Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nybörjare skördare

23 inlägg 16000 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare skördare

Niklas.a  
#328782 Vad jag har förstått så verkar det vara en bra maskin enligt din tråd.
Vad trevligt att komma och klämma och känna lite :grin:
Samma gäller för dig ifall du vill komma och köra lite Alstor.
Vi fick hem våran nya Alstor 821 i början av året.
Bor i Trollhättan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare skördare

Stegskördare  
#331791
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Eftersom ni har en Alstor redan så varför inte en Lillebror?
Eller det kanske blir för gammalt för er?

Det finns mycket skrivet om Lillebror här på skogsforum, både 0470 och 570, sök gärna om du är intresserad.

Blev intresserad av dehär inläggen då vi faktiskt har en Lillebror i daglig drift med litet tuning.
Bäst att ni ser vår video så får vi återkomma. Annars så kan vi väl träffas på SkogsElmia, vi är i monter 925.
https://www.youtube.com/watch?v=r6Nk5n5Gp0M

Avatar Fallback

Re: Nybörjare skördare

Blivande snickare  
#331882 Inget illa ment direkt mot dig Stegskördare men jag tycker alltid att alla stegmatare går hooopplöst långsamt... 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: Nybörjare skördare

Stegskördare  
#331901 Allt är relativt, men i gallringen jag filmar gjorde vi 4 m3 per timme, jag tror knappast en rullmatare hade klarat mer än 6m3 med samma fina resultat. Så det som du ser som långsamt är matningen, men det är trots allt bara ca 20% av hela processen. Men det är klart har man gott om pengar så skaffar man en stor rullmatare, då går det undan. Fördelen med en liten stegmatare är dess styrka, klarar grova kvistar utan att backa och det med halva flödet av en rullmatare.
Det som tog litet onödig tid var att vi körde alla toppar till ca 3cm, men normalt kan man räkna med ett träd per min., med flerträdplocken tom. ännu fler. Så om bara medelvolymen var 100 ltr blir det 6 m3/timme.
Så sist och slutligen är det väl en eknomisk fråga.
Kanske vi kan fråga vad Blvande snickaren kör med?

Avatar Fallback

Re: Nybörjare skördare

Tosca  
#331913 Motorsåg?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare skördare

stegmaster  
#331938
Stegskördare skrev: men normalt kan man räkna med ett träd per min., med flerträdplocken tom. ännu fler.

Just precis, det er samma som jag kommit fram til med min Naarva ochså.
Det som tar tid er oftast flytte/hitta nytt träd.
Ser at Jobo`n gör en liten paus vid vändning(ihopdragen), varför er det så???
Kan bara hålla med dig om dina övriga synspunkter om stegmatare. :grin:

Blivandet snickare ser någ fram emot att få köra moped snart, så det er lugnt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare skördare

Niklas.a  
#331947 Hej stegskördare
Jag ska till elmia på torsdag så jag ska försöka att komma förbi och titta lite och prata en stund.
Såg klart intressant ut på din film

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare skördare

Blivande snickare  
#332106
Stegskördare skrev: Kanske vi kan fråga vad Blvande snickaren kör med?

Tosca har helt rätt, kör med en arsenal motorsågar å handlastar (tillsvidare) traktorvagn.

Stegmaster: Hahah, nää :grin: Nästa grej som det ska skolas för är lastbil :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).