Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 462829 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Stimpy75  
#499808 Iseki 4270 har 3 växlar i 3 grupper (Hög, medium, låg) men ytterligar på det en krypväxel.
Det ger 18 st olika växelkombinationer med allt från en max hastighet på 0,2 - 25 km/h

Avatar Fallback

Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#508859
IMG_3499.JPG



Kört med gräsharven i hagarna.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#517445 Nu skall Yanmar bli traktorgrävare igen, brukar bli så den här tiden på året.

Kubotan får då bli ersättare som dragare, så nu har den fått en bakvikt på 300 kg och ett fäste för griplastarvagnens ventilpaket.

Tror att bakvikten skall klara av sommarens sysslor men den överdimnsionerade snöskopan kan nog kräva några hundra kg ytterligare.

Framtiden får visa om jag skall fimpa den på djupet, nu 110 cm. :???:

1531245706_dscn1750.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#517457 Är det första bilden på din nya fina traktor?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#517464
Hema skrev:Är det första bilden på din nya fina traktor?

Kanske, men den är inte prickfri eller ny, annat än för mig.

Hoppas hinna få dit huvudbrytare och elmatningen till vinschens fjärrstyrning före hösten.
Radion är stendöd och AC:n har jag inte testat än då spännhjulet till remdriften av kompressorn hade havererat kullager.
Det är bra tryck i ventilationen så AC:n har inte blivit prioriterad, säljaren lämnade ingen garanti om att den skall fungera med nya remmen och spännhjulet.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#517475 Tackar inte nej till lite fler bilder och info om den. Tycker det verkar va lagom storlek för det småskaliga.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#518956 Fick möjligheten att prova köra en JD 4049 med frontmonterad lyft och PTO vid lite betesputsning. Tycker det blev stor Skillnad i resultatet när man inte välter ner gräset först med traktorns hjul. Däremot störde jag mig på att traktorn genar ut i ej slaget gräs vid svängar, trots ett aggregat som var 30 cm bredare än traktorn.
Det sätter lite funderingar i mitt huvud....
Jag är över lag väldigt nöjd med min Branson, i synnerhet i skogen - mycket traktor för pengarna.
Men av och till skulle jag vilja ha 10-20 hk till, samt ett par hundra kilo till i vikt. Det skall vara snudd på att bli utslängd ur denna tråden [emoji6] Hyttlöst är jag väldigt nöjd med, men inte omöjlig
Såg på Valtras Twintrac där man använder den bakmonterade 3-punktslyften och PTO och ”backar” med tex betesputs, bra sikt, mer följsamt än frontmonterat mm, dessutom tenderar frontmontagen stjäla markfrigång. Hade ju varit en dröm på en liten traktor, även vid skogskörning.
Finns det någon traktor i kompakt segmentet där man kan vända förarplatsen? Har sneglat på typ Ferrari, Antonio Carraro men frigångsvinklar och markfrigång ser dåliga ut på dessa.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#518990 Bytte av dekk på Kubota minitraktor.

Fra grassdekk i dim 29.00 x 12.00 - 15 til 29.00 x 12.50 - 15 med traktormønster. (Carlisle Tru Power).

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Johan_paz  
#520927 Lyckats läsa igenom hela tråden, och ett är klart, jag vill ha en äldre Yanmar med frontlastare :)

Frågan är bara om jag är för sent ute? Har googlat omkring lite, verkar enbart finnas i Litauen som är hyffsat nära, någon som tagit hem en därifrån? Frakt/transportpris? Brukar de vara i fint skick?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#520931
Johan_paz skrev:v Johan_paz » 10 min
Lyckats läsa igenom hela tråden, och ett är klart, jag vill ha en äldre Yanmar med frontlastare :)

Frågan är bara om jag är för sent ute? Har googlat omkring lite, verkar enbart finnas i Litauen som är hyffsat nära, någon som tagit hem en därifrån? Frakt/transportpris? Brukar de vara i fint skick?


Traktortema i norra Halland(Kungsbacka) tar de flesta av sina renoverade Yanmar via Litauen. Enl. egen utsago i mycket bättre skick än via andra kanaler.

Avatar Fallback

Re:Dålig värme i Kubota L4200.

axwell  
#525341 Ja "vintertraktorn" ser inte ut att bli så mycket varmare för föraren än Yanmarm utan hytt.

Termostaten ser ut att fungera, börjar öppna vid 71(original rekommendation dia 44 mm maxhöjd 64 mm) grader och tvärstänger ögonaböj i kallt vatten.
Vid stängd termostat når utgående rör till värmepaketet ca 70 grader, returen blir max ljummen och värmepaket uppe i hyttaket ger bara rumstemperad luft.

Antar att det finns en luftficka längst upp under hyttaket, hur skall jag få bort den.

Om jag skulle lyckas cirkulera den vidare (1,5 meter neråt lodrätt), hur skall luften kunna ta sig ut ur systemet ?
Drar mig för att demontera innertaket, vet inte det finns nån luftningskran där, hur brukar det vara i traktorer med värmepaket uppe i takhöjd ?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

JörgenO  
#525348 Jag bytte olje, luft o bränslefilter på min Yanmar 2001D i helgen. Delarna köpte jag från Hoye Tractor i Texas.
Jag köpte på mig för tre år men de tar rejält betalt för frakt o admin för beställningar utanför USA + att svenska myndigheter skall ta ut tullavgift 😈 .
Är det någon somhar hittat andra och närmare leverantörer av reservdelar?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

aerostaffan  
#525710 Axwell; Jag har jättebra värme i hytten, men hade samma problem som dig efter att jag hade tvingats byta slangarna eftersom möss/råttor hade käkat på dem.
Jag tog helt enkelt trädgårdsslangen och spolade bort luften med den. Jag hade båda slangarna lösa och då såg man ju enkelt när vattnet kom tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#525731
aerostaffan skrev:v aerostaffan » Idag, 06:31
Axwell; Jag har jättebra värme i hytten, men hade samma problem som dig efter att jag hade tvingats byta slangarna eftersom möss/råttor hade käkat på dem.
Jag tog helt enkelt trädgårdsslangen och spolade bort luften med den. Jag hade båda slangarna lösa och då såg man ju enkelt när vattnet kom tillbaka.

Tack aerostaffan, det där var värdefull information. :-bd Jag har haft svårt för att få gehör för min idé om luftficka, "det där trycker vattenpumpen bort".

Men hur lyckades du få ihop hela kylsystemet sedan du var klar med spolning utan att ny luft smet in ?
Hade du tömt resten av systemet eller bara sänkt nivån?

Nu är jag ändå inne på att spola ur hela kylsystemet och byta till en glykoltyp som jag vet vad det är.

Fick tips på ett annat forum om att japanska glykoler inte skulle vara helt kompatibla med europeiska eftersom dom har surt vatten och därför måste prioritera rostskyddet.

Som sagt, beskriv gärna mer i detalj hur du fick till det.

Tack så länge :-h


Jag antar att du bara spolade värmepaketslingan som syns på bilden ?
1537692356_dscn1857.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

aerostaffan  
#525737 Kommer inte riktigt ihåg, men vi var 2 personer och vi "skötte" varsin slang och satte helt enkelt tummen ivägen för att vattnet inte skulle rinna ut igen. Sen kopplade vi in en i taget och värmen kom direkt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).