Uvskogen skrev:anersimyra skrev:" Muddäck " är både värdelösa och en styggelse i skogen då dess funktion bygger på att de ska skyffla undan lera tills de når fast underlag, de är alltså lika värdelösa i snö..Qkeeper skrev:har själv fälg med itp mudlite27" på och dom hjulen ligger på hyllan.. Tycker ärligt dom är ganska värdelösa, bullrigt, vandrande och dåligt grepp på hårda underlag. Krävs variatorkit för att få samma kraft. Enda positiva är väl markfrigången och i riktigt riktigt blöta partier. Har man lera istället för välling har det en tendens å fastna på hjulen och sen har man skit överallt.. Större däck kan nog vara bra men tror nog på mer tätmönstrade däck än tex mudlite typen isf.![]()
![]()
Ja på det viset blev nog jag också besviken, de funkar dåligt på hård mark och snö. Men med kombinationen kedjor, för det fungerar bra på dom, så blev fördelarna med höjden, robustheten och "flytet" på blöt mark, att de blev ok trots allt. Men idag hade jag inte lagt 10 tkr på "big foot/bear claw" däck. Gärna högre men med ett tätare mönster än dessa (som jag antar är detsamma som den ni kalla "Muddäck").
anersimyra skrev:Kenda Bearclaw anses vara ett av de bättre allrounddäcken på marknaden, däcket är " stabilt " även med riktigt lågt tryck..( 0,15-0,2 bar ). Däcket har erkänt bra egenskaper vid körning på stenig mark och på berg. Med 0,5-0,7 bar går det dessutom riktigt bra på väg. Däck oavsett typ, undantaget " ballongdäck " vilka flyter på snön, gräver ner sig mer eller mindre. Bearclawdäcket är inte bäst på något underlag, dock är det riktigt hyggligt på många underlag. Själv tycker jag mina " Big Foot " fungerar riktigt bra, undantaget halka, djup snö, och kraftig inbromsning på asfalt vid farter över 40...
stektlök skrev:Köper sådana till min när jag ska byta nästa gång. För de går väl sätta på orginalfälg ?
Blir juh lite billigare än kompletta hjul. Vad kostar sulorna ?
stektlök skrev:av stektlök » 40 min
Spacers gör väl att hjulen hamnar utanför stänkskärm ? Är allergisk mot stänk så därför ä ja tveksam till bytet.
anersimyra skrev:1" spacers på hjulingen. Spacerbultar i rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt och brukar krävas om man tänkt montera kedjor..![]()
![]()
..
anersimyra skrev:Du får kolla fälgarnas s.k offset. Däcken kan med fel offset hamna för långt in mot A armar, dämpare o.s.v. Stålfälgarna uvskogen rekommenderar är av märket starco. En skogsfälg ska allra helst vara i dimensionen 12 ". Andra bra fälgar är s.k bedlockfälgar, de har en stålring utanpå däcket som förhindrar träbitar och dyl att fastna mellan däck och fälg..stektlök skrev:Köper sådana till min när jag ska byta nästa gång. För de går väl sätta på orginalfälg ?
Blir juh lite billigare än kompletta hjul. Vad kostar sulorna ?http://www.gooffroad.se
axwell skrev:stektlök skrev:av stektlök » 40 min
Spacers gör väl att hjulen hamnar utanför stänkskärm ? Är allergisk mot stänk så därför ä ja tveksam till bytet.anersimyra skrev:1" spacers på hjulingen. Spacerbultar i rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt och brukar krävas om man tänkt montera kedjor..![]()
![]()
..
1" låter mycket, är det så trångt för snökedjorna?
Kan man bortse från större påkänning i hjulupphängningarna
Uvskogen skrev:Mina är också 27". Det fungerar utmärkt med kedjorna både på höjd och bredd. Kör jag med vagn på så måste jag ha fjäderlåsningen på annars skrapar de i lite i skärmarna bak.
axwell skrev:stektlök skrev:av stektlök » 40 min
Spacers gör väl att hjulen hamnar utanför stänkskärm ? Är allergisk mot stänk så därför ä ja tveksam till bytet.anersimyra skrev:1" spacers på hjulingen. Spacerbultar i rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt och brukar krävas om man tänkt montera kedjor..![]()
![]()
..
1" låter mycket, är det så trångt för snökedjorna?
Kan man bortse från större påkänning i hjulupphängningarna