skogh skrev:JF skrev:Hade köpt samma uppsättning jag har idag, det täcker mina behov.
2 st 4wd traktorer, en med lastare.
Stegmatare
5,5 tons grävare
Huggarkärra m radiostyrd vinsch
9 kubiks kärra
Vedmaskin
Lite snabbt summerar har ovanstående kostat mig 320 plus moms så skulle jag köpa samma uppställning fast spendera 1 miljon skulle jag uppgradera mig duktigt fast det kanske mer skulle handla om komfort och driftsäkerhet än produktivitet. Det jag skulle vilja ha är ett sågverk och möjligtvis en kran till så jag kan ha ett skördarekipage och ett skotarekipage.
Hur är det möjligt? Har letat grävare och vettig 4wd traktor med lastare ett bra tag men bara en 5,5 grävare går ju inte under 175
Traktorn är från 82, en Deutz 7807. Kass svängradie, noll komfort, trasig Ebersprächer, den fixar jag sen tänkte jag vid köpet för 12 år sen. Den fick jag för 78. Grävaren är en IHI, jag tror att den är från 2003. Den tror jag att jag betalade 85 för. Den ser ut som kriget självt, bla har nån kört in en skopa i hytten och det mesta av elen så som hyttfläkt och belysning funkar inte. Jag brukar utgå från en budget och sen försöka maximera vad jag kan få, istället för att bestämma vad jag vill ha och sen titta vad det kostar. Grävarn var en importmaskin och saknar slänthydraulik och rototilt. Endast en skopa ingick men jag prutade till mig ett snabbfäste och två skopor till. Dock fick jag bygga om allt då inget passade ihop men det var jag medveten om. Köpte stål och diverse bearbetningstjänster för närmare 8000 så i ärlighetens namn har grävaren kostat mig 93 som det är nu. Måste byta vattenpump men det är väl mer att betrakta som reparationskostnad än inköpskostnad.
Kolla efter maskinhandlarn i Eskilstuna på Blocket. Det var där jag köpte min. Har inte koll om han håller på fortfarande men han hade rätt många grävare 3-7 ton runt 100-120 tkr.