Är ett under av sinpel mekanik, så enkel att man får fundera lite innan man inser att det inte behövs mer..
Ingen diff utan båda sidor drar där sitter typ en plattremskiva och på den en spiralfjäder i varje ände på fjädern en påsvetsad klack , hjulen drivs av en tapp som går in mellan dom..
Oavsett vilken körriktning så nyper fjädern mot remskivan 😃
Bromsen hakar tag i klacken så det slutar dra på den sidan så man kan svänga..
Har ni en så se till att anliggningsytan mellan klackarna är 90 grader, när den blir sliten så knäcker man fjädern när det börjar gå tungt. Har det redan hänt så går det svetsa med man måste anlöpa svetsen efteråt så den inte är för mycket härdad..
Vi hade ett par stycken som älgdragare, men dom blev utbytta mot en järnhäst, tyvärr tycker jag då jag gillade den lilla traktorn. Det var bara dom fjädrarna och modet hos chauffören som satte gränsen.. den gick på myrar som inte gick att gå på.. och satte man ut foten och höll emot så kunde man köra över riktigt stora stenar🤣
MB Trac 800 -80. BM Bamse-59. Timmerjack 230 Valmet 500 -68. Valmet 604 Belarus 505 Kamo x spindelgrävare. Alice Chalmers väghyvel-50 tal.