Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erfarenheter av malwas maskiner?

321 inlägg 136477 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

värmSkog  
#475217 Filmandet går det tyvärr inget vidare med, Men malwan går desto bättre som tur är.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#475218
värmSkog skrev:Filmandet går det tyvärr inget vidare med, Men malwan går desto bättre som tur är.

Kul att den går bra. Kör du dagligen, eller bara nu å då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475225 Spårdjupstesten i år är en utvärdering av den EU finansierade OnTrack maskinen byggd på en Ponsse Buffalo . Förutom den maskinen så är det en Buffalo 8wd en Buffalo 10w och en Malwa 560F med vagn som utvärderas.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

värmSkog  
#475237
hfab skrev:
värmSkog skrev:Filmandet går det tyvärr inget vidare med, Men malwan går desto bättre som tur är.

Kul att den går bra. Kör du dagligen, eller bara nu å då?


Inte heltid, än iaf. Jag kombinerar malwa körning med röjning vilket jag tycker är bra både för kropp och knopp.
Den första gallringen jag gjorde var utmed en landsväg, efter det har jag blivit erbjuden heltidskörning på kontrakt samt att många markägare har ringt och vill ha gallrat.. Så Malwan är helt klart självraggande på jobb.
Jag försöker ta det lite lugnt än då man vart skapligt bränd i våras.

1507110818_dsc_0224.jpg


Detta virke körde jag ut över ett blött gärde, blev knappt spår efter maskinen trotts att det slaffsade under fötterna när man gick där.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#475277
swetrac skrev:Spårdjupstesten i år är en utvärdering av den EU finansierade OnTrack maskinen byggd på en Ponsse Buffalo . Förutom den maskinen så är det en Buffalo 8wd en Buffalo 10w och en Malwa 560F med vagn som utvärderas.

Ok! Du återkommer med resultatet av utvärdering här? Körs bägge maskinerna med fulla lass?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475382 Resultaten kommer nog om några veckor. Instruktionenvar 75%av maxlast. 7 ton på Malwan och drygt 11 ton på Ponsse maskinerna. Tanken var att man skulle köra 10 rundor per maskin men vi bad att få köra 15 rundor för att kompensera för den mindre lasten. På så sätt kunde det inte ifrågasättas att vi inte skotat samma mängd virke :-BD

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#475507 @moiam är skotar karriären slut?

   TS
Användarvisningsbild

Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#475509 Japp. Kalla handen från virkesköpare i kombination med att vi inte fick runt det. Väldigt synd, men så är det. Jag var ju ändå helt färsk i skogen så ribban vart högt lagt kanske.
Senast redigerad av moiam fre 06 okt 2017, 23:34, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#475515 Trist. Hoppas du får sålt maskinen snabbt och att det går gott med övrig verksamhet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#475545 Det är tråkigt. Gillar maskinen väldigt mycket och trivs i skogen, men man får ta lärdom. Samla nya krafter och göra en satsning igen senare. Kommer inte vara det sista jag gör i skogen detta inte.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

sundelius  
#475561 Lider med dig

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

svampbob  
#475589 Ska man tolka det som att beståndsgående är en hopplös affärsmodell? Jag vet att det är många som har försökt få det att funka och här i norr verkar alla gett upp. Vad jag vet så håller den nordligaste maskingruppen till i Hassela.

Användarvisningsbild

Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#475591 Hopplös vet jag inte. Det som antagligen var dumt av oss var att bara skota. Hade vi haft en skördare hade det troligen kunna sett annorlunda ut, men när vi inte har kört skogsmaskin tidigare är det inte bara att sätta sig i en skördare och hugga tyckte vi.

Man måste ha hela konceptet tror jag för att det ska lyckas. Vi kunde ju direkt inte göra reklam så lätt heller eftersom skördaren är en stor del av slutresultatet. Samt att även om vi raggade kunder så skulle ju någon hugga. Där var nog vår akilleshäl.

Skotning överlag är ju inte jättebra betalt. Vad jag vet angående norrut är väll att priserna blir sämre och sämre ju längre upp vi kommer. Plus att där kanske du inte har samma våtmarker med behov av mindre maskiner och då faller det sig naturligt kanske.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

svampbob  
#475600 Vad var det för skördare som ni skotade efter?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#475602 JD770 för det mesta. En och annan H8. Tyckte det funkade riktigt fint efter H8:an tyckte jag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).