Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Samlingstråd för Norska Järnhästar

94 inlägg 73022 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Hema  
#514938 Jaså du ville köpa, som oss andra då. Tror minst, 40-50k.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

lillhulken  
#514947 Tänkte köpa och sälja vidare, men måste ju veta om det finns nån marginal att göra en vinst, annars är det ju ingen ide’, då jag inte har nått behov av maskinen själv.

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

totte  
#514949 Skall man syssla med affärer bör man nog ha åtminstone nån liten susning om värdet på godset och marknaden.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

lillhulken  
#514959 Svårt att skaffa sig en uppfattning om värdet på dessa maskiner då det finns väldigt få till salu. Men 40-50k låter ju som vettiga pengar, då vet man ungefär vad man har att gå på.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Hema  
#514961
lillhulken skrev:Svårt att skaffa sig en uppfattning om värdet på dessa maskiner då det finns väldigt få till salu. Men 40-50k låter ju som vettiga pengar, då vet man ungefär vad man har att gå på.

För mig personligen så är det mer värt att köpa av fd. Ägaren/brukaren när det gäller en sådan här maskin. Inte direkt någon dussinsak. Kan va värt mycket att få med sig så mycket bra o veta osv som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

timber  
#514975 Jag är intresserad av att köpa, dock inte 40-50k

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Anders Hagard  
#744614 Hej,

Är det någon som har en Agria Grombas eller Skogsbas till salu? Eller om ni känner till någon som har det får ni gärna höra av er till mig.

Mvh
Anders

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Jakob87  
#779133 Hej är det någon som har en MAG dieselmotor till en agria drabant? Eller möjligtvis ett helt motorblock då mitt är sprucket

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

timber  
#779215
Anders Hagard skrev:Hej,

Är det någon som har en Agria Grombas eller Skogsbas till salu? Eller om ni känner till någon som har det får ni gärna höra av er till mig.

Mvh
Anders

Du hittar en på " finn.no"

hls/pme

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Jakob87  
#779251 Hej har du någon länk till den? För hittar inget när jag söker på finn.no

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

timber  
#779280 Här kommer en länk. https://www.finn.no/b2b/agriculturetrac ... =280254444

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Hema  
#779286
Något för @JensSkoog ?

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JensSkoog  
#779287 Ja, den där hade varit toppers.
Tråkigt att det är en dryg väg dit, annars hade jag körd och tittat på den.

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Jakob87  
#779317 Vad skiljer MAG 1067 och MAG 1057 motorer

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Grombasen  
#799424 [quote="Ferguson system"]Godt initiativ, skal bli artig å følge denne tråden.

Maskinene fra Reinhardt er bygd på Agria 2800 (stor tohjulstraktor).

Beltemaskiner fra reinhardt: Agria drott Skog (ombyggingskit med boggiramme, vinsj ,momentkoblinger og belter. Berning 8 og 10 hk dieselmotorer.)Agria drabant (bygd som beltetraktor fra Reinhardt &co. Hatz E780 motor ,12 hk). FR Drabant(denne fikk en kraftigere og mer kantete motor/bukbeskyttelse og vinsjtårn. Levert med Hatz E785 på 14 hk i 1969, 18 hk MAG 1067 DRT fra 1970 til 1976. Krabat 232 med 2 syl Faryman dieselmotor 26 hk SAE og Krabat 235 med 30 hk Faryman dieselmotor og 2-tromlet vinsj. Krabat var lakkert i gult.

Hjulmaskiner: Basen (Hats E780 dieselmotor på 12 hk. Bakaksel fra Willys jeep. Produsert fra 1966-1968). Grombasen 1969 ,med Hatz E785 14 hk dieselmotor, bakaksel fra AgriaWerke. Grombasen 1970-1976 med MAG 1067DRT dieselmotor på 18 hk. Bakaksel fra AgriaWerke, førervern fra 1972. Skogsbasen /m førervern, to tromlet vinsj, (Igland compact 2000) og lunnepanne, micro skjær i front, og full bukbeskyttelse. 18 toms hjul, hydraulisk styring .

Skogsbjørn som du sikter til er bygd på tohjulstraktorer fra Motorstandard type U9 og U10.
De har MAG motorer på 9 og 10 hk. De hadde ofte frontmonert Vossavinsj og lunnebom bak.

Rapid tohjulstraktorer ble ombygd med belter. Model S og S special (2 cyl 12 hk). Disse hadde også MAG motor.

Bucher ble ombygd med belter, type KT 10 med 2 cyl boxer på 10 hk.

Hummel har jeg sett med belter. Blant annet type, DE52 10 hk og DE58 12 hk. Store klumper av noen maskiner med 18" hjul orginalt.

Kardangvogner, frontvogner /m laster, hengere, vinsjer, hjulbelter, halvbelter og helbelter er eksempler på utstyr som ble flittig brukt.

Noen produsenter av utstyr: Lid jernindustri, Tellefsdal, øyesvoll maskinfabrikk Trygve Owren, Hovland mekaniske, Hordaland mekaniske verksted, Underhaug, Kyllingstad plogfabrikk, Nestestog mekaniske verksted.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).