Sida 2 av 2

Re: Mitt ekipage

Postat: fre 29 maj 2015, 22:38
av Sture Andersson
Sog att yanmar fråga om fördelar med ramstyrning.
Det finns många ,den första och vicktigaste är ju naturligtvis att det är lättare att ta sig fram där det är trångt,
sen tycker jag det är en fördel om man får en höjd ,stubbe ,sten eller nått som kommer ivägen för kärran ,så man är rädd att kärran ska välta då vrider man över ramstyrning mot höjden, då välter den aldrig.Sen ökar räckvidden på kranen med en halvmeter ,när man vrider över ramstyrning.
En annan sak med var när jag hadde en mindre taktor ,och körde upp på en stubbe men draget på traktorn ,då kunde man köra ner stödbenen och vrida av traktorn .Men då hadde jag en BM 430 ,Nu har jag en Valmet 605 så det är inte tänkbart.

Re: Mitt ekipage

Postat: fre 29 maj 2015, 22:41
av Erre
En fördel till med ramstyrning är att om det är trångt kan man genom att bara köra traktorn fram och tillbaka i exakt samma spår flytta vagnen otroligt mycket i sidled genom att bara använda ramstyrningen.

Re: Mitt ekipage

Postat: lör 30 maj 2015, 07:31
av Yanmar 1502d
Många bra svar om ramstyrning. Tack! Verkar klart praktiskt! Ganska många ggr har jag varit orolig i trånga lägen när vagnen tagit vägen över stubben. Skönt då att slippa lasta av för att sedan lasta på efter stubbpassagen.

Re: Mitt ekipage

Postat: lör 30 maj 2015, 08:30
av Hema
Sedan finns det vagnar med boggistyrning istf ramstyrning. Igland (norsk) och någon mer, men kommer inte på just nu.