Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kranman + avestavagnen

7 inlägg 5062 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kranman + avestavagnen

crille_h  
#302235 Hej

Har en liten fundering angående hur centrumrören på kranman och avestavagnen är låsta i förhållande till varann? På min nuvarande konstruktion är det svetsade muttrar på ytterröret med en bult i som trycker på innerröret, men detta är inget bra då det gör ganska stora avtryck i innerröret. Så hur har dom andra löst detta? Man skulle kunna hålsåga ut muttrarna och svetsa på ett plattjärn tvärs över en bit ut med svetsade muttar på istället, så blir anläggningsytan blir större emot innerröret.

Har ni någon bättre idé?



   TS
Användarvisningsbild

Re: kranman + avestavagnen

anersimyra  
#302278 Jag har inte sett efter på min Avesta hydraulvagn, men på vedvagnen sitter plattor mellan bult och innerrör.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: kranman + avestavagnen

crille_h  
#302280 Ok, skulle va väldigt tacksam om du kunde ta en bild på hydraulvagnen hur det är löst. Funderar nu på att såga ur i balken där muttrarna sitter och svetsa på ett plattjärn en bit ut så det får plats en platta innanför mot innerröret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kranman + avestavagnen

anersimyra  
#302295
crille_h skrev:Ok, skulle va väldigt tacksam om du kunde ta en bild på hydraulvagnen hur det är löst. Funderar nu på att såga ur i balken där muttrarna sitter och svetsa på ett plattjärn en bit ut så det får plats en platta innanför mot innerröret.

Jag tar en bild i morgon.. :smile:

Avatar Fallback

Re: kranman + avestavagnen

crille_h  
#302299 Tack så mycket!

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman + avestavagnen

axwell  
#302305
crille_h skrev: Funderar nu på att såga ur i balken där muttrarna sitter och svetsa på ett plattjärn en bit ut så det får plats en platta innanför mot innerröret.


Hade för några år sen en Avestavagn och där tryckte inte bultarna direkt på innerröret, det låg plattjärn emellan.
Tycker att den lösningen är bättre än den jag har idag, en övre och en undre halva som omsluter innerröret, kläms ihop av 4 st skruv/mutter och brickor.

Vahva Jussi, Mörevagnen, gamla XYZ och några till har denna besvärliga lösning.

Avatar Fallback

Re: kranman + avestavagnen

crille_h  
#302313 Ok, tack då vet jag att jag kan utesluta den lösningen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).