Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Renovera Skogsboxer - vad går att göra?

6 inlägg 4019 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovera Skogsboxer - vad går att göra?

Vardon  
#373683 När jag tvångsarbetar hos en vän så har ju en Skogsboxer blivit min favorit. Dock har den vissa skavanker som nu börjar göra den ganska svårarbetad. Det är ett ÖSA bygge, extra hydraultank på vänster sida, BM1113 motor. Sen lär det saknas 1 000 uppgifter om vad det är exakt för grejer men får väl komplettera efter hand.

1. Den börjar bli klen i hydrauliken. Förr kunde man välta traktorn med kranen om man nu ville, nu är det nästan att det går snabbare att ta saxen och handlasta.

2. Läckage i tex svängcylindern (värst) jag har numera sydväst när jag kör den för att minska oljeinpackningen i håret. Får dock för mig att det bara är läckage när man svänger. Kör jag på väg med den läcker den inte så mycket.

3. Den har en tendens att koka och jag får för mig det försvinner kylvatten ur den.

Några tankar och funderingar:

Jag tror inte 1 och 2 har med varandra att göra eller har det det? Fyller väl på olja ibland då det minskar och då går den från urusel till dålig. Eller kan man få luft i det som måste ut?
Brukar det gå att renovera hydraulpumpen eller är det lättare att skaffa något annat?

Kokningen jag tänkte väl man får börja med att skruva ur oljepluggen och se vad som rinner ut. Stickan känns inte vit. Om oljan är bra ska man ge sig på vattenpumpen?

I vilken ände tycker ni man börjar? Att ha en kran som inte orkar är ju meningslöst men ha en kran man inte kan använda för den kokar är även det värdelöst. På nått vis skulle jag vilja börja med kokningen för jag har en känsla av att hydrauliken är lättare att lösa. Samtidigt det tar ju tid innan den går till kok så det är ju kanske inte bråttom heller.

Traktorn används bara som gårdstraktor vid vedsågning, när jag har abstines eller när man annars behöver en smidig kran.



   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Skogsboxer - vad går att göra?

tallen100  
#373697 Tja... 1. läcker kolvarna blir ju inte kraften som den ska, dom kan även läcka invändigt, och pumpen kan ju börja vara dålig.
2. typ samma svar som 1, packa om kolvarna.
3. dålig topplockspackning, brukar ofta märkas med vatten i motoroljan (titta om det syns något kring den), eller igensatt kylare....

Avatar Fallback

Re: Renovera Skogsboxer - vad går att göra?

Tosca  
#374123 Kolla trycket, det sitter ju en tryckbegränsare som kanske tappat inställningen.
Svängtuberna får du nog lov att packa om.
Kylaren är väl det första att kolla på motorn, är kylgardinen kvar?

Användarvisningsbild

Re: Renovera Skogsboxer - vad går att göra?

Vardon  
#374148 Ja svängtuberna är ju inget att fundera på. Däremot har jag fått för mig att den blivit klen i samtliga hydraulfunktioner, tex även gripen , det har fått mig att misstänka pumpen.

Men tryckbegränsare kan ju vara bra att kolla.

Kylaren helt klart med. Är liksom bara lite rädd att börjar man rota i det så växer projektet. Tack för tips när man inte tänker längre än näsan är lång.

Tror inte det är nån kylargardin kvar men det ska kollas med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Skogsboxer - vad går att göra?

Ferguson system  
#374208 Jeg ville ha bytta termostat, vannpumpe, spylt rent radiatoren, fyllt på nytt kjølevann og ny olje på motoren.

På hydraulikk systemet ville jeg ha gått over alt som lekker og bytte av filter og evt. olje (sørg for å få ut all luft). Hvis ikke det fungerer så er neste steg pumpa.

Avatar Fallback

Re: Renovera Skogsboxer - vad går att göra?

tallen100  
#374240 Ta ur termostaten och lägg den i en gryta med vatten och värm, då ser du om den öppnar och stänger som den ska.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).