Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skogselmia 2015

281 inlägg 99842 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogselmia 2015

Erre  
#332824 Tack för denna gång alla inblandade å alla jag träffade!!

Användarvisningsbild

Re: Skogselmia 2015

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332828 Jag var på mässan i Fredags, kan återigen konstatera att en dag är lite för lite om man skall vara seriös.
Blev lite inköp, skyddsbyxor och hängslen hos Husqvarna, samt två LED lampor hos lantmännen.

Något som jag såg som intressant på mässan var att Farma hade drift på sin 9 tons(?) vagn, till ett relativt rimligt pris, runt 190 + moms, något sådant är jag lite småsugen på, nu återstår det bara att se om det är en bra och hållbar vagn och om man kan få fram pengar till å köpa den, det sistnämnda lär nog tyvärr dröja ett tag....

Var förbi skogsforummontern, men tyvärr var vi i lite tidsnöd då så jag han inte stanna å hälsa / titta... Får försöka avsätta en dag till när nästa mässa är, kanske till och med att det går att styra upp en Skogsforumfest på kvällarna, hade varit riktigt trevligt...

Användarvisningsbild

Re: Skogselmia 2015

anersimyra  
#332829
Zixten skrev:Jag var på mässan i Fredags, kan återigen konstatera att en dag är lite för lite om man skall vara seriös.
Blev lite inköp, skyddsbyxor och hängslen hos Husqvarna, samt två LED lampor hos lantmännen.

Något som jag såg som intressant på mässan var att Farma hade drift på sin 9 tons(?) vagn, till ett relativt rimligt pris, runt 190 + moms, något sådant är jag lite småsugen på, nu återstår det bara att se om det är en bra och hållbar vagn och om man kan få fram pengar till å köpa den, det sistnämnda lär nog tyvärr dröja ett tag....

Var förbi skogsforummontern, men tyvärr var vi i lite tidsnöd då så jag han inte stanna å hälsa / titta... Får försöka avsätta en dag till när nästa mässa är, kanske till och med att det går att styra upp en Skogsforumfest på kvällarna, hade varit riktigt trevligt...
kostade själva drivningen 190.000:- plus moms ?.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skogselmia 2015

halvproffs  
#332831 Nu ska vi inte ta det så ordagrant Myran utan det var ju naturligtvis för hela ekipaget :grin: !

Avatar Fallback

Re: Skogselmia 2015

Hema  
#332832
sundelius skrev:Hema skrev "Nu vet jag inte vad motsvarande Vimekskotare kostar, men Kranman känns mycket mindre och Malwa är i en annan liga/prisgrupp. Men det är min upplevelse."


Vimeken är ca 250000 dyrare om man ska den dyrare hybrid Woodtigern.

För övrigt delar jag dina åsikter i jämförelsen av små skotare helt Hema

Kom på att jag hade glömt av Alstorn. Den har bra framkomlighet, tämligen bra markfrigång, men i jämförelse så är den väl både långsammare och har mindre lastkapacitet.

Mitt val av maskin hänger på markarean (närhet till skiftet eller skiften och hur transportmöjligheterna ser ut), markförhållande och hur man vill bruka skogen. Sedan styr såklart plånboken eller kanske rättare sagt hur bra möjligheten är att kunna tjäna in investeringskostnaden.

Kommer på mig själv att efter att kort ha räknat på mina egna val, att jag skulle få väldigt mycket ved för den pengen.. :lol: MEN, det gäller att kunna sköta skogen också, vindfällen osv.

Användarvisningsbild

Re: Skogselmia 2015

anersimyra  
#332833
halvproffs skrev:Nu ska vi inte ta det så ordagrant Myran utan det var ju naturligtvis för hela ekipaget :grin: !
Man kan ju aldrig så noga veta.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogselmia 2015

Hema  
#332836 Inte så mycket med skogselmia eg. men en sak som slog mig var att "gräset" där man parkerade bilarna var väldigt högt (10-15cm)? Vore det inte intressant att få med sig så mycket som möjigt? :???:

Användarvisningsbild

Re: Skogselmia 2015

Erre  
#332841 [quote="sundelius"
Ska åka till Bullaren och provköra Woodtigern om ett par veckor då det var den maskin som jag tyckte passade mig bäst storleksmässigt. Det blir den eller så fortsätter jag med det jag har.Mycket pengar så det är väl inte ett sund ide´ ekonomiskt om det skulle bli köp men pengar är ju inte allt :oops: .[/quote]

Allt måste inte gå ihop sig! En skotare/skördare är inte konstigare än en sommarstuga, sommarbil, båt eller annat tycker jag. Det är helt okej om man är intresserad å har ekonomi till det.
Det så kallade nöjeskontot finns av en anledning :wink:. Oavsett vad man är intresserad av.
Passar det så köp å ha lite extra kul varje gång du är i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Skogselmia 2015

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332843
anersimyra skrev: kostade själva drivningen 190.000:- plus moms ?.. :shock: :shock:


Som redan klargjorts, det var för vagn drivning kran och ventilpaket, tror att om man vill ha vinsch så får man lägga till för det....

Användarvisningsbild

Re: Skogselmia 2015

ananders  
#332844
Hema skrev:Inte så mycket med skogselmia eg. men en sak som slog mig var att "gräset" där man parkerade bilarna var väldigt högt (10-15cm)? Vore det inte intressant att få med sig så mycket som möjigt? :???:


Det är den stubbhöjd jag har lärt mig att man ska ligga på, ungeför en hand på högkant högt. Ingen ide att gå längre ner och riskera att få in föroreningar i fodret.

Vill tacka "kse" för din givmildhet och Åke för tilltugget :grin: .

Avatar Fallback

Re: Skogselmia 2015

Hema  
#332845
ananders skrev:
Hema skrev:Inte så mycket med skogselmia eg. men en sak som slog mig var att "gräset" där man parkerade bilarna var väldigt högt (10-15cm)? Vore det inte intressant att få med sig så mycket som möjigt? :???:


Det är den stubbhöjd jag har lärt mig att man ska ligga på, ungeför en hand på högkant högt. Ingen ide att gå längre ner och riskera att få in föroreningar i fodret.

Tack då vet jag det. :)

Avatar Fallback

Re: Skogselmia 2015

Lars_karlsson  
#332851 Myrback maskin syntes inte på torsdagen, nån som vet ?va lite nyfiken på grävoxen,,
va oxå och hälsade på fredrick i forumtältet,,trevligt

Avatar Fallback

Re: Skogselmia 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332853 Myreback var inte heller med förra gången, däremot var han på mässan i Emmaboda för ett par år sedan. Man får hoppas att han kommer nästa gång och då med lite nya ideer.

Avatar Fallback

Re: Skogselmia 2015

Blivande snickare  
#332855 Fy fan vad avundsjuk jag blir på er som var på mässan :surp: :grin:
Nästa ska jag tammefan komma till om jag så hamnar åka traktor hela vägen! :D
Skogsforum finns väl på plats på ElmiaWood åxå?

Avatar Fallback

Re: Skogselmia 2015

Hema  
#332858
Blivande snickare skrev:Fy fan vad avundsjuk jag blir på er som var på mässan :surp: :grin:
Nästa ska jag tammefan komma till om jag så hamnar åka traktor hela vägen! :D
Skogsforum finns väl på plats på ElmiaWood åxå?

Det är ju en förutsättning! :) Enligt utsago var de där förra gången, men jag var tydligen blind.. :(
Men det här med Elmiamässan, man åker väl till skogsforum o får övriga mässan på köpet? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).