Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Underhålla brandsläckare - varför och hur?

8 inlägg 6353 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Underhålla brandsläckare - varför och hur?

Hugin  
#353595 Hade besök av ett försäkringsbolag inför ett ev. byte av bolag häromdagen.
Lärde mej bl. a en detalj om pulversläckare, som jag tidigare inte kände till:
Pulversläckare bör några ggr/år vändas upppochned, för att pulvret inte skall bli till "en klump i botten". Läste sedan lite om metoden (man skall kunna lyssna sig till att pulvret blir finfördelat då man vänder släckaren). Jag gissar att tendensen till klumpbildning är större om släckaren är monterad på en traktor/maskin, iom risken att vibreras ihop snabbare(?). Fick också en tankeställare angående tillståndet på vattensläckare i bostaden.

Brukar ni göra översyn och finns det några särskilda krav vad gäller yrkesmässig användning i skogsmaskiner?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Underhålla brandsläckare - varför och hur?

Esignman  
#353596 När jag jobbade i försvaret var vi alltid noga med att ta ut och ruska pulversläckarna ofta. Anledningen till det är som du skriver vibrationerna.

Användarvisningsbild

Re: Underhålla brandsläckare - varför och hur?

Erre  
#353605 Testade detta på en 5 kg släckare hos en släkting för några år sen.
Vände den och väntade några sek. Sen kände man hur en klump slog i botten. Efter några turer och skak så blev den ok igen. Tror jag :???:

Dom som kollar dom på jobbet brukar slänga upp den upp och ner på en axeln å sen knacka med plastklubba några gånger.

Avatar Fallback

Re: Underhålla brandsläckare - varför och hur?

Skogen i boden  
#353606 Gick en brandutbilning där de sa att det var svammel att vända/skaka det är så högt tryck att det finns ingen chans att pulvret blir kvar när man avfyrar . Utbildaren sålde och servade även brandutrustning

Användarvisningsbild

Re: Underhålla brandsläckare - varför och hur?

Göt  
#353619 var också på brandutbildning med brankåren för några år sedan man skulle enligt dom vända upp och ner på brandsläckarna ett par gånger om året. Däremot ansåg de att det var billigare att köpa nya brandsläckare än att serva dom och istället ha en liten egen brandövning med de gamla släckarna

Avatar Fallback

Re: Underhålla brandsläckare - varför och hur?

jannee  
#353623 Tag för van att skaka om brandsläckarna minst en gång per 1/2 år. Kan kännas lite taskigt om den inte fungerar den dagen du är i STORT behov av en fungerande :mrgreen:
Nu ska det visserligen inte behövas, säjs det, men f*n trot :grin:

Avatar Fallback

Re: Underhålla brandsläckare - varför och hur?

Robertberg  
#353859 Har man egen dieseltank kan man skaka om släckaren medans man tankar, då brukar man ändå bara stå och glo.

Avatar Fallback

Re: Underhålla brandsläckare - varför och hur?

rila  
#354488 Hej. Kolla med ditt försäkringsbolag. Min uppfattning är att din försäkring ställer krav på att släckanläggningen i din maskin besiktas av certifierad besiktningsman varje år och om det inte sker och olyckan är framme så sänks din ersättning med minst 20 %. Så åter igen kolla med ditt försäkringsbolag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).