Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Valmet 701 vs Rottne 2002

8 inlägg 7118 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 701 vs Rottne 2002

Eson  
#371955 Min far är ute efter att köpa en mindre beståndsskördare för att minska ner på kroppsslitaget. Har spanat in dessa två nedan:

http://www.blocket.se/kalmar/Valmet_701 ... w=3&last=1

http://www.blocket.se/vastmanland/Rottn ... ?ca=17&w=3

Har sökt på forumet lite i gamla trådar och får väl då en känsla för att Rottnen skulle vara att föredra. Vad anser ni annars i övrigt om prissättningen på maskinerna, rimlig? Vad är bra att hålla koll på vid ett begagnatköp?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 701 vs Rottne 2002

Fredrik Reuter  
#371984 Hej,
Frågar du mig vilken jag valt utav de två så blev det nog 701:an.
Enklare i uppbyggnad för en såpass gamma maskin kan det vara en fördel.
Hade det varit en Rottne 2004 med RK50 istället så hade jag valt den.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 701 vs Rottne 2002

Sidekicknicke  
#372028 Vad menar du med RK50?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Valmet 701 vs Rottne 2002

skogsjan695xl  
#372029
Sidekicknicke skrev:Vad menar du med RK50?


Rk50 är kranen. Är väll rk50 på h8 om inte jag äe ute och cyklar.

Avatar Fallback

Re: Valmet 701 vs Rottne 2002

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372035 Gäller det bara körning i egen skog så hade jag nog satsat på nåt lite större, typ en fyrhjulig Valmet 901.
Man tenderar att ge sig på allt i trädväg när man väl har en skördare :grin: och då är en lite större maskin bra mycket mer användbar.
Dom små är ganska ovanliga också, vilket kan bli problem om man behöver delar.

Beståndsgående skulle jag personligen bara köpa om jag körde entreprenad heltid med endast den typen av jobb.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 701 vs Rottne 2002

Eson  
#372222 Tack för alla synpunkter. Yes, det gäller bara körning på egen mark, runt 100ha. Verkar som att det är omöjligt att få tag på reservdelar till 701:an så den är avskriven, lutar starkt år rottnen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 701 vs Rottne 2002

hemhuggare  
#372226 Ett bra alternativ skulle kunna vara en TJ 770 det tycker jag är en bra allround maskin då slipper man ev problem med pendelaxlarna

Användarvisningsbild

Re: Valmet 701 vs Rottne 2002

bodaedet  
#372285 Problem med pendelaxlarna behöver du nog inte bekymra dig för, förutom att lära sig köra med dem. Har bytt/packat om någon cylinder, bytt någon ventil. Passa på och byt alla slangar till hjulmotorerna när man är hemma/verkstad, och få rätt kvalitet på dem, är mitt tips. De har en förmåga att gå sönder i värsta surhålet[emoji16].

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).