Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kompakt bandtraktor

5 inlägg 6133 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kompakt bandtraktor

Gaffe  
#323597 Någon som testat en kompakt bandtraktor i skogen? http://www.subito.it/veicoli-commercial ... 316763.htm
Såg dessa när jag sökte efter kompakttraktor hos europeiska handlare. Har sett flertalet på vingårdar nere i Italien, men aldrig annat än på odlad mark.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakt bandtraktor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323612 Jag vet att på 50 talet testades det med små bandtraktorer i skogen utan någon stor framgång
de blev för stela med dessa enteprenad band.Men ösa andvände dyliga traktorer för ombyggnad till
skogsband med fjädrande "bandställ" typ som på Fiat Om och Bamse :geek:

Avatar Fallback

Re: Kompakt bandtraktor

ulfgustav  
#323617 Hej Cletrac användes anvädes ganska frekvent i skogen i slutet av 40 och början av 50-talet.
Min far körde både timmer och markberedning under några år med en sådan, fungerade fint med dåtidens mått mätt, men utvecklingen har ju gått framåt
Kuriosa: Traktorn köptes på Konsum
Jag har tyvärr inga bilder från den tiden

Avatar Fallback

Re: Kompakt bandtraktor

Gaffe  
#323726 Jo risken är väl som ni skriver att de är för "stela" och har dålig markfrigång. En traktor från Coop ska man nog akta sig för idag ;)
Hade varit intressant att testa iaf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kompakt bandtraktor

Åke S  
#329153 Köpte en Oliver Cletrac OC 3 bandtraktor för ca 30 år sedan, helt standard o i bra bruksskick ( 8000 Kr ).
Har använt denna till div. arbeten i skogen, ta rätt på vindfällen, köra fram ved samt köra fram timmer där moderna skotare kört fast. Den lilla veteranen har varit till mycket nytta under de gångna åren. Givetvis måste man räkna in den låga hastigheten 3,2 till 8,4 km/tim, men samtidigt har den med sina kompakta mått o vikt kunnat ta sig fram otroligt bra i skogen. Problemet med bandtraktorer är just i stenig terräng, det blir mycket stötigt o hoppigt, Många Oliver Cletrac HG o OC3or byggdes om till gummihjulsboggie o Altaband, de blev mycket följsammare o fick bättre framkomlighet än standard. ( Tyvärr blev de lite svårare att att svänga med. ) Markfrigången är generös på Oliver Cletrac, svårt att bedöma på de små bandarna som används på vinodlingar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).