många i vårt grannland Finland har så fina traktorekipage för skotning?
De har mängder med myrar med skogsodling långa avstånd till avlägg skulle verkligen en skotare kunna konkurrera där?
Ok på platser med rejäl is, tjäle och goda planerade vinterbasvägar, men annars då och lite längre söder ut och inte i Lappmarken?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

uffejohan  
#376857 Nä, absolut inte lönlöst, var sak på sin plats. Jag får snällt ta fram min Honda ATV om det ligger ett torrträd mitt inne i dungen och är det för blött tar jag traktorn och lägger i lite ris där Rapiden annars skulle sjunka ner till bukplåtarna.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#376859
johan n123 skrev:men det ni säger då att det är lönlöst att köra med traktor o huggarvagn ??

Det är det absolut inte, men dom stackarna som bara räknar pengar och betalda timmar kan inte tänka sej
annat än en skotare. En traktor med huggarvagn kan fungera mycket bättre än en skotare om man ser till helheten, mindre markskador m.m., men ska det räknas framkörda kubik vinner skotaren givetvis.
Allt har sina för och nackdelar.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

husqvarna_med_sthil  
#376866
johan n123 skrev:jag är inte ute effter att få en traktor att gå lika effektivt som en skotare för att det är omöjligt MEN jag har argumentarat med min granne som har skotare (Gremo950) o han retas som *** men det ni säger då att det är lönlöst att köra med traktor o huggarvagn ??


Som jag skrev tidigare är min tro på det hela. Har man ett mindre skifte och inte kör åt andra osv så blir traktorn bättre om det alls går att köra där med traktor förstås. Inte bättre för att den är snabbare eller tar sig fram bättre för det gör den inte men man löser problemet utan den investering och kostnad som är runt en skotare . En skotare är dyrare på alla sätt om man inte kör kontinuerligt tänker jag.

Skulle jag köpa en skotare skulle jag ta mig fram bättre och köra ut huggningen snabbare men jag klarar det ju också med en traktor och vagn, tar längre tid men ger mera pengar i börsen. Skulle aldrig vara lönsamt med att ta dit en skotare för några mindre gallringar eller de småhuggningar jag planerar för, hela vinsten ginge ju till skotning och antagligen mera därtill. Ska man leja lär man ta i över flera hektar i stöten och kanske i samråd med andra så de gör sig tillrätta maskinerna och det blir netto. För den som äger maskinen gäller det att köra,köra,köra och hoppas reparationerna håller sig rimliga om jag ska lyssna till hur snacket går.

Jag hade aldrig kunnat köra fram våran avverkning som den skotaren gjorde och där är den överlägsen, att äga en själv med ett skifte på 35 hektar, knappast, då förlorar man men har man det som hobby och skiter i kostnad och älskar skotarens tekniska överlägsenhet är det förstås helrätt kan jag också tänka men jag skulle aldrig tjäna igen den, däremot går det hyfsat om man köper till en huggarvagn till en äldre traktor men det har jag kvar att bevisa inför mig själv ännu.

Lägger till: min granne skrattar säkert åt mig men så får han köra också... jobbar jämt när han inte är hemma och skruvar. Hans yrkesskicklighet är dock imponerande, det ser nästan ut som en dans när han skotar, mjuk, snabbt och utan att det ser krångligt ut.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

machonisti  
#376892
1456510064_bild0570.jpg



Finns knappast en maskin som är dyrare att håll idrift än en medelgammal skotare.
Räcker med punka på ett däck så är hela vinterns skogsförtjänst raderad!

Här är jag och svänger på frusen blötmark, denna vinter.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376910 Vi är nog lite avundsjuka på @machonisti (bara i Sverige vi har den farsoten).

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

rokon  
#376914
machonisti skrev:

Finns knappast en maskin som är dyrare att håll idrift än en medelgammal skotare.
Räcker med punka på ett däck så är hela vinterns skogsförtjänst raderad!

Här är jag och svänger på frusen blötmark, denna vinter.


Bra, man behöver höra detta emellanåt som vaccination mot skotardrömmar, jag tänkte igår en skotare mitt ute på skiftet ingen farbar väg, vattendrag emellan och maskinen rör sig inte ur fläcken, blir nog ett huvudbry. Bättre med något lättare objekt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).