Sida 3 av 3

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 15:23
av totaya79
Ja se där. :-)

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 16:42
av stektlök
Blev mer inpad av dragbilen men hoppas givetvis din kärra funkar bra för dig också.

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 17:14
av anersimyra
Själv har jag kört igenom snutkontroller med mitt ekipage, jag har haft snuten efter mig vid flera tillfällen, de har inte ens verkat nyfikna på " hjulingtåget.".. :smile: :smile:

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 17:26
av aalg
Nä, så länge det är surrat ordentligt och lamporna är okej och det ser allmänt prydligt ut så klarar man sig nog långt. Blir ju onödigt besvärligt om man ska typa in vagnen och besikta den, tråkigt att regelverket inte ger utrymme för en sådan här vagn. :)

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 17:43
av anersimyra
hjulingtåget.jpg
Här är en bild på mitt olagliga " Hjulingtåg "... :smile:

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 17:48
av anersimyra
Ett lagligt alternativ hade varit en dollyvagn, d.v.s att endast hjulingens framhjul stått på dollyn.. :smile:

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 18:00
av olli
Jag tycker du har ett snyggt ekipage, som ingen myndihet borde ha några negativa synpunkter på.
Jag antar att du inte gör några "tiomilatransporter". Ser bra ut. :-j :smile:

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 18:40
av anersimyra
olli skrev:Jag tycker du har ett snyggt ekipage, som ingen myndihet borde ha några negativa synpunkter på.
Jag antar att du inte gör några "tiomilatransporter". Ser bra ut. :-j :smile:
Runt 3-4 mil är inga problem, medelhastigheten i det vanliga vägnätet i Stockholmstrakten är inte mycket över 30 km / tim. Baktill har jag belysningsramp, därtill reflexer på sidorna. På vintern tänkte jag dra i lite skruvdubb, både på kranvagnen och kärran. Typiskt nog krävs dock ett minsta antal dubb per axel. Man kan ju försöka vara så laglig som möjlig med sina olagligheter.. :smile: :smile:

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 20:27
av totaya79
stektlök skrev:Blev mer inpad av dragbilen men hoppas givetvis din kärra funkar bra för dig också.

Den lär snurra bra många mer mil än släpet. :-) 67" mil och rullade igenom besiktningen med endast sprucken bromsslang. Annat än dyngvolvon...... Lite kosmetisk rost dock...;-)

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 20:32
av totaya79
anersimyra skrev:
hjulingtåget.jpg
Här är en bild på mitt olagliga " Hjulingtåg "... :smile:

Vackert :-) Har en i byn som kör upp hjulingen på släpet och har vagnet hängandes efter och han färdas så rätt långa sträckor. Han är antagligen inte ensam om det.... :-)

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: tor 20 nov 2014, 20:43
av totaya79
Ett alternativ som låg bra till var bygga ett "lågbyggt" vagn, typ dolly fast hela hjulingen på och ha vagnet hängandes bakom yamahan. Ett smidigare vagn förvara hemma och behöver inte joxa med kultrycket. Inte helt enkelt med det långa ska jag säga.... :-) Kanske bränner ihop ett sådant till nästa år och prövar....

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Postat: ons 26 nov 2014, 08:55
av Magnus M
Det är ganska enkelt att regga om ett husvagnschassie till vanligt släp. Har precis byggt om ett cabbychassie till en båtvagn som snart skall in o besiktigas.
Båten är 5 m o chassiet från en Cabby 472. Är i kortaste laget men jag kommer montera ca 30kg vikt på dragstången efter besiktningen så blir kultrycket lagom
Jag har valt att behålla bromsarna trots att båten inte väger mer än 350 kg. Då åker man lagligt även med mindre dragbil.

OBS! Man får inte ändra avståndet mellan axel o drag om man skall använda gamla identiteten. Ändrar man det så räknas vagnen som nybyggd o faller under andra regler.

Så se till o ta ett långt boogiechassie om du ska ha plats med hjuling o vagn.

Magnus M