Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Samlingstråd för Norska Järnhästar

94 inlägg 73312 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Jörgen Salomonsson  
#800407 Styrkopplingen på skogsbjörn (motostandard)
Är ett under av sinpel mekanik, så enkel att man får fundera lite innan man inser att det inte behövs mer..
Ingen diff utan båda sidor drar där sitter typ en plattremskiva och på den en spiralfjäder i varje ände på fjädern en påsvetsad klack , hjulen drivs av en tapp som går in mellan dom..
Oavsett vilken körriktning så nyper fjädern mot remskivan 😃
Bromsen hakar tag i klacken så det slutar dra på den sidan så man kan svänga..
Har ni en så se till att anliggningsytan mellan klackarna är 90 grader, när den blir sliten så knäcker man fjädern när det börjar gå tungt. Har det redan hänt så går det svetsa med man måste anlöpa svetsen efteråt så den inte är för mycket härdad..
Vi hade ett par stycken som älgdragare, men dom blev utbytta mot en järnhäst, tyvärr tycker jag då jag gillade den lilla traktorn. Det var bara dom fjädrarna och modet hos chauffören som satte gränsen.. den gick på myrar som inte gick att gå på.. och satte man ut foten och höll emot så kunde man köra över riktigt stora stenar🤣

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

aw93se  
#806616 Nån Som vet vilka tillbehövr det fanns på Drabant? Har precis köpt mig en med 18hk och den har inte gått i yrkesbruk så den är välbehållen. PÅ lunnignsdelen finns det 4 öglor ovanpå som ska vara till något.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806965 Grattis till det! Var hittade du den?

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

aw93se  
#811097 Jag hittade den ovanför Edsbyn. Står utanför uppsala nu och håller på att fixa med lite saker på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).