Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Metod handavlastning?

36 inlägg 17342 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351457 Ja, jag skall försöka sprida vidare det lilla jag nu har lärt mig. Om inte annat så kanske det kommer någon och tycker jag gör galet och visar hur man gör riktigt istället. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

JensSkoog  
#351486 Om det upp, och man måste jobba totalt manuelt, så är det du smart att göra sig en "kärring" eller stockvandring. Hema - Bilder från er vedtillverkning Bladdra lite upp på sidan, så finns det en bild.

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

åberg  
#351571
JensSkoog skrev:Om det upp, och man måste jobba totalt manuelt, så är det du smart att göra sig en "kärring" eller stockvandring. Hema - Bilder från er vedtillverkning Bladdra lite upp på sidan, så finns det en bild.


Här finns ett tiotal sekunder rörlig bild:
https://youtu.be/B2nTlsYl37I?t=1954

Med såna borde man kunna kombinera rullning och vägning.

Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

Vardon  
#351747 Inte helt topic då det är lastning , men lite stilstudier går att göra.

Strax efteråt får man även se kort stilstudie i vedhuggning. Det är stil anser jag när man inte hänger av sig väst och klocka bara för att hugga lite ved...

https://youtu.be/bxNa_Ze_aFU?t=84

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353166 Är Lennart Berggrens (hette han nog vill jag minnas) metoder helt bortglömda? Han åkte runt på 70-talet och demonstrerade på Södras skogsdagar. Det handlade om massaved och virekran. Principen var en kätting runt lasset på mitten och med hjälp av en slana under lasset rullade han av hela bunten på en gång med kranens hjälp. Sedan fick kättingen sitta kvar tills nästa lass rullades av. (Två massavedsbitar ställdes på högkant för att man skulle kunna få loss länken i efterhand. Dessa drogs senare bort med hjälp av viren.)

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353167 Nejdå, det är så jag gör och jag har lagt in några videosar på det också. Men ibland går det inte att tippa av olika skäl. Och då kan det behövas andra metoder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Jamt  
#354557 Du nämnde bock i första inlägget. Finns något som kallas svinrygg som är som en metallbock med piggar på. Den ställer man mellan vagnen och traven och sedan väger över stockarna till traven. Inte provat den men såg en som sålde sådana på en husjursdag i jämtland.

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Jamt  
#354560 Sen kan jag tycka att atv-vagnarna är ett steg bakåt ibutvecklingen jämfört med skogsvagnarna för traktor från -70 och -80-tal. De hade ju en plan banke och fällbara stöttor. Atv-vagnarna går inte att fälla stöttorna på och banken går ner mellan hjulen så det inte går att rulla av bottenstockarna.

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354616 Jo, det tillverkas väl knappast några vagnar alls numera som det går att rulla av från? Allt skall ju vara mekaniserat och hydrauliserat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354617
Jamt skrev:Du nämnde bock i första inlägget. Finns något som kallas svinrygg som är som en metallbock med piggar på. Den ställer man mellan vagnen och traven och sedan väger över stockarna till traven. Inte provat den men såg en som sålde sådana på en husjursdag i jämtland.


Du råkar inte ha bild på en sådan under användning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Jamt  
#354628 Tyvärr ingen bild. Men finns en bok av Hans Sidbäck som heter "Hästen i skogen". I den boken finns en bild på en svinrygg med. Även lastknektar, lastbänkar och annat intressant finns med.

Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

Göt  
#354772
Mangan skrev:Jo, det tillverkas väl knappast några vagnar alls numera som det går att rulla av från? Allt skall ju vara mekaniserat och hydrauliserat.


Tror att Sonnys gör en sån vagn fortfarande :grin:

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354876 Ah, dom glömde jag. Sonnys, som fortfarande tillverkar vajerkran, säljer lunningstillbehör, skogskompis och löpkrok. Värmer ett low-tech hjärta! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

rokon  
#354970 Fick du nog av hi-tech på förra jobbet?

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

jannee  
#354974 Här i Småland står gamla hederliga boggivagnar undanställda i vart eller vartannat gårdskjul. Det enda man kan behöva nyanskaffa är däcken, kanske också smörja upp hjulagren, för övrigt verkar de vara outslitliga.
Oftast är vagnarna bortglömda av ägare/arvingar. Även hederliga traktorer (MF 135, BM 400) finns instoppade lite varstans.
Konsten är att hitta antikviteterna :mrgreen: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).