Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461015 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Harald  
#74986 Såg att Malwa har ett ekipage ute för 80+ moms för traktor och kranvagn

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#75073 Kan inte göra annat än att lyfta på hatten för Yanmars traktorer - jag är på fjärde säsongen nu med min Yanmar 1510 2WD-82 + driven Kranman vagn. Har kört ut mellan 50 och 80m3 brännved per säsong, samt ett par vindfällen årligen och det är en ren fröjd. Hade först en Bombardier (Can-AM) Traxter 500 framför vagnen, men jag lessnade på dess osmidighet (hade i princip samma vändradie som en Volvo 240) och den är numera såld. Att traktorn är tvåhjulsdriven har jag hittills inte sett någon större nackdel med, men riktiga snökedjor är ju givetvis ett måste.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#75458
matte57128 skrev:Kan inte göra annat än att lyfta på hatten för Yanmars traktorer - jag är på fjärde säsongen nu med min Yanmar 1510 2WD-82 + driven Kranman vagn. Har kört ut mellan 50 och 80m3 brännved per säsong, samt ett par vindfällen årligen och det är en ren fröjd. Hade först en Bombardier (Can-AM) Traxter 500 framför vagnen, men jag lessnade på dess osmidighet (hade i princip samma vändradie som en Volvo 240) och den är numera såld. Att traktorn är tvåhjulsdriven har jag hittills inte sett någon större nackdel med, men riktiga snökedjor är ju givetvis ett måste.


Ännu en Yanmarägare; vi får snart bilda en klubb för inbördes beundran. Hur driver du vagnen dvs. har du hydrauluttag som standard på traktorn eller någon annan lösning? Det är hedrande för atv-maskinerna att jämföra med Volvo 240. Vändradien kan kanske vara lika osmidig för båda men då dragkulan sitter inne på bakaxeln så genar vagnen onormalt mycket. Att backa med tom vagn längs en slingrade stig med tvära böjar kräver tålamod från atw-förarna, lastad vagn skall nog bara backas rakt bak.
Som du förstår har även jag gett upp min atv-Kawasaki till förmån för en Yanmar 186D -86(lika liten som din). Vändradien för våra minitraktorer ligger väl runt två meter!
Gå in på http://www.tractordata.com där visas massor av olika traktorer med lite data.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#75461 Jag har, på Malwas beskrivning, monterat snabbkopplingar för hydrauliken på traktorn, en tryck och en retur. Det blev lite spin-off på det hela iom att jag har en liten tippkärra till Yanmaren också, kan tippa den från förarplats med hydrauliken nu - skitsmidigt!
Åter till Kranmanvagen, jag tog ventilpaketet för vagnsdrivningen från Kranmans hydraulaggregat och monterade det på traktorns högra skärm och 7-spakspaketet är monterat bakom stolen. Det är synnerligen enkelt att koppla på och av vagnen, tryck + retur och fyra slangar med snabbkopplingar till vagnsdrivningen samt en "släpkärrekontakt" för elventilen och belysningen på vagnen.
Kapaciteten på 1510's hydraulik är lite bättre än Kranmans. Oljemängden vid fullvarv på Kranmans hydraulaggregat motsvarar ungefär 800rpm på Yanmaren och det är jäkla trevligt att slippa lyssna på ett hydralaggregat som står och ylar medans man lastar. Bättre då att höra en liten diesel som står på (låg) tomgång!
Apropå hydraulaggregat så ligger mitt Kranmanaggregat här och skräpar om någon behöver.
Vändradie på två meter? Du menar utan styrbroms, alltså? :P

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#75576 Fyndigt det där med hydraulikarrangemanget, jag får undersöka om det går att hitta på nå´t liknande. Det kan bli mer komplicerat eftersom 186:an har lastare monterad och ett grävaggregat som ofta sitter på sommartid. Vid grävning sitter man bakvänd på förarstolen så den platsen är intecknad. Till våren får jag rådfråga min granne som kan mycket mer om hydraulik.
Grävfunktionen är användbar vid dikning, vägunderhåll och högläggning även om den upp/nervända torvan bara blir ca.40 cm bred, det bruka gå att göra 4-5 plantplatser mellan varje förflyttning. Tack vare "Power Shift" som jag hoppas att även 1510 har, slipper man lämna grävpositionen vid kortare förflyttningar, fast "bromsningen" får då ske med stödbenen.
Hittills har det inte känts som ett måste med vagnsdrivning eller hydraulkran, bara "bra ha". Ett uttag vore önskvärt för div. tbh. och redskap.
Tycker du att jag höftade till för stor vändradie utan styrbromsen? Det verkar som om alla vi Yanmarfanatiker är lika kaxiga.posting.php?mode=reply&f=21&t=1974# När jag skottar snö och vänder runt på villagatan brukar det vara närmare en meter tillgodo på varje sida och vägbredden är väl mellan fem och sex meter.
Det kan tänkas att en bakhjulsdriven traktor kan ha brantare utslag på styrhjulen och att styrbromsen får större betydelse. Det var kanske tur att jag inte satte ut några decimaler på metrarna, det där får jag mäta upp bättre senare.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#75582 Jodå, 1510 har också power-shift, och visst är det guld att kunna förflytta ekipaget utan att vända sig. Nu har ju jag vagnsdriften också, den använder jag också flitigt för kortare förflyttningar mellan virkeshögarna, och den
har samtidigt bromsfunktion så att man inte riskerar att kröka stödbenen på kranen.
Kran och vagnsdrivning är f.ö mer än "bra att ha", har du testat kommer du inte att kunna tänka dig en annan lösning, jag garanterar. :wink:
Vändradien var uppskattad med en glimt i ögat :P och visst är det som du skriver att den tvåhjulsdrivna vinklar framhjulen mer än den fyrhjulsdrivna. Det är, oavsett modell, jäkligt imponerande, särskilt om man jämför med en fyrhjuling.
Har du förresten några bilder på din 186a med lastare och grävare? Det vore kul att se.
Det är för mig en gåta att inte fler har sett fördelarna med dessa små traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robin  
#75583
matte57128 skrev:Jag har, på Malwas beskrivning, monterat snabbkopplingar för hydrauliken på traktorn, en tryck och en retur. Det blev lite spin-off på det hela iom att jag har en liten tippkärra till Yanmaren också, kan tippa den från förarplats med hydrauliken nu - skitsmidigt!
Åter till Kranmanvagen, jag tog ventilpaketet för vagnsdrivningen från Kranmans hydraulaggregat och monterade det på traktorns högra skärm och 7-spakspaketet är monterat bakom stolen. Det är synnerligen enkelt att koppla på och av vagnen, tryck + retur och fyra slangar med snabbkopplingar till vagnsdrivningen samt en "släpkärrekontakt" för elventilen och belysningen på vagnen.
Kapaciteten på 1510's hydraulik är lite bättre än Kranmans. Oljemängden vid fullvarv på Kranmans hydraulaggregat motsvarar ungefär 800rpm på Yanmaren och det är jäkla trevligt att slippa lyssna på ett hydralaggregat som står och ylar medans man lastar. Bättre då att höra en liten diesel som står på (låg) tomgång!
Apropå hydraulaggregat så ligger mitt Kranmanaggregat här och skräpar om någon behöver.
Vändradie på två meter? Du menar utan styrbroms, alltså? :P


Hej.
Jag är lite intresserad av det där hydralaggregatet, du kan väl skicka ett pm så kan vi ta resten där.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#75598
matte57128 skrev:Jodå, 1510 har också power-shift, och visst är det guld att kunna förflytta ekipaget utan att vända sig. Nu har ju jag vagnsdriften också, den använder jag också flitigt för kortare förflyttningar mellan virkeshögarna, och den
har samtidigt bromsfunktion så att man inte riskerar att kröka stödbenen på kranen.
Kran och vagnsdrivning är f.ö mer än "bra att ha", har du testat kommer du inte att kunna tänka dig en annan lösning, jag garanterar. :wink:
Vändradien var uppskattad med en glimt i ögat :P och visst är det som du skriver att den tvåhjulsdrivna vinklar framhjulen mer än den fyrhjulsdrivna. Det är, oavsett modell, jäkligt imponerande, särskilt om man jämför med en fyrhjuling.
Har du förresten några bilder på din 186a med lastare och grävare? Det vore kul att se.
Det är för mig en gåta att inte fler har sett fördelarna med dessa små traktorer.


De här bilderna är från 2007. Brunnsringen väger bara 300-350 kg men det var ett styvt jobb att få upp den här som suttit längst ned av tre, i leran. Bilden med synlig lastare och jordskopan visar där den nya dricksvattenbrunnen just hade påbörjats. Den gamla brunnen där jag lyft upp ringarna, hade anlagts där eftersom den traktorgrävare, som anlitas av förre ägaren, vägrade gå ut till där vattnet springer ur berget ovanför. Denna modell är originalutrustad med 405 mm breda klippdäck som jag 2008 bytte ut till traktormönstrat, samma bredd men större diameter. M.a.o små problem för en liten maskin
P5200040.JPG
P5180035.JPG

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#75762 Det ser grymt händigt ut med grävaggregatet - inga större problem att hitta användningsområden gissar jag :wink:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#75930 Grävagg. är guld värt, speciellt då kombinationen kan transporteras på en lite större personbilssläpvagn. Nackdelen märker man av nu med så djup snö (40-60 cm), hjälpramen med tvärstag bromsar rejält när det är delvis packad snö. Ramen försämrar markfrigången bak med 6-7 cm så därför har jag större hjul.
Bla. Kinatraktorerna kan utrustas med grävagg. till trepunktslyften men det har inträffat några dödsolyckor efter slarv med monteringen av säkerhetsstagen. Känner inte till någon svår olycka i Sverige.
Sedan brunnen var klar fick Yanmaren gräva för en tvåkammarbrunn och lyfta ner de återanvända ringarna. När den ändå var på hugget blev också en markbädd, ler- och myrjord duger ju inte för vanlig infiltration.
Har du provat någon 5w-30 olja i transmissionen eller har du värmare även för den, dvs som det rekommenderas i manualen?
Med en ca 150 kg snöskopa i lastaren blev vändradien 210 cm, tror nog att det kan bli bättre på barmark utan extra belastning fram.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#75974 Det där med djup snö är ett gissel, utan den drivna vagnen hade jag inte gett mig ut nu när det ligger 40cm i skogen, den saken är klar. Men, med vagnsdrivningen påslagen är det inga som helst bekymmer, möjligen att det går lite sakta, men det får man väl ta.
Nu prickade du ett dåligt samvete - jag har inte bytt transmissionsolja ännu, utan det är fortfarande samma olja som när Malwa levererade traktorn. Hade väl tänkt gjort det i somras, men det kom väl något annat emellan... :oops: Jag hade tänkt använda samma olja som jag har till de större traktorerna (Agrol Hy-Bran+, http://www.agrol.se/PageFiles/854/Produ ... 20Plus.pdf). Vet inte om det är helt lämpligt, man kanske skulle höra sig för lite innan man skrider till verket. Det har inte varit något större bekymmer vid kyla ännu, beror kanske på att jag själv inte ids köra hytt- och värmelöst när det är mer än -10 :P
På Yanmaren har jag monterat motorvärmare, det har också hänt att jag värmt växellåda och bakaxel med arméns värmare, alltså kaffeburk i plåt med brinnande sågspån och diesel (eller T-röd), funkar skitbra och det känns lite snällare mot grejorna än att bara braka iväg i kylan.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#76024 "Springstart och nävertändning"
Så brukar man väl säga om äldre fordon där fick elda under motor/växellåda före bogsering eller liknade. Jag brukar följa manualens tips om att låta den gå på 1200r/m några minuter till, om det inte tar grepp direkt. I min danskspråkiga manual beskrivs hur man använder dekompresionsventilen och lådans neutralläge vid sträng kyla. Det skall vara mycket angeläget för jag skall starta traktorn kallare än -12C.
Oljan från Agrol verkar vara helt rätt för våra Power Shiftmaskiner. Om jag har förstått tillgängliga data rätt så skall din Agrol vara snäppet bättre än både OK T2200 och Shell Donax TD 5w-30/10w-30 vid minusgrader.
Det blir till att hitta någon återförsäljare som kan leverera och accepterar mitt Agrolkort.
Orörd djupsnö runt halvmetern brukar jag antingen packa ihop med de breda bakdäcken eller ploga undan med snöbladet men det går inte alls bra sedan snöskotrarna farit fram på våra gemensamma leder.
Om det kommer ännu mer kallsnö utan något blidväder innan, tvingas jag snart övergå till en Lynx 59:a, ännu kallare och bara timmerdoningar. Som synes, vi byter komfort i var sin riktning!

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#76830 En bekant har en 1510 4WD och den har bråkat en del nu när det varit kallt, eller egentligen började det krångla innan kylan kom; den går iväg hur fint som helst när den är kall, men efter en stund tappar den drivningen helt.
Får den stå ett par timmar kan man komma iväg igen, men bara tillfälligt. Det visade sig att transmissionsoljefiltret hade geggat igen rejält, en rengöring gjorde inte någon direkt skillnad, utan det satte igen på nytt. Nu blir det varmförvaring och byte av transmissionsoljan.
Kom att tänka på en annan kul grej med dessa småtraktorer - bränsleförbrukning! Jag har försökt göra en uppskattning av hur mycket diesel det går åt, men det är inte lätt. Man tar en titt i tanken, ger sig ut i skogen och kommer hem ett antal timmar senare och kostaterar att det inte är någon märkbar skillnad på nivån i tanken. det går ju inte så kolossalt mycket i den heller, lika fullt är det mycket länge mellan tankningarna.
Jag körde Bombardier (Can-AM) Traxter innan, den tankade jag dagligen vid samma typ av användning...

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#76891 En illusion fattigare: det kan ju aldrig bli fel på en Yanmar men filtret kommer kanske från annat håll. Det låter ju som en läcka på sugsidan tex vid filteranslutningen eller vid sugrörsfiltret(sitter på vä. sida långt ner på lådan, samma plats som oljevärmaren kan monteras på 186:an). Sugrörsfiltret skall rengöras i samband med oljebyte. Har 1510D någon lastare som kan vara felansluten eller något annat hydrauldrivet redskap som skitat ner oljan med tex kondensvatten? Dvs. av annat fabrikat än Yanmar!!! Kan man utesluta "fel filter" eller "fel oljesort"?

Något trevligare: Bränsleförbrukning. När det är full tank tar jag fram timmerpennan och noterar timmätarställnigen, snittet ligger under 1,5 lit/h/för 2600r/m. Omräknat till verkligt varvtal bli det under litern per timme.

Kallsnön har tvingat mig inse att det inte räcker med skruvdubb. Snökedjor är på väg från Hammars.se så nu blir det bättre tryck även på bakhjulen. Dessvärre finns det inte plats under skärmen för piggkedjor, det blir tätlänkade. De gamla hjulen 31*15,5*15 med snökedjor (ursprungligen för 12.4/11-24) 9 mm tvärlänkade är nu till salu för en billig penning.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#76959 Nä stopp och belägg - låt illusionen leva! Det var inte traktorn det var fel på, utan oljan! Det som rann ur växellådan på hans traktor hade inte mycket gemensamt med transmissionsolja... viskositet skulle i detta fall kallas "konsistens" eftersom det mer liknade varmt smörjfett (segt, trögflytande), dock kolsvart till färgen. Ny olja och tvättat filter kommer garanterat ge resultat, men provkörning uteblev i och med att temperaturen är fel, -25 just nu. Jag kan dock inte se något annat än att det kommer att funka skitbra, precis som en Yanmar bör, alltså.
Han har aldrig använt extern hydraulik på den, så jag misstänker att det helt enkelt var alldeles för länge sedan oljan byttes. Felet satt, så att säga, i ägaren och inte i traktorn.

Din uppskattning om mindre än 1lit/tim verkar vettig, det känns dock lite osannolikt att det går att göra så mycket på så lite soppa, jag menar på 1 timme hinner man ju göra en hel del!

Apropå ingenting, hur har det gått för vår vän som startade tråden, blev det någon investering?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).