Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Plogblad till atv med dragkulemontage.

15 inlägg 14053 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plogblad till atv med dragkulemontage.

Sune_  
#305075 Hej!

Är ute efter ett plogblad till min Polaris 800, men då jag inte vill ha nåt fäste som sticker ut under (samt att jag har hasplast) och vill heller inte ha ett frontmonterat då ja är skeptisk till hård/mkt körning med ett sådant.

Kör uteslutande med traktor och frontblad i dagsläget men vill ha något smidigare och mer lättvindigt.

Men har problem att finna något, har sett att Rindab hade nåt, men de verkar va till Yamaha, sen fanns det inte mer än 150 cm brett och ja hade nog gärna haft nån dm till.

Så har någon nåt tips?

Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

anersimyra  
#305107
Sune_ skrev:Hej!

Är ute efter ett plogblad till min Polaris 800, men då jag inte vill ha nåt fäste som sticker ut under (samt att jag har hasplast) och vill heller inte ha ett frontmonterat då ja är skeptisk till hård/mkt körning med ett sådant.

Kör uteslutande med traktor och frontblad i dagsläget men vill ha något smidigare och mer lättvindigt.

Men har problem att finna något, har sett att Rindab hade nåt, men de verkar va till Yamaha, sen fanns det inte mer än 150 cm brett och ja hade nog gärna haft nån dm till.

Så har någon nåt tips?

Mvh
Jag kör med Rindab plogen till min Polaris 800, det enda frontmonterade som fungerade med hasplasten. Kamraten har kört samma blad på en Big boss i flera år, det funkar helt enkelt kanon. Vi har plogen med elektrisk vinkling av bladet.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305270 http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/po ... tsman-800/

Här finns större blad än 150 cm. Moose RM4 har ett enkelt frontfäste. Dom har även kataloger att ladda ner för tillbehör.

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

axwell  
#305278
T24X4 skrev:Inlägg av T24X4 » 46 minuter sedan.
http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/po ... tsman-800/

Error morrar mot den där länken.

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

Sune_  
#305381
anersimyra skrev:
Sune_ skrev:Hej!

Är ute efter ett plogblad till min Polaris 800, men då jag inte vill ha nåt fäste som sticker ut under (samt att jag har hasplast) och vill heller inte ha ett frontmonterat då ja är skeptisk till hård/mkt körning med ett sådant.

Kör uteslutande med traktor och frontblad i dagsläget men vill ha något smidigare och mer lättvindigt.

Men har problem att finna något, har sett att Rindab hade nåt, men de verkar va till Yamaha, sen fanns det inte mer än 150 cm brett och ja hade nog gärna haft nån dm till.

Så har någon nåt tips?

Mvh
Jag kör med Rindab plogen till min Polaris 800, det enda frontmonterade som fungerade med hasplasten. Kamraten har kört samma blad på en Big boss i flera år, det funkar helt enkelt kanon. Vi har plogen med elektrisk vinkling av bladet.
Mvh Anders.


Vilken av dom är det? såvitt jag kan se har dem warns plogar i sitt sortiment?
Mindes nog fel när jag skrev Rindab ovan iaf, va nog nåt liknande jag sett med dragkulefäste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

cato  
#305382 I yamahas katalog finns lejab produkter dom har ett blad som är 175cm om man monterar dit sido plåtar.

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305391
axwell skrev:
T24X4 skrev:Inlägg av T24X4 » 46 minuter sedan.
http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/po ... tsman-800/

Error morrar mot den där länken.


:?:

Den fungerar för mig annars kan man gå in på http://www.gooffroad.se och klicka sig fram.
Dom har blad upp till 183 cm

I Suzuki katalogen finns också dragkroksinfästning.

Länk till PDF
http://www.suzukimc.se/source.php?id=1582743

Annars så tycker jag att det är bristvara på dragkroksinfästningar för snöblad

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

Sune_  
#305601
T24X4 skrev:
axwell skrev:
T24X4 skrev:Inlägg av T24X4 » 46 minuter sedan.
http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/po ... tsman-800/

Error morrar mot den där länken.


:?:

Den fungerar för mig annars kan man gå in på http://www.gooffroad.se och klicka sig fram.
Dom har blad upp till 183 cm

I Suzuki katalogen finns också dragkroksinfästning.

Länk till PDF
http://www.suzukimc.se/source.php?id=1582743

Annars så tycker jag att det är bristvara på dragkroksinfästningar för snöblad


Ja har koll på gooffroads utbud, har handlat lite annat jox därifrån tidigare.

Håller helt med, förstår vitsen med frontfäste, jävligt smidigt, men varför ett centrumfäste skulle vara bättre än ett mä dragkrok förstår jag inte.

Jag personligen ser ju behållandet av frigångshöjden samt de faktum att dragkroken får ta upp krafterna som största vinsterna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

anersimyra  
#305643
Sune_ skrev:
anersimyra skrev:
Sune_ skrev:Hej!

Är ute efter ett plogblad till min Polaris 800, men då jag inte vill ha nåt fäste som sticker ut under (samt att jag har hasplast) och vill heller inte ha ett frontmonterat då ja är skeptisk till hård/mkt körning med ett sådant.

Kör uteslutande med traktor och frontblad i dagsläget men vill ha något smidigare och mer lättvindigt.

Men har problem att finna något, har sett att Rindab hade nåt, men de verkar va till Yamaha, sen fanns det inte mer än 150 cm brett och ja hade nog gärna haft nån dm till.

Så har någon nåt tips?

Mvh
Jag kör med Rindab plogen till min Polaris 800, det enda frontmonterade som fungerade med hasplasten. Kamraten har kört samma blad på en Big boss i flera år, det funkar helt enkelt kanon. Vi har plogen med elektrisk vinkling av bladet.
Mvh Anders.


Vilken av dom är det? såvitt jag kan se har dem warns plogar i sitt sortiment?
Mindes nog fel när jag skrev Rindab ovan iaf, va nog nåt liknande jag sett med dragkulefäste.

Jag har Warn Pro vantage, på bild ser systemet rätt " pinnigt " ut. Men det är faktiskt riktigt stabilt.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305732 Har man hasplåt under så tycker jag att man tappar vitsen om man använder centrumfäste. Hasplåten har man väl för att man ska få en helt slät undersida eller?

Jag är själv sugen på ett Moose RM4 frontfäste men just nu är det beslutsvånda. Ska man bara köpa en plog och sen göra ett eget kulfäste eller köpa ett färdigt paket?
Centrumfäste är otänkbart eftersom jag inte vill ha något som sticker ut utanför hasplåten.
Får fundera på det under den här vintern och komma till beslut till hösten.
Vad är era erfarenheter om front eller kulfäste?

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

Qkeeper  
#305835 Har också ett Pro Vantage med frontmontage och elstyrning och det är gediget, fästen och blad är betydligt grövre och tyngre än det tidigare jag hade och det lever än dock hos en kompis.

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

Sune_  
#305866 Okej okej, ni har övertygat mig, det håller ;)

Men vad för blad kör ni med, snedskuret eller vanligt?

Fördelar/nackdelar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305871 Nu jag ingen expert men ett snedskuret bör väl passa bättre till en lång uppfartsväg då jag får för mig att den slänger bort snön lättare. Ett vanligt rakt blad räcker nog till dom flesta gårdsplaner.

Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

Sune_  
#305893 ja förmodligen äre väl så helt enkelt, och en annan ska ju ploga gårdsplan lobacken nån kort vägsnutt osv så ja antar att det inte finns nån anledning att lägga extra pengar på ett gult.

Så vi kör på ett klassiskt svart.

Verkar inte finnas till extrapris någonstans heller så det får nog bli gooffroad igen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Plogblad till atv med dragkulemontage.

Qkeeper  
#307779 Jag kör den raka modellen och de funkar bra även till väg tycker jag men de gula borde ju va vassare om man kör mke väg. De jag är mest nöjd med är elstyrningen av bladet. Guld värt vid korsningar och gårsplaner :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).