Sida 1 av 1

Fyrhjuling som traktor

Postat: sön 30 mar 2008, 21:02
av M_M
Finns det några för/nackdelar med att ha fyrhjulingen reggad som traktor klass II jämfört med terrängskoter?

Re: Fyrhjuling som traktor

Postat: sön 30 mar 2008, 21:21
av Robin
M_M skrev:Finns det några för/nackdelar med att ha fyrhjulingen reggad som traktor klass II jämfört med terrängskoter?

Fördelar: Får köras efter väg.
Nackdelar: Får bara gå 30 km/h.

Postat: sön 30 mar 2008, 21:31
av M_M
Det sitter alltså nån strypning som begränsar farten?

Postat: mån 31 mar 2008, 06:59
av Robin
M_M skrev:Det sitter alltså nån strypning som begränsar farten?

Tror att det är nån slags spärr i växellådan.

Postat: mån 31 mar 2008, 08:31
av M_M
Hmm... det låter ju inte så bra.
Tänkte att om det sitter nån enklare strypning nånstans så kanske den är borttagen på många gamla maskiner.
Eller en Suzuki LT-F från -88 kanske inte går fortare än 40 knutar ändå?

Postat: mån 31 mar 2008, 10:53
av trilla
Jag hade en polaris av gammal sort den var strypt med att drevet var borttaget till 2'an och en plåt var fastpunktad i växelkulissen. Kostade 4 tusen och då fick man nya lager till hela lådan och 2ans drev. Förövrigt så var det samma låda på den som det är på polaris widetrack så delar var inget problem.

Postat: mån 31 mar 2008, 11:21
av M_M
Vet ni hur Yamaha Big Bear 350 -89 är spärrad?

Postat: mån 31 mar 2008, 12:46
av trilla
Då jag skulle ta bort min spärr surrade jag med en massa folk och tydligen gjordes dom här spärrarna i sverige så i vissa fall kan det vara bara borttaget hack i växelkulissen. Och enligt polaris som jag naturligtvis surrade mest med så gjordes det lite olika beroende på humör på killen i verkstaden typ, så vi var tvungen att öppna min låda innan vi fick reda på vad som var gjort.
En gammal big bear är väl manuell med en "mc" låda utan hög/låg bara en extralåg etta som hondorna ungefär??
Men med facit i hand så skulle jag lika gjärna skitit i att fixa min så den gick fortare. Blev inte så jätte stor skillnad då jag tyckte att 1'an och 2'an låg ganska tätt. Några racermaskiner blir det inte ändå.

Postat: mån 31 mar 2008, 13:40
av M_M
En gammal big bear är väl manuell med en "mc" låda utan hög/låg bara en extralåg etta som hondorna ungefär?

Jag tror i alla fall att det är som du beskriver...

Några racermaskiner blir det inte ändå.


Nä det är ju klart. Men ska man typ åka och fiska eller bara åka en sväng för att det är kul så föredrar jag en toppfart 60-70km/h fram för 30-40km/h. Dessutom varvar ju maskinen mindre vid vägkörning om man kan använda alla växlar.

Postat: mån 31 mar 2008, 13:54
av trilla
Om det är en mc låda som sitter ihop med motorn blir ju mekningen lite mer omständig än om lådan sitter för sej som på polarisen.

Postat: mån 31 mar 2008, 14:14
av trilla
Ska du ha bra fart på fisketuren ska du köpa den här. Samma spris som en gammal yamaha men mycket coolare.

http://www.blocket.se/vi/15722852.htm?ca=2_s

Samma motor som i scrambler 400. 38 hästar standard 48 med pipa, också väger den lite och ingenting.
På nåt vis är det manligt med tvåtakt.

Postat: mån 31 mar 2008, 14:55
av M_M
Har nu pratat med en Yamaha ÅTF som kunde meddela: högväxeln är spärrad med en skruv som går att ta bort utan större bekymmer.
Växelkulissen är modifierad och nån rulle som växelföraren greppar i saknar nån pinne, samt kan CDIboxen vara modifierad.

Låter tungt... :?

Postat: mån 31 mar 2008, 15:00
av trilla
Eftersom jag är gansk mysko och ibland MÅSTE veta saker så ringde jag också runt lite för att kolla vad som var gjort i lådan. Enligt han jag pratade med så var det verkligen riktigt gjort och gick inte att återställa, natruligtvis går allt men det var både dyrt och mek intensivt. Han tyckte man skulle akta sej får sådana maskiner

Postat: mån 31 mar 2008, 16:17
av M_M
trilla skrev:Eftersom jag är gansk mysko och ibland MÅSTE veta saker så ringde jag också runt lite för att kolla vad som var gjort i lådan. Enligt han jag pratade med så var det verkligen riktigt gjort och gick inte att återställa, natruligtvis går allt men det var både dyrt och mek intensivt. Han tyckte man skulle akta sej får sådana maskiner

Jo, du verkar onekligen mysko.... :D
Fick samma intryck som du jag med. Tråkigt, för maskinen verkade fin, hade ett bra och förhandlingsbart pris och var därtill momsad.
Dessutom var den utrustad med flyttbar Warn vinsch och snökedjor.

Postat: tis 01 apr 2008, 13:25
av Andreas_93
man kan nog stypa en fyrhjuling med en skrunv på tum gasen :lol: