Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erfarenheter av malwas maskiner?

321 inlägg 136462 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#523470 Ok. Missade det. När kommer det en 8 hjulig Malwa? [emoji38]

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523473 Varför skall vi tillverka en 8WD?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#523496
swetrac skrev:Varför skall vi tillverka en 8WD?
För bättre bärighet, framkomlighet, stabilitet och bättre komfort.
Och för att möta efterfrågan på en 8wd maskin i den storleken

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

aunnr1  
#523518 Den maskin jag kör är en 560c alltså en kombi.
Den här nog den gamla boggien.
Jag vet inte vad för problem andra har haft med boggien men av service meddelanden fick jag uppfattningen att det var problem med hållbarheten på boggien, det har inte varit några problem för oss än i alla fall. Men som jag förstått det så är det främst det problemet som den nya boggien skall åtgärda.
Det kan jag kanske ha uppfattat fel.
Men hur är det med nya boggien är det samma drivkedjor i den?
O maskinen går i norra norrbotten

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Lolich  
#523557
hfab skrev:
swetrac skrev:Varför skall vi tillverka en 8WD?
För bättre bärighet, framkomlighet, stabilitet och bättre komfort.
Och för att möta efterfrågan på en 8wd maskin i den storleken
Gällande komforten så skulle jag argumentera emot dig där, då boggi med små hjul blir stötigare i många fall. Framförallt då om man ska ha band för bättre bärighet. Har kört flertalet 10-tons skotare med 22,5 tums hjul, men komforten i en malwa är bättre. Sen blir 8wd rätt säkert styvare och mer osmidig. Antagligen tyngre också.
Mvh. Emil

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Hema  
#523561 Det borde väl Bisonägare vs. Alstorägare kunna styrka eller avfärda. Men tyngre blir det nog med största sannolikhet.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526417
aunnr1 skrev:Jag måste tillägga att jag vill inte bara klaga på malwan, jag tycker att det är en fantastisk liten maskin i en storlek som är mycket få av, På barmark har vi inte haft några problem med hållbarheten på kedjorna i boggien.
Den är liten o man måste natuligtvis köra den som en liten maskin, ja tror att den har en bra framtid, men man måste göra något åt dom problem som framkommer o kanske intressera sig lite mer för maskinen efter att den är såld o levererad.
Om jag tittar på dom maskiner med boggie kedjor som jag skruvat i tidigare så har det varit 1 tums duplex kedjor eller grövre o i malwan är det en singel 3/4 tums kedja det är en våldsam skillnad i hållbarhet, kan inte riktigt förstå varför man skulle snåla på nåt sånt.
Tänk fullt lass nerför backe kana en halvmeter , greppa på en sten,,,, 3/4 tums kedja,
jag kan inte säga hur det har varit för andra men har ingen annan upplevt problem med vinter körning skulle jag vara mycket förvånad, med tanke på våra upplevelser skulle jag faktisk ha väldigt svårt att tro att det är sant !!


Men dom har ju navreduktiner! Du kan inte jämföra storleken på en maskin utan navreduktioner med en som har det.
Större kedjor i boggin tar mer plats och kostar mer pengar svårare än så är det inte. Låt säga att dom har en faktor 4 i utväxling i sina reduktioner (ganska troligt) då är en 3/4 kedja på ett ungefär lika stark som en duplex 1" kedja dvs en duplex 1" är 4ggr så stark som en singel 3/4.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

aunnr1  
#526509 ur minnet så är malvas boggielådor ca 100mm breda o lådorna på en 868 ca 140 breda i 868 sitter det duplex 1 1/4 tums kedjor har aldrig varit med om kedjebrott i 868 på 1000 tals timmar o fyra kedje brott på 400 timmar i en malwa , kotnaden för större kedjor i boggien kan knappast komma upp i mer än någon prommille av kostnaden på en malwa!!!!

sen sitter det väl inga navreduktioner i 868, kan inte komma på att jag sett några navreduktioner på nån med kedjedrift som jag sett,, kan ha fel men inte som jag minns ialla fall

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526777 Kan vara så att Malwas är väl veka, det låter ju så i alla fall. Malwa har navreduktioner, det har inte 868:an
Om jag inte minns fel så har Malwa en kedja per hjul. Det har nackdelen att om all kraft hamnar på ena hjulet så klarar man bara överföra hälften av den kraft man hade haft om man istället haft en duplex som går till båda hjulen.
Sen måste man beakta storleken på kedjehjulen också dvs antalet tänder. Ju mindre kedjehjul ju högre laster på kedjan.
En 3/4 kedja tål 29 kN och en duplex 1 1/4 tål 170 kN.
Låt oss anta att Malwa har fyra i utväxling på sina boggilådor och allt annat är lika så kan överföra (lite förenklat) 29*2*4=232. Motsvarande siffra för volvon är 170. Har man dock all last på ett däck så blir siffran 232/2=116 istället.
Nu tror jag volvon har mycket större kedjehjul än Malwan också vilket borde medföra att den har lägre markfrigång under boggilådorna....om nu hjulen är lika stora vilket jag inte tror dom är.
Sen vet jag att Malwas nya skotare har mycket högre dragkraft än den gamla, kanske har man inte tagit hänsyn till det. För veka är dom ju uppenbarligen.
Håller dock med om att kostnaden är liten i det hela men det är nog inte där skon klämmer utan utrymme och utväxling.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Hema  
#526780 Vad och hur man bygger kommer man väl alltid ha en svag punkt i förhållande till det andra.

Avatar Fallback
hfab  
#530648 Ganska imponerande produktion!
Vad är förutsättningarna @swetrac ?
Skördare och skotare antar jag. Kör dom enkel skift?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530650 Grupp som går i mellansverige. Skotaren kör 2 skift. Medelstam 0.10 årsmedel. Entreprenören får leverans av en skotare till nästa vecka😀

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#530669 Riktigt bra produktion på skördaren 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#603398 @moiam kör du fortfarande Malwa?
@värmskog & @aunnr1 kör nuförtiden?
Vi behöver mer bilder, fler filmer och mer kommentarer från er som kör dessa maskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#603416 @hfab Vi kör fortfarande med vår Malwa 560F. Dock så är det min far som kör för det mesta nu medan jag för tillfället satsar på lite annat medan barnen är små och jag kände jag missade för mycket av deras liv när jag körde i skogen. Vi har skaffat en stegmatare (Naarva S23C) som jag ivrigt inväntar rätt tid för att hugga i egen skog med och även några jobb åt grannar som gärna vill ha en malwa. Farsan kör en del i normal gallring där en H8 står för huggningen. Just nu ser vi en god tillväxt på skogsägare som gärna vill ha en mindre maskin, men de vill ju även ha någon som hugger. Så vi funderar lite på hur vi ska lösa det just nu.

Ska försöka återkomma med bilder så fort vi kommer igång i egen skog då jag kommer köra mycket då.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).