mån 01 okt 2018, 20:39#526777
Kan vara så att Malwas är väl veka, det låter ju så i alla fall. Malwa har navreduktioner, det har inte 868:an
Om jag inte minns fel så har Malwa en kedja per hjul. Det har nackdelen att om all kraft hamnar på ena hjulet så klarar man bara överföra hälften av den kraft man hade haft om man istället haft en duplex som går till båda hjulen.
Sen måste man beakta storleken på kedjehjulen också dvs antalet tänder. Ju mindre kedjehjul ju högre laster på kedjan.
En 3/4 kedja tål 29 kN och en duplex 1 1/4 tål 170 kN.
Låt oss anta att Malwa har fyra i utväxling på sina boggilådor och allt annat är lika så kan överföra (lite förenklat) 29*2*4=232. Motsvarande siffra för volvon är 170. Har man dock all last på ett däck så blir siffran 232/2=116 istället.
Nu tror jag volvon har mycket större kedjehjul än Malwan också vilket borde medföra att den har lägre markfrigång under boggilådorna....om nu hjulen är lika stora vilket jag inte tror dom är.
Sen vet jag att Malwas nya skotare har mycket högre dragkraft än den gamla, kanske har man inte tagit hänsyn till det. För veka är dom ju uppenbarligen.
Håller dock med om att kostnaden är liten i det hela men det är nog inte där skon klämmer utan utrymme och utväxling.