Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Atv med knappautomat

5 inlägg 3818 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Atv med knappautomat

Hema  
#323754 Kom på mig själv idag när jag höll på och byta körriktning, varför har man inte en knappsats för de olika växellägena istf. den där störande spaken? Vet att Honda har en modell med knappväxellåda, men den är väl typ manuell, så det går inte riktigt att jämföra.

Kan det vara så att någon tillverkare erbjuder denna lösning idag?



   TS
Avatar Fallback

Re: Atv med knappautomat

Perjos  
#323768 Knappväxel Honda har knappväxel på två modeller, FA med hydrostat där man kan välja fasta lägen med knapparna eller helautomatiskhelautomat och FE med fem fasta växellägen. På FA lägger man i backen med en separat spak för fram/back och på FE får man stega ner till friläge, trycka ner en knapp på vänster bromshandtag, dra in handtaget och sedan växla neråt för att gå i backen. Så det är inte så smidigt som man kan tro... (så var det fram till i år, då Honda kom ut med nya modeller, men jag tror det är samma förfarande på FE)

Att man inte bara kan lägga i backen direkt är väl en liten säkerhetsdetalj. Det är ju inte så bra att få i backen när man inte menar det.

Avatar Fallback

Re: Atv med knappautomat

Hema  
#323770 Jag tror det hade varit fler än jag som skulle uppskatta ett enklare sätt att växla. Att behöva släppa en handen från styret känns väl sådär, fast samtidigt står man still vid växling. Kanske någon gång man gått från L till H i farten om jag minns rätt.

Den där handbromsspärren för att växla verka va urkopplad på min. När tänker lite extra var det samma på min Yamaha 450.

Men växelreglage på styret hade varit uppskattat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv med knappautomat

svampbob  
#323779
Hema skrev:Jag tror det hade varit fler än jag som skulle uppskatta ett enklare sätt att växla. Att behöva släppa en handen från styret känns väl sådär, fast samtidigt står man still vid växling. Kanske någon gång man gått från L till H i farten om jag minns rätt.

Den där handbromsspärren för att växla verka va urkopplad på min. När tänker lite extra var det samma på min Yamaha 450.

Men växelreglage på styret hade varit uppskattat.


Jag växlar Grizzlyn rätt ofta i farten både upp och ner. Det går hur bra som helst.

Avatar Fallback

Re: Atv med knappautomat

Hema  
#323902
svampbob skrev:
Hema skrev:Jag tror det hade varit fler än jag som skulle uppskatta ett enklare sätt att växla. Att behöva släppa en handen från styret känns väl sådär, fast samtidigt står man still vid växling. Kanske någon gång man gått från L till H i farten om jag minns rätt.

Den där handbromsspärren för att växla verka va urkopplad på min. När tänker lite extra var det samma på min Yamaha 450.

Men växelreglage på styret hade varit uppskattat.


Jag växlar Grizzlyn rätt ofta i farten både upp och ner. Det går hur bra som helst.

Men du hade inte sagt nej växelreglade på styret? :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).