Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mitt ekipage

19 inlägg 9995 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

Sture Andersson  
#331798 Sog att yanmar fråga om fördelar med ramstyrning.
Det finns många ,den första och vicktigaste är ju naturligtvis att det är lättare att ta sig fram där det är trångt,
sen tycker jag det är en fördel om man får en höjd ,stubbe ,sten eller nått som kommer ivägen för kärran ,så man är rädd att kärran ska välta då vrider man över ramstyrning mot höjden, då välter den aldrig.Sen ökar räckvidden på kranen med en halvmeter ,när man vrider över ramstyrning.
En annan sak med var när jag hadde en mindre taktor ,och körde upp på en stubbe men draget på traktorn ,då kunde man köra ner stödbenen och vrida av traktorn .Men då hadde jag en BM 430 ,Nu har jag en Valmet 605 så det är inte tänkbart.

Användarvisningsbild

Re: Mitt ekipage

Erre  
#331800 En fördel till med ramstyrning är att om det är trångt kan man genom att bara köra traktorn fram och tillbaka i exakt samma spår flytta vagnen otroligt mycket i sidled genom att bara använda ramstyrningen.

Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

Yanmar 1502d  
#331837 Många bra svar om ramstyrning. Tack! Verkar klart praktiskt! Ganska många ggr har jag varit orolig i trånga lägen när vagnen tagit vägen över stubben. Skönt då att slippa lasta av för att sedan lasta på efter stubbpassagen.

Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

Hema  
#331846 Sedan finns det vagnar med boggistyrning istf ramstyrning. Igland (norsk) och någon mer, men kommer inte på just nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).