Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Logbullet

122 inlägg 63735 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Logbullet

finnjonte  
#674621 Blir den måntro vinglig vid lastning ifall högre pelare monteras?vad jag förstår så lastar man utan stödfötter...

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

ss0803  
#674634 Så länge det är hyfsat plant i sidled påverkar inte pelarhöjden stabiliteten, bara utlägg och vikt på det i gripen.

Vid kraftigt sidlut blir däremot pelarhöjden en faktor att ta hänsyn till.

Avatar Fallback

Re: Logbullet

550  
#675665 Gör pelarhöjden verkligen så stor skillnad i sidlut? Det är väl bara pga att tyngdpunkten höjs en aning. Lutar det kraftigt så räcker man något längre om pelaren är högre, alltså behöver man inte sträcka ut kranen riktigt fullt för att nå lika långt som om kranen har låg pelare.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

HannuRöj  
#694138 😀 Jag ringde och frågade tillverkaren om Mega Max prototypen.

Efterfrågan av Logbulleten har ökat så pass mycket att han hade inte hunnit göra mycket produktutveckling av Mega Max - trotts han har även ett par anställda nu.
Så det är boda goda och dåliga nyheter, som Pekka sa det 👍😁.

Var trevligt att höra det går bra med företaget; det också möjligjör vidareutvecklingen av den större modell.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

paavo25  
#695998 Råkade se en logbullet, serien nr 7. Detta typ 15km från dennes födelse hall.

Skriver på finska åt tillverkaren,

Satuin näkee tän, vantaan korsossa, puunkaatofirman kone joka tunsi sinut, pieni maailma eikö?

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

HannuRöj  
#708613 😀 En trevlig video.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

finnjonte  
#708641
1617850208_20210405_113209.jpg
Första logbullet borde ha anlänt till sverige nu....ska bli intressant att se hurudant mottagande de får😃

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

HannuRöj  
#712445 😀 Två nya filmer finns på tuben.
Som tillval kan man nu ha en 'vridloda' som är en hydraulisk ventil som gör en lågväxel och fördubblar vridmomentet.


På grund av komponentbrist kan Pekka inte bygga heltidigt Logbulleter så har har haft tid för Mega Max projekten. På den här videon hämtar Pekka delar fråm metalverkstan. Inte mycket syns på videon, det är maskinbygge och framram han mest snackar.

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Elmhult  
#724034 Vart o kollade på Alstor igår och då kom jag o tänka på Logbullet. Skrev på hans Facebooksida men inget svar ännu. Jag tror inte det finns återförsäljare i Sverige eller har jag fel? Skulle vara mycket intressant att kunna få titta på en maskin. Nu är ju Finland mycket vackert men hade varit smidigare att titta på en i Sverige. Gärna södra också om man får önska fritt.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Sidekicknicke  
#724045 Rätt så säker på att det finns en i Sverige. Han är med på Skogsforum om jag minns rätt. Eller va det på atl sida jag såg det…?

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

paavo25  
#724381 Hans verkstad är typ halv timme körning från Helsingfors fygplats, Fullt möjligt att intreserade köpare kan göra ett besökmed flyg till honom och flyga hem på kvällen. Varför ej kryssning, en dag i Helsingfors, Borde gå rätt passligt buss dit. Brottom har han, har han redan 2 anstälda, och beställningar finns,

Avatar Fallback

Re: Logbullet

Elmhult  
#724396 Jag bor i södra Sverige. Betyder att jag måste ta mig till Stockholm eller Köpenhamn. Och danskarna gillar ju inte svenskar längre. Kryssningar har jag gjort säkert femti stycken när jag hade flickvän där på nittiotalet. Så det har jag blivit bra mätt på. 😂 Kanske kanske. Får ta en funderare. Ska titta på nån Kranman och den andra vad den nu heter från Estland.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Alltour  
#730549 Mitt första meddelande på Skogsforum. Har åndå läst ganska mycket redan.

Jag bor i Finland och har nu tänkt ganska mycket om att köpa en egen miniskotare. Jag har tidigare använt gammal Valmet+Patu combination men skulle vilja ha en maskin som är lättare att transportera mellan mina skogsmarkar (undrar om det är rättä ordet, svenska är inte mitt modersmål så förlåt om alla fel, hoppas att ni kan förstå).

Mina två top alternativen är nu Kranman Bison 6000X med M36 kran och sen Logbullet med Farma C4.2. Båda säljs här i Finland så inga problem med det. Ska använda maskinen för första gallringen med motorsåg. Logbullet syns bra men tycker kanske lite mer on Bison. Kanske är det därför att den ser bättre ut till mig .😍

Om Kranman är jag bara lite skeptiskt om bensin motor. På något sätt känns den inte passande för en arbetsmaskin. Tyvärr om man vill ha diesel så borde välja Bison 8000 som är ganska mycket dyrare. Har bestämmt att det måste vara max ca. 350 000 SEK. Jag har läst här ganska mycket om Bison 10 000 men mindre om 8000 och nästän ingenting om 6000. Finns det här någon som har en eller vet annars mer? Kunde inte hitta bränsleförbruknig per timme.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Alltour  
#730881 Ojojoj, når jag frågar något sådant på finska forumen säger man ingenting. Tyvärr syns vara så där också så här. Men de här miniskotare är så niche produkter så kanske det bara är så. Man måste tänka det här utan hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Logbullet

HannuRöj  
#730901 😉 Finns bara en Logbullet i Sverige och Skogsfix har såld sin maskin så kanske inte så många har läst din fråga..
Jo, stämmer det, diesel ska det vara på en riktig skogsmaskin 👍 .
Inte mycket vet jag om Kranman men väldigt uppskattat verkar märket vara. Begangnade har stor efterfråga och priset håller bra så ganska riskfri investering är en ny Kranman.
En fördel som Bison har är hytt som tillval. Även om du nu köper en utan går det köpa en hyttpaket efteråt.
Dock hytten inte är någon höjdare, den håller bara värmen inne och regnen borta, 🙃 så motsvarande hytt bygger man lätt själv på Logbulletten med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).