Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elverk

29 inlägg 14631 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elverk

Sagabo  
#770799 Ett inverter elverk bör det nog i alla händelser vara. Det ger en ren sinusvåg som det bör vara om man vill köra lite elektronik, typ mobilladdare, radio eller dator och tv,n för att hålla sig uppdaterad.

Avatar Fallback

Re: Elverk

r93  
#770807
Sagabo skrev:Ett inverter elverk bör det nog i alla händelser vara. Det ger en ren sinusvåg som det bör vara om man vill köra lite elektronik, typ mobilladdare, radio eller dator och tv,n för att hålla sig uppdaterad.


Dum fråga.

Förr länge sedan så fick jag skaffa åsksydd till datorn för jag hade för ojämn el, så datorn gick sönder gång på gång.

Skulle ett sådant vara en snålvariant att sätta i mellan elverk och känslig elektronik?

Användarvisningsbild

Re: Elverk

totte  
#770814 Nej, det skyddar mot spänningsvariationer och plötsliga spänningsspikar. Gör, vad jag vet, inget åt dålig vågform som många billiga elverk har.

Användarvisningsbild

Re: Elverk

hlb  
#770818 Förr fanns det magnetiska spännings-stabilisatorer för detta, men de var stora, tunga och dyra.

Avatar Fallback

Re: Elverk

Hema  
#770845 Sätta en UPS mellan elverk och elförbrukare?

Användarvisningsbild

Re: Elverk

Arvid0  
#770849
Hema skrev:Sätta en UPS mellan elverk och elförbrukare?


Blir rätt stor förlust om du inte har ett elverk som ger likström + sedan en inverter. Blir nog billigare och mer effektivt att ha ett bra elverk. För det r93 vill kunna fixa räcker ett billigt från t ex classe.

Bättre då att ha en batteribank som man kan ladda känslig elektronik med. Onödigt att dra igång ett elverk för att ladda en dator. Ett eller flera bil/fritidsbatterier som ladas av solcell och/eller elverk. Eller konstant på underhålsladdning, då har man så man klarar sig ett tag.

Avatar Fallback

Re: Elverk

Midgård  
#770891
Sagabo skrev:Ett inverter elverk bör det nog i alla händelser vara. Det ger en ren sinusvåg som det bör vara om man vill köra lite elektronik, typ mobilladdare, radio eller dator och tv,n för att hålla sig uppdaterad.


Billiga inverterelverk har många gånger mycket sämre sinusform jämfört med vanliga motor/generatorelverk. På billiga inverterelverk kan sinuskurvan vara riktigt eländig alt ingen sinusform alls, och dessutom övertoner och pikar som inte är bortfiltrerade.

Användarvisningsbild

Re: Elverk

JörgenO  
#770918 Inte elverk men nästan.... är det någon som haft råd att köpa dessa nya stora powerbanks som verkar större i Europa än i Sverige än.
Jag visste inte att sådana fanns men på Youtube följer jag en dam från Holland som renoverar en stuga ute i skogen nånstans i Sverige. Häromveckan blev hon sponsrad av ett företag som gav henne en Powerbank som hon använder till att driva elverktyg när hon jobbar utomhus.

Det här är hemsidan till firman, har aldrig hört talas om företaget tidigare
https://www.bluettipower.eu/en-se

Här är Youtubeavsnittet där hon visar upp powerbanken och provar den


Powebanken finns i olika storlekar och de är ganska dyra men kanske att de skulle kunna ersätta ett elverk om man behöver ström ute i skogen

Användarvisningsbild

Re: Elverk

Arvid0  
#770920
JörgenO skrev:Inte elverk men nästan.... är det någon som haft råd att köpa dessa nya stora powerbanks som verkar större i Europa än i Sverige än.
Jag visste inte att sådana fanns men på Youtube följer jag en dam från Holland som renoverar en stuga ute i skogen nånstans i Sverige. Häromveckan blev hon sponsrad av ett företag som gav henne en Powerbank som hon använder till att driva elverktyg när hon jobbar utomhus.

Det här är hemsidan till firman, har aldrig hört talas om företaget tidigare
https://www.bluettipower.eu/en-se

Här är Youtubeavsnittet där hon visar upp powerbanken och provar den


Powebanken finns i olika storlekar och de är ganska dyra men kanske att de skulle kunna ersätta ett elverk om man behöver ström ute i skogen


De flesta uthyrningsföretagen har powerbanks som kan ersätta mindre elverk, perfekt om man ska ha lyse, köra någon elmaskin eller länspump kortare tid. Såg bl a ennlysmast som hade inbyggd powerbank.

Avatar Fallback

Re: Elverk

Midgård  
#770925 En powerbank är ju faktiskt inget annat än ett batteri med modern teknologi och lite uttag för att passa behov. Kolla upp vad ni behöver vad gäller Ah under ett dygn och räkna på vad det skulle kosta. Det blir lite förvirrande ibland när powerbanks marknadsförs med Wh i stället för Ah, men vet man vid vilken spänning siffrorna avses är det ju lätt att göra ett överslag på vad det duger till.

Avatar Fallback

Re: Elverk

r93  
#770935
Arvid0 skrev:
Hema skrev:Sätta en UPS mellan elverk och elförbrukare?


Blir rätt stor förlust om du inte har ett elverk som ger likström + sedan en inverter. Blir nog billigare och mer effektivt att ha ett bra elverk. För det r93 vill kunna fixa räcker ett billigt från t ex classe.

Bättre då att ha en batteribank som man kan ladda känslig elektronik med. Onödigt att dra igång ett elverk för att ladda en dator. Ett eller flera bil/fritidsbatterier som ladas av solcell och/eller elverk. Eller konstant på underhålsladdning, då har man så man klarar sig ett tag.


Slänger in en dum fråga till:

Styrningen på min atmospanna, är det ”känslig” elektronik?

Användarvisningsbild

Re: Elverk

Arvid0  
#770943
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
Hema skrev:Sätta en UPS mellan elverk och elförbrukare?


Blir rätt stor förlust om du inte har ett elverk som ger likström + sedan en inverter. Blir nog billigare och mer effektivt att ha ett bra elverk. För det r93 vill kunna fixa räcker ett billigt från t ex classe.

Bättre då att ha en batteribank som man kan ladda känslig elektronik med. Onödigt att dra igång ett elverk för att ladda en dator. Ett eller flera bil/fritidsbatterier som ladas av solcell och/eller elverk. Eller konstant på underhålsladdning, då har man så man klarar sig ett tag.


Slänger in en dum fråga till:

Styrningen på min atmospanna, är det ”känslig” elektronik?


Du hade väl en dc40? Nä inget känsligt. Men att driva den med ett elverk känns overkill. Skaffa en 12->230 inverter och koppla till ett eller flera bilbatterier. Då kan du köra panna och cirkpumpar, solceller till det så bör du klara dig länge. Sedan kan det ändå vara bra med ett elverk att ladda och köra nån frys om man blir utan ström en längre stund.

Avatar Fallback

Re: Elverk

r93  
#770945 Stämmer att jag har en dc40, tänkte på styrningen till framledningstempersturen, det ser ju ut som ett kretskort från 90-talet.

Jag har en gammal ups med batteri från 2017, tänkte provköra den framöver.

Tack för tipsen! Det blir nog ett ”vanligt” verk från någon lågpriskedja.

Det var ju en artikel idag att elen kan kopplas bort på en kvart, lite struligare än vanligt är det ju då.

Man är ju van vid strömavbrott i skogen, men man brukar vara väl förberedd när det ska blåsa upp, så man inte står med fullt ilägg i pannan.

Användarvisningsbild

Re: Elverk

paavo25  
#771309 För flertal år sedan, i otaliga situtioner, traktorer ute, för långt från el utag. Blev höst, kallt, osv. En traktor i gången, bättre kvalitets start, nyare grövre kablar. Men ibland batterin, frontpumppar osv.

Så ja satsade på en honda 2000i . Planen var, traktorn står vid vägen i skogen. Hondan till först dit och värma motorvärmaren förre första start försök av någon form. Sedan avlasting osv tar ju sin stund, hastigt gått sin 15-20min, betydligt lättare den starttar. Honda bärbar, för den blir sällan använd, då när den behövs, då får den fungera även. Väl hemma, så såg jag denne hadde 4A? 12v, de går ju att även ladda lite batteriet samtidigt, trodde jag... Effekten till båda blockvärme och ladda gick lite dåligt.

Ångrar den inte, fast rigtig situation ej kommit ännu.

Rätt investering nu även med hot om elbrist, cirkulationspumpen till vedpannan, ladda bärbara datorer, men om på rigtigt din region är nedstängt i timtal, internetet funger ju dåligt då när diverse linkmaster är utan el de med?

Maskinisten, köpråd elverk, flertal sidor dom funderar med sinusvågar och datorer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).