Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kobota L4200 + skogsvagn koppla hydralik

4 inlägg 3128 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kobota L4200 + skogsvagn koppla hydralik

aerostaffan  
#286674 Har en Kubota L4200 4wd kompakttraktor och har nu införskaffat en begagnad Kranman 3-tons skogvagn med kran, vinsch och ramstyrning.

Har lite frågor och funderingar så att jag inte tar sönder något;

Traktorn har 2st dubbelverkande hydrauluttag där spakarna är återfjädrande d.v.s de återgår till mittläget när man släpper dem. Ramstyrningen har jag kopplat på det ena uttaget(2 slangar) och det funkar perfekt.
För att få flöde till kranen så har jag kopplat den ena slangen till det andra dubbelverkande hydrauluttaget, och den andra slangen har fri retur rakt ner i växellådan via påfyllningshålet. För att få flöde så har jag bundit fast spaken i öppet läge och då funkar allt som det ska, så jag undrar egentligen bara om det är ok att köra så här utan att något tar skada? Läste nämligen i traktorns instruktionsbok att man inte fick hålla fast spaken till hydrauluttaget när man nått ändläget på det redskap man använder. Jag tänker dock att eftersom man kör med ventilpaketet på vagnen så har man ju inte nått "ändläget" eller vad man ska säga.
Kan även nämna att när jag hade returslangen i en dunk så kom det mycket olja när jag drog i spaken till hydrauluttaget men när man körde någon funktion på ventilpaketet så kom det inget alls i returslangen, låter detta rätt?

MVH/Staffan



   TS
Avatar Fallback

Re: Kobota L4200 + skogsvagn koppla hydralik

Jim_90  
#286723 du kan med all säkerhet köra så.. när du inte använder nån funktion på ventilbordet cirkulerar oljan fritt igenom ventilbordet.

Avatar Fallback

Re: Kobota L4200 + skogsvagn koppla hydralik

aerostaffan  
#286764 Tack då vet jag!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kobota L4200 + skogsvagn koppla hydralik

axwell  
#525703
aerostaffan skrev:Re: Kobota L4200 + skogsvagn koppla hydralik
av aerostaffan » tor 31 jul 2014, 21:39
Tack då vet jag!


Hittade den här tråden från 2014 med @aerostaffan och hans Kubota L4200.

Jag kör med liknande lösning för att aktivera hydrauluttagen, använder 8 mm gummisnöre som håller spaken mot bakåtläge.

Är din Kubota med hytt, hur effektiv är värmeaggregatet.
I min är det bara lite värme tills termostaten öppnar, sen blir det ännu sämre eller ingenting.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).