Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461063 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#356157
ImageUploadedByskogsforum forum1449601837.384157.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#356173
Rasken skrev:Ja det är ju mycket värt att det är enkelt att koppla. I dag skulle jag vilja ha satte på pallgafflarna för att flytta en pellets pall, men det kändes som att läggen en timme på att koppla bort kranen för att flytta pallen var för mycket jobb. Nu lyckades jag knuffa pallen på rätt ställe ändå.

Jag behöver ju egentligen bara 5 funktioner för att det skall fungera. Det är ju som du säger ventilpaketet och styrningen som kostar pengar. Radiostyrningen är nog inte det dyra...

Rasken

Ne det förstår jag, men om det skulle ge en besparing på flertalet tusenlappar, skulle man kanske kunna avvara det. För mig är det själva styrningen som är så lockande inte det trådlösa.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Klättermusen  
#362161 Längesen jag skrev nåt här, men bryter in med en liten fråga.. Jag har kellfris lilla gallringsvagn till en liten yanmar som det är nu. Dock så har jag inte drivning på den vagnen, vilket leder till min fråga.
Är det nån här inne som har koll på om det går att få tag i drivning separat och eftermontera, och isåfall vart ifrån?
Ska tilläggas att jag skickat mejl till kellfri med frågan, men väntar fortfarande på svar. :)

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#362805
Klättermusen skrev:Längesen jag skrev nåt här, men bryter in med en liten fråga.. Jag har kellfris lilla gallringsvagn till en liten yanmar som det är nu. Dock så har jag inte drivning på den vagnen, vilket leder till min fråga.
Är det nån här inne som har koll på om det går att få tag i drivning separat och eftermontera, och isåfall vart ifrån?
Ska tilläggas att jag skickat mejl till kellfri med frågan, men väntar fortfarande på svar. :)


Du skriver den " lilla" gallringsvagnen, tror att du menar deras större ATV-vagn SV-34 som på senare år har en variant med drift.
Den lilla heter SV-27 och lastar 2,7 ton ( :lol: ), kranen är 2,7 meter kort, dubbelram och väger därför som mindre traktorvagn.

Om jag inte missminner mig så har du en YM1702 (D eller utan D), med bra snökedjor och 4wd bör det inte vara några problem men du har antagligen mycket värre terräng.

Säkrast att ringa till Kellfri, alternativt hitta något annat företag som importerar exakt samma vagn med annan färg och dekal.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Klättermusen  
#362868 [/quote]
Du skriver den " lilla" gallringsvagnen, tror att du menar deras större ATV-vagn SV-34 som på senare år har en variant med drift.
Den lilla heter SV-27 och lastar 2,7 ton ( :lol: ), kranen är 2,7 meter kort, dubbelram och väger därför som mindre traktorvagn.

Om jag inte missminner mig så har du en YM1702 (D eller utan D), med bra snökedjor och 4wd bör det inte vara några problem men du har antagligen mycket värre terräng.

Säkrast att ringa till Kellfri, alternativt hitta något annat företag som importerar exakt samma vagn med annan färg och dekal.[/quote]

Jamen precis! Helt rätt där. Sv-34 utan drift är det jag har. Och en Ym1702D står framför, så helt korrekt även där! :)
Jag har skaffat piggkedjor bak på traktorn vilket gjorde enorm skillnad. Har även fått hem piggkedjor till framhjulen som håller på och mixtras med för att inte få sidolänken på kedjan att ta i infästningen till styrstag och så.. Om kedjor fram är en jättebra idé lär väl tiden få utvisa, då grejerna får förmodas inte tillhöra de mest robusta..
Sen är det tyvärr så att det knappt finns en platt bit att köra på i hemskogen, vilket gör att uppför vissa backar går det bara på bakhjulen med tom vagn, vilket är lite irriterande ibland. 100kg+ i frontvikt fixar problemet hyggligt.. Eller gjorde iaf när farsan satte sig på huven... :mrgreen:
Men det var som sagt fortfarande med tom vagn. Så därav lurar jag på extraknuff bak.. :P
Ska plinga kellfris kundservice, då mejla bara gav som svar att det var olika vagnar, vilket jag ifrågasatte lite undrande och vart hänvisad till telefon. :roll:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#362899 Starta med att fixa framkedjorna och frontvikt, så kanske inte behovet av driven vagn kvarstår?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Klättermusen  
#362942
Hema skrev:Starta med att fixa framkedjorna och frontvikt, så kanske inte behovet av driven vagn kvarstår?


Jo, det där håller jag som sagt redan på och pysslar med. Förhoppningsvis drar det betydligt bättre med extravikt och kedjor än jag vågat hoppas, men det hade vart smutt om man skulle kunnat köra lite i mot även med fullt lass.. :)
Ringde förövrigt och pratade med en trevlig herre på kellfri nyss. Hans svar var att det skulle bli rätt dyrt om dom bara skulle beställa hem delar till en vagn och inte en komplett vagn så att säga, så hans tanke var att det skulle blivit billigare att sälja den vagnen jag har och köpa en med drift istället.
Men det är ju inte lika kul... :wink:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Stimpy75  
#362957 Angående kjedjor till mindre traktorer...

Min hade slitna grönytedäck när jag köpte den.
Efter lite surfande kunde jag köpa in industridäck till fram och bak som skulle passa befintliga fälgar och passa 4-hjuls driften.
Dimensionerna blev
28x8.5-15 fram
12.5-20 bak

Har nån tips var man kan få tag i billiga kjedjor, helst samma mönster, till dessa?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#362988
Stimpy75 skrev:Angående kjedjor till mindre traktorer...

Min hade slitna grönytedäck när jag köpte den.
Efter lite surfande kunde jag köpa in industridäck till fram och bak som skulle passa befintliga fälgar och passa 4-hjuls driften.
Dimensionerna blev
28x8.5-15 fram
12.5-20 bak

Har nån tips var man kan få tag i billiga kjedjor, helst samma mönster, till dessa?

Kolla denna tråd.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=129&t=24383

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Klättermusen  
#363166
Stimpy75 skrev:Angående kjedjor till mindre traktorer...

Min hade slitna grönytedäck när jag köpte den.
Efter lite surfande kunde jag köpa in industridäck till fram och bak som skulle passa befintliga fälgar och passa 4-hjuls driften.
Dimensionerna blev
28x8.5-15 fram
12.5-20 bak

Har nån tips var man kan få tag i billiga kjedjor, helst samma mönster, till dessa?


Jag beställde från p.Lindberg (punkt nånting...) till både fram och bak. Tror du borde kunna hitta nåt som funkar där. Annars finns det nog endel ställen där det även går att måttbeställda.. :)

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#363249
Klättermusen skrev:Sen är det tyvärr så att det knappt finns en platt bit att köra på i hemskogen, vilket gör att uppför vissa backar går det bara på bakhjulen med tom vagn, vilket är lite irriterande ibland. 100kg+ i frontvikt fixar problemet hyggligt.. Eller gjorde iaf när farsan satte sig på huven... :mrgreen:
Men det var som sagt fortfarande med tom vagn. Så därav lurar jag på extraknuff bak..


Även om du inte har någon bra frontvikt i form av en lastare, som jag har, så fattar jag inte att det skall gå så dåligt att dra en tom ATV-vagn.
Kellfrivagnen väger(enl. uppg) 200 kg mer än min Mörevagn SF-2 med griplastarkran (510 mot 300 kg), men ändå. :???:

Har du kranpelaren kloss mot grinden och boggiecentrum max 2 meter bakom grinden samt kranen utvikt bakåt så långt det går, annars får du onödigt mycket vikt på draget med tom vagn.

Min Yanmar har för traktorstorleken ett ovanligt långt drag, kulan sitter 85 cm bakom bakaxeln, plus en bakvikt på 170 kg någon dm framför kulan och kortare hjulbas.
Det talar helt emot att det hittills inte har varit några problem att framhjulen skulle lätta med griplastarvagnen tillkopplad, visserligen på mindre kuperad mark.

Hur långt har du kommit med frontviktsbygget, försöka göra det så att tyngdpunkten kan regleras framåt vid behov och vice-versa. 🧠

Det slutar väl snart med att jag får ta min miniyanmar och komma dit för att testa om det är fel på din Yanmar?vagnen?terrängen? :mrgreen: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Klättermusen  
#363433 Även om du inte har någon bra frontvikt i form av en lastare, som jag har, så fattar jag inte att det skall gå så dåligt att dra en tom ATV-vagn.
Kellfrivagnen väger(enl. uppg) 200 kg mer än min Mörevagn SF-2 med griplastarkran (510 mot 300 kg), men ändå. :???:

Har du kranpelaren kloss mot grinden och boggiecentrum max 2 meter bakom grinden samt kranen utvikt bakåt så långt det går, annars får du onödigt mycket vikt på draget med tom vagn.

Min Yanmar har för traktorstorleken ett ovanligt långt drag, kulan sitter 85 cm bakom bakaxeln, plus en bakvikt på 170 kg någon dm framför kulan och kortare hjulbas.
Det talar helt emot att det hittills inte har varit några problem att framhjulen skulle lätta med griplastarvagnen tillkopplad, visserligen på mindre kuperad mark.

Hur långt har du kommit med frontviktsbygget, försöka göra det så att tyngdpunkten kan regleras framåt vid behov och vice-versa. 🧠

Det slutar väl snart med att jag får ta min miniyanmar och komma dit för att testa om det är fel på din Yanmar?vagnen?terrängen? :mrgreen: :lol: :lol:[/quote]

Jag har nog tänkt lite tvärt om med vikt på bakhjulen, vilket du fint påpekar. Det ska vi kika på nästa gång jag är ute och smyger!
På platten går det ju fint, men det är när det börjar luta lite förmycket mot som det börjar jazza lite fram.. :mrgreen:

Frontviktsbygget är ännu bara på funderarstadiet, samt att jag kikar runt lite sporadiskt efter lämplig vikt att hänga dit. Så det kommer.. :)
Var förövrigt och la om framdäcken nyss, så nu ska bara kedjorna dit också.. :!:

Sen är du varmt välkommen till skogen där jag huserar för att visa hur det ska gå till! :wink:
Hade ju vart rätt festligt med fler små ekipage som surrar runt.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Klättermusen  
#365729 [/quote] Hur långt har du kommit med frontviktsbygget, försöka göra det så att tyngdpunkten kan regleras framåt vid behov och vice-versa. 🧠 [/quote]

Nu är i alla fall frontvikter införskaffade och dithängda i fronten på Yanmar'n efter lite grovsmide, så nu är det bara att vänta tills det blir lite blidare väder för en testrunda. -21 känns lite tungt att dra igång grejerna i... Kanske blev nånstans runt 80kg frami, så det får räcka för nu. Blir intressant att se ifall dom blir mycket ivägen då dom hänger ner under traktorn en bit, men det lär väl visa sig tänker jag.. 8)

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Klättermusen  
#365731 Såhär nånting vart det. Bättre till än ifrån iaf. :)

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#365745
Klättermusen skrev:Såhär nånting vart det. Bättre till än ifrån iaf. :)


Ta det kallt, vänta på mildare väder.
Sen får vi kanske rapport från testkörningen.
Räknar med att det bli bättre.

Har du ljuddämparen framåt (ovanför hö. framhjul), så hade jag en avgasslang ner till fronten men frontvinschen blev för sotig, nu upp över taket.

Backa från platsen när du startat nästa gång, annars riskerar du att köra över glasögonen som kommer att hoppa ner från motorhuven. :mrgreen: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).