Jag fundera på att köpa en begagnad fyrhjuling. Men är lite osäker vad jag ska välja.
Den ska användas till att åka in i skogen (med motorsåg/röjsåg), köra ut plantor,... Då jag redan har en traktor med hugarvagn blir det inga tunga lass som jag ska dra, bara lite ved där jag inte kommer fram med traktorn.
Egentligen vilde jag inte betala mera än 30.000 men det verkar vara svart efter att jag kollade på begagnade maskiner på blocket.
Var nu hos en Yamaha säljare och har provkört två nya modeller (450IPS och 550EPS) och en begagnad 550EPS 2009, 880mil 60.000 inkl moms. Kändes som ganska stor killnad melan modellen med styrservo och utan.
Men jag tycker egentligen att det är lite för mycket. Vill hellre har någon maskin som är billigare men då får jag väll ingen servostyrning. Vill man hamnar under 40.000 då har nästan alla stel bakaxel.
Vad tycker ni, hur mycket är servostyrning värd? Har ju bara provkört några minuter. Är det stor nackdel med stel bakaxel? Jag kommer som sagt inte att dra stora lass med den. Verkar som att de med delad axel har mycket större markfrigång och det är väll en klar fördel i skogen, eller?
Om man jämföra gamla och nya modeler direkt, så är det väll klart att man föredrar de nyare. Det var väll också anledningen för säljaren att jag skulle provköra de två nya maskiner
Å andra sidan har man förut klarat sig utan alla finesser också.
Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack i förväg!