Sida 1 av 1

Pris begagnad can am 500+Avestavagn

Postat: sön 30 nov 2014, 10:27
av fmv230
Vad är rimligt pris på en begagnad 2011 Can am 500 xt med ca 140 timmar? Till denne hör en begagnad 2007 Avestavagn 3,2H med drivning, Vad är rätt pris på vagnen?
Både vagn och Atv är i gott skick.
Tack på förhand.

Re: Pris begagnad can am 500+Avestavagn

Postat: sön 30 nov 2014, 12:11
av anersimyra
Är vagnen utrustad med ramstyrning, vinsch, körautomatik, terrängbroms utöver drivning.. :?: :smile:
Mvh Anders.

Re: Pris begagnad can am 500+Avestavagn

Postat: sön 30 nov 2014, 17:32
av fmv230
Ingen ramstyrning,vinsch. Körautomatik och terrängbroms vet jag nog inte riktigt hur det fungerar, troligen har den inte det eftersom säljaren inte sade något om det.
Berätta gärna hur det fungerar.

Re: Pris begagnad can am 500+Avestavagn

Postat: sön 30 nov 2014, 17:49
av anersimyra
Körautomatiken är kopplad till bromshantaget. Du slår till en vippbrytare och startar och stoppar drivningen med hjulingens handbroms. Terrängbromsen gör att vagnshjulen låser när du bromsar, alternativt om drivmotorn stannar. Jag antar att du har fram / back via ett reglage på vänster sida av styret ? Vagnar vilka enbart manövreras med spakarna på drivaggregatet tycker jag är direkt farliga. Mellan " tummen och pekfingret " kan man räkna bort ca 25 % på nypriset efter ett år. ytterligare 10 % efter år 2 och 3, därefter 5 % var år. Exemplet gäller enbart vagnen, du får kolla blocket för en jämförelse. Hjulingarnas begagnatpriser är väl som vanligt åt det mer fantasifulla hållet.
Mvh Anders.

Re: Pris begagnad can am 500+Avestavagn

Postat: mån 01 dec 2014, 10:40
av fmv230
Tack för beskrivningen. Vagnen manövereras endast via spakar på drivaggregatet.
På vilket sätt menar du att de är direkt farliga?
Är det vid körning i krafiga nedförsbackar?

Re: Pris begagnad can am 500+Avestavagn

Postat: mån 01 dec 2014, 17:10
av anersimyra
fmv230 skrev:Tack för beskrivningen. Vagnen manövereras endast via spakar på drivaggregatet.
På vilket sätt menar du att de är direkt farliga?
Är det vid körning i krafiga nedförsbackar?
Om du hastigt behöver slå ifrån drivningen kan det vara väldigt svårt att hinna med, du ska släppa styret, böja dig fram, få tag i rätt spak, dra den åt rätt håll.. :surp: :surp: Är det sen lite trixig körning på backen, och manövern kräver att vagnen driver blir ekipaget i stort sett okörbart.. :shock: Fram och back med tummanövrerad kontakt är ett minimum för att ekipaget ska bli körbart i någon större utsträckning. Du hittar beskrivning av de olika drifttillbehören på Unimet / Avestas hemsida.
Mvh Anders.

Re: Pris begagnad can am 500+Avestavagn

Postat: tis 02 dec 2014, 11:41
av fmv230
Tackar, Är det möjligt att utrusta äldre vagnar med dessa tillbehör?

Re: Pris begagnad can am 500+Avestavagn

Postat: tis 02 dec 2014, 17:40
av anersimyra
fmv230 skrev:Tackar, Är det möjligt att utrusta äldre vagnar med dessa tillbehör?

Det går alldeles utmärkt. Ring Avesta / Unimet och prata med Fredrik.. :smile:
Mvh Anders.