Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erfarenheter av malwas maskiner?

321 inlägg 136409 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

sundelius  
#475646
moiam skrev:Hopplös vet jag inte. Det som antagligen var dumt av oss var att bara skota. Hade vi haft en skördare hade det troligen kunna sett annorlunda ut, men när vi inte har kört skogsmaskin tidigare är det inte bara att sätta sig i en skördare och hugga tyckte vi.

Man måste ha hela konceptet tror jag för att det ska lyckas. Vi kunde ju direkt inte göra reklam så lätt heller eftersom skördaren är en stor del av slutresultatet. Samt att även om vi raggade kunder så skulle ju någon hugga. Där var nog vår akilleshäl.

Skotning överlag är ju inte jättebra betalt. Vad jag vet angående norrut är väll att priserna blir sämre och sämre ju längre upp vi kommer. Plus att där kanske du inte har samma våtmarker med behov av mindre maskiner och då faller det sig naturligt kanske.

Tror det är en väldigt bra analys och resonemanget att det inte bara är att hoppa in i skördare tror jag också är en sund tanke. Mycket möjligt att du suttit i en betydligt sämre sits nu med två maskiner och ett sådär rykte, som jag förstår det har du nu haft nöjda kunder och har lättare att starta upp igen om förutsättningarna ändrar sig.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

svampbob  
#478230
moiam skrev:Det är tråkigt. Gillar maskinen väldigt mycket och trivs i skogen, men man får ta lärdom. Samla nya krafter och göra en satsning igen senare. Kommer inte vara det sista jag gör i skogen detta inte.


Hej, såg just att du hade fått Malwan såld. Gick det bra att sälja den och fick ungefär det du ville ha?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#485951 @swetrac Jag såg en Malwa på fasansboken med 700 hjul.
Är den tänkt att köras på vatten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485953 Bra nära #hfab !! Vi får en enorm bärighet tillsammans med 700 mm breda miljöband. Hallforsen Skog och Maskin som är på bilden lägger på 700 hjulen när dom skotar på mossar och blötmarker sen har dom 500 hjul när dom kör på marker med bättre bärighet.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#486033
svampbob skrev:
moiam skrev:Det är tråkigt. Gillar maskinen väldigt mycket och trivs i skogen, men man får ta lärdom. Samla nya krafter och göra en satsning igen senare. Kommer inte vara det sista jag gör i skogen detta inte.


Hej, såg just att du hade fått Malwan såld. Gick det bra att sälja den och fick ungefär det du ville ha?


Hej! Varit lite inaktiv ett tag :)

Vi behöll faktiskt maskinen.

Har fått massa jobb via länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen så nu har jag upp över öronen med jobb [emoji28]

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

svampbob  
#486037 Grattis

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

sundelius  
#486042
moiam skrev:
svampbob skrev:
moiam skrev:Det är tråkigt. Gillar maskinen väldigt mycket och trivs i skogen, men man får ta lärdom. Samla nya krafter och göra en satsning igen senare. Kommer inte vara det sista jag gör i skogen detta inte.


Hej, såg just att du hade fått Malwan såld. Gick det bra att sälja den och fick ungefär det du ville ha?


Hej! Varit lite inaktiv ett tag :)

Vi behöll faktiskt maskinen.

Har fått massa jobb via länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen så nu har jag upp över öronen med jobb [emoji28]

Nu blev jag riktigt glad :ymparty: :-bd
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#486045
moiam skrev:
svampbob skrev:
moiam skrev:Det är tråkigt. Gillar maskinen väldigt mycket och trivs i skogen, men man får ta lärdom. Samla nya krafter och göra en satsning igen senare. Kommer inte vara det sista jag gör i skogen detta inte.


Hej, såg just att du hade fått Malwan såld. Gick det bra att sälja den och fick ungefär det du ville ha?


Hej! Varit lite inaktiv ett tag :)

Vi behöll faktiskt maskinen.

Har fått massa jobb via länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen så nu har jag upp över öronen med jobb [emoji28]

Och bättre betalt, får vi hoppas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#486046 @swetrac Vad blev bredden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#486051
hfab skrev:
moiam skrev:
svampbob skrev:[quote="moiam"]Det är tråkigt. Gillar maskinen väldigt mycket och trivs i skogen, men man får ta lärdom. Samla nya krafter och göra en satsning igen senare. Kommer inte vara det sista jag gör i skogen detta inte.


Hej, såg just att du hade fått Malwan såld. Gick det bra att sälja den och fick ungefär det du ville ha?


Hej! Varit lite inaktiv ett tag :)

Vi behöll faktiskt maskinen.

Har fått massa jobb via länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen så nu har jag upp över öronen med jobb [emoji28]

Och bättre betalt, får vi hoppas.[/quote]

Jo då. Kör allt på timme.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Jole  
#486309
moiam skrev:
svampbob skrev:
moiam skrev:Det är tråkigt. Gillar maskinen väldigt mycket och trivs i skogen, men man får ta lärdom. Samla nya krafter och göra en satsning igen senare. Kommer inte vara det sista jag gör i skogen detta inte.


Hej, såg just att du hade fått Malwan såld. Gick det bra att sälja den och fick ungefär det du ville ha?


Hej! Varit lite inaktiv ett tag :)

Vi behöll faktiskt maskinen.

Har fått massa jobb via länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen så nu har jag upp över öronen med jobb [emoji28


Grattis!
Då är det väl bara att skaffa skördare så du får behålla den lite till! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#489111 Förhoppningsvis så kommer vi få prova de plastbanden Malwa säljer med sina maskiner inom ett par veckor. Då återkommer jag med lite bilder och film på detta :) Ska bli väldigt intressant att se hur mycket bättre det blir. Och vad nackdelarna är när jag kör.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#491100 Fungerar det att hänga ett logmax aggregat i kranen med dubbel teleskop? Eller blir det för stor belastning på ram, kranpelare mm?

Räcker längden på den kortare kranen till för att på ett smidigt sätt lasta/lossa extra vagnen bakom skotaren?

@swetrac Hänger du med i funderingarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#491104 Aggregat i kranen med dubbelutskjut blir för tungt enligt Malwa, men man kan begränsa utskjutet och hänga i ett mindre Keto aggregat istället fick vi sagt.

Angående kortkranen och kärra så fungerar det fint. Självklart enklare med dubbelutskjut dock.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491181 @moiam har rätt Cranab FC45DT har inte lyftkapacitet att lyfta aggregatet på 8,2 meter och maskinen kommer inte att stå still, så tyvärr @hfab

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).