Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lossa p-broms volvo F407

2 inlägg 4416 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lossa p-broms volvo F407

Yrttivaara44  
#348284 Hejsan.. Har en volvo f407 -79 som jag ska hämta/bogsera hem. Lastbilen går ej att starta så då är ju frågan hur får jag p-bromsen att släppa.. den här modellen har ju vajrar från bromstrummorna bak som jag gissar är för p-bromsen. Som i sin tur sitter fast i luftklockor.. färdbromsen har väl olja som verkar mot hjulcylindrar. Går oljeledning in mot bromstrummorna som på en personbil.. På nyare lastbilar så kan man ju skruva in en lång bult i bromsklockorna så man frigör broms för bogsering. Men det verkan inte se ut så här om jag inte har missat något!!??

Fick tips om att sätta tryckluft in i ventilen som finns vid handbromsspaken. Körde in 8bar med kompressor då gick det att trycka ner säkerhetsknappen men så fort jag släpte handbromsen då löste knappen ut direkt..



   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa p-broms volvo F407

Blivande snickare  
#348289 Om du drar hem den med en annan lastbil så kan du ju ansluta en luftslang från den till luftburkarna på den du drar å på så vis ha ett konstant luftflöde.

Men det borde nog finnas plats att skruva in en bult i klockan fastän den är gammal.

Riktigt i värsta fall så kan du ju byta ut den gamla klockan med en du vet att det går att skruva in en bult i å på det viset få den i rullning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).