Sida 1 av 1

Differentialspärr ATV

Postat: mån 30 mar 2015, 23:08
av BjörnS
Hej!

Jag har en Yamaha Grizzly 600 år 2001. Men tyvärr har den ingen differentialspärr.

Oftas står ett av framhjulen i luften eller på is och då börjar det att snurra medan andra hjulet som har bra grepp står still. Trots 4wd blir det alltså bara 2 drivande hjul kvar :surp:

Antagligen så är differentialen bromsad på Grizzlin. Idag lyfte jag upp fyrhjulingen för att prova om det fungerar.
När jag aktiverar 4wd snurrar alla fyra hjul. Men om jag bara håller handen mot ett framhjul då stannar det direkt. Och det gick lätt att hålla hjulen. Jag tror inte att bromsen i differentialen fungerar.
Annars skulle hjulet som roterar bromsas lite grann och då skulle det stillastående hjul börja att roterar igen. Åtminstone skulle det vara svart att hålla i hjulet.
Eller förstår jag det fel?

Nu fundera jag på om jag ska köpa nya bromsskivor till differentialen eller om jag spärrar differentialen helt.

Ni som har diffspärr, hur svart är det att styra med aktiverad diffspärr?
Finns det någon som har spärrad diffen helt?

Skriv gärnar vad ni tycker, jag är lite osäker vad jag ska göra.
Med "2wd" är jag i alla fall inte nöjd.

Re: Differentialspärr ATV

Postat: mån 30 mar 2015, 23:37
av BjörnS
Jag tror att differentialen ser ut så här ungefär.


image.jpg
Bilden är ur en broschyr för en ring som man användar för att låsa differentialen till följande modeller:
Honda 300 4x4 (All Years)
Honda 400 4x4 (All Years)
Honda 450 4x4 (98-01)
Yamaha Wolverine 350 (95-96)

Så här ser ringen ut
image.jpg

Och så blir den placerad i differentialen
image.jpg

Re: Differentialspärr ATV

Postat: tis 31 mar 2015, 08:34
av stegmaster
Att du får 2wd låter konstig för mig. Jag trodde nästan alla Atv hadde last diff i bakaxel? :surp:
Så det bordet bli åtminstone 3wd.
Så er det ihvärtfall på min Suzuki 300 från 1996, samt att den har full låsbar diff til framaxel med egen betjeningsspak, så man får "ekta" 4wd.
Och visst vil den då gå rakt fram, lite beroandet på hur hårdt underlaget man kör på er.

Re: Differentialspärr ATV

Postat: tis 31 mar 2015, 08:44
av BjörnS
stegmaster skrev:Att du får 2wd låter konstig för mig. Jag trodde nästan alla Atv hadde last diff i bakaxel? :surp:
Så det bordet bli åtminstone 3wd.
Så er det ihvärtfall på min Suzuki 300 från 1996, samt att den har full låsbar diff til framaxel med egen betjeningsspak, så man får "ekta" 4wd.
Och visst vil den då gå rakt fram, lite beroandet på hur hårdt underlaget man kör på er.


Den är bara trehjulsdriven om du har bra grepp.
Men om ett framhjul står i luften eller på is och snurrar medan andra framhjulet som har bra grepp stå still, då har du bara två drivande hjul kvar! :cry:

Re: Differentialspärr ATV

Postat: ons 01 apr 2015, 15:36
av BjörnS
Finns det ingen här som har bytt "bromsskivor" i differentialen?

Hur är det med styrningen med spärrad diff? Vill gärna har flera åsikter.

Re: Differentialspärr ATV

Postat: ons 01 apr 2015, 16:36
av rokon
Någon ATV har jag aldrig haft men väl en riktig terrängbil, en tgb 11 i civil version Volvo C303 den har riktig diffspärr en knapp för bakaxeln och en för framaxeln. Mycket dålig styrning när man spärrar framaxeln, så det låter rätt vettigt om det inte finns på din ATV

Re: Differentialspärr ATV

Postat: ons 01 apr 2015, 16:37
av anersimyra
BjörnS skrev:Finns det ingen här som har bytt "bromsskivor" i differentialen?

Hur är det med styrningen med spärrad diff? Vill gärna har flera åsikter.
En " Esabdiffad " hjuling blir i det närmaste okörbar annat än rakt fram.. :shock: :shock: :shock:

Re: Differentialspärr ATV

Postat: ons 01 apr 2015, 18:22
av Uvskogen
Min diffspärr låser fram. Den blir lite knepig att köra med förstås, tungstyrd och kan kasta om man drar på för mycket. Men utmärkt för att klara svåra passager och sen koppla ur direkt.

Re: Differentialspärr ATV

Postat: ons 01 apr 2015, 21:27
av BjörnS
Tack för era svar. Det låter som att jag inte skulle spärra diffen. Då får jag väl försöka att reparera lammelorna i differentialen.
Jag hoppas att det finns reservdelar.

Re: Differentialspärr ATV

Postat: ons 01 apr 2015, 21:29
av Fredrik Reuter
Hej,
För framtiden (och kanske nutiden) passar jag på att lägga in denna video för den som vill veta mer om hur differentialen fungerar (på en bil). Riktigt bra video trots många år på nacken.


Re: Differentialspärr ATV

Postat: ons 01 apr 2015, 21:46
av Blivande snickare
Bra film! Tack Fredrik! :grin:

Re: Differentialspärr ATV

Postat: fre 03 apr 2015, 12:22
av BjörnS
Filmen förklara väldigt bra hur en differential fungerar och varför det behövs. Roligt att filmen är så gammal också.

I går ringde jag till min återförsäljare. Lamellerna finns inte som reservdel. Bara hela diffen för 15.000kr :surp:
Men han tror inte att något är fel med den.
Jag är ganska säker på att lamellerna är utsliten. Annars skulle man ju känna något motstånd när man håller fast hjulet.

Men utan reservdelar får jag väll nöja mig med det ändå. :sad: