Jeg har en Polaris 500 og vahva tømmervogn, dette fungerer greit, men ønsker noe annet som jeg kan bruke på oppdrag jeg har.
Jeg tar på meg jobber med trefelling, mye i hager og plasser der det er trangt, men kjørbart.
Har vi jobber i ulendt terreng så er det gjerne for entreprenører som skal inn med gravemaskin og klype og rydde opp og om vi skal rydde opp selv så bruker vi traktor og vinsj for å dra det nærmere arbeidsted og rydder opp der.
Har alldri hatt en jobb der jeg skal inn i skog eller noe sånt for å kjøre ut noe tømmer, og tviler på at jeg får noen sånne jobber da jeg ikke har hatt noen hittil..
Ellers så holder vi til i hager eller gressmarker med god tilkomst.
Har egentlig aldri hatt oppdrag der jeg har hatt bruk for atv og tømmervogn i ulendt terreng, bruker jeg den i ulendt terreng så er det privat for meg selv på en skogstomt for å kjøre ut tømmer til ved.
Så:
Jeg ønsker meg en maskin som jeg kan bruke for å lette arbeidet og bruke den så mye som mulig ved flytting av greiner og stammer.
Altså redusere det fysiske arbeidet iløpet av dagen ved å bruke mekaniske hjelpemiddel.
Jeg er ikke lat og sløv, men kjenner godt på kroppen at en kan ikke gjøre alt manuelt over lang tid..
Her tenker jeg på jobber der vi har felt trær i hager og vi skal flytte tømmeret og greinene til vei eller til et sted på tomten for flising.
Jeg skal ikke bruke den i veldig ulendt terreng og slike steder, men her hvor jeg bor er det litt ulendt så den må takle det også.
Nærmeste forhandler her hvor jeg bor er Felleskjøpet og de har Avant.
Det er viktig for meg at jeg har service verksted i nærheten.
Jeg har kikket litt på Avant 420, men ikke prøvekjørt den enda.
Jeg har da tenkt på om en setter på en tømmerklype eller pallegaffler med klype på frontlasteren.
Og så har jeg spekulert på å ta av kranen på tømmervognen min, lage til et feste på Avanten og feste tømmerkranen bak på Avanten,
Om dette går så har jeg jo en "multi" maskin der jeg kan kjøre vekk ting og tang og så bruke kranen til å flytte og legge på plass f.eks mindre stronger + håndtering av greiner.
Og med henger feste på Avantaen så kan en bruke vognen også.
Er jeg helt på bærtur eller kan dette gå?
Er det noen som har tips om noen andre merker ala Avant?
Og er det noen som har Avant og vet om det er mulig å lage til et feste på bakenden for en kran?
Og er det noen som bruker Avant el lignende maskiner til hjelp ved opprydding etter trefelling og kan gi meg noen råd og anbefalinger?
Har sett endel på Youtube og det ser jo ut som det fungerer bra på gress og litt ulendt terreng.
Takkitakk!!