Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 462126 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#644908
Robertberg skrev:Nu har även jag blivit ägare till en minitraktor!
Kubota B7000.

Har haft en 5100 där jag jobbade för tio år sedan, den har bidragit med enbart glada minnen.

Några frågor:

Hydrauluttag saknas, någon som har kunskap om var man ansluter sådana?


Tack på förhand!


Gratulerer igjen.
I forhold til hydraulikk, så pleier det å sitte en vendeventil under setet. På den sitter det en plugg i enden hvor du kan ta ut trykk til f.eks tipputtak eller til ei ventilblokk. Med vendeventilen velger du om du skal kjøre trykk til trepunkten bak, eller til ekstrautstyr/ekstern hydraulikk. Retur kjører du tilbake til hyd-tanken.

Hvis du har dårlig løftekraft på trepunkten, så skyldes det antagelig dårlige O-ringer til hydraulikksylinderen. Hvis jeg ikke husker feil, så er det 3 O-ringer i forskjellige størrelser. En til vendeventilen og to til sylinderen. Det er ganske kurrant å skifte om du skulle ha problemer med det. Sylinderen sitter under setet.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#644991 Tack!

Jag har en förnimmelse av hur det vredet ska se ut, (vi hade tipputtag på 5100) och efter att ha kollat sprängskisser så inser jag att den ventilen saknas på min traktor. Se bilder. Men vad är det bakom den stora pluggen mellan sätet och växelspaken?

Har inte testat trepunktslyften med belastning ännu, funderar på hur man kan nyttja den ramen jag har som en konventionell A-ram, ett snabbfäste för att koppla tex lastbrygga.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#644993
Robertberg skrev:Tack!

Jag har en förnimmelse av hur det vredet ska se ut, (vi hade tipputtag på 5100) och efter att ha kollat sprängskisser så inser jag att den ventilen saknas på min traktor. Se bilder. Men vad är det bakom den stora pluggen mellan sätet och växelspaken?


Du kan koble deg på den pluggen. Vanligvis ville det vært en vendeventil der, men du kan ta ut trykk der alikevel.
Om det ikke er vendeventil der fra før, så kan du montere en direkte etter trykkuttaket for å styre om du skal ha trykk til trekkarmene eller redskap. Om du vil ha flere uttak, monter ei hydraulikkblokk med f.eks 2 eller 3 spaker på skjermen. Returen bør du kunne koble til den store svarte knotten ved siden av girspaken. Jeg regner med at hydtanken er på bakakselen/girkassa som på mange andre Kubota traktorer.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#645014 Tycker att den där plana luckan med två(3?) skruvar ser ut att vara ingången till grovfiltret på sugsidan.

En gissning, dom brukar se ut så där. :???:

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

tuxer  
#659654 Startade en annan tråd för ett tag sedan med funderingen om vad som var att föredra, en ny "Indier eller begagnad Japan".
Efter att läst igenom hela denna tråden plus googlat en hel del så landar jag i att gå på begagnat.
En hel del av de med frontlastare har skopan monterad direkt på armarna, dvs inget snabbfäste.
Finns det färdiga "adaptrar" att montera på armarna och sedan komplettera skopan med snabbfästen?
Om det finns färdiga adaptrar/fästen tar jag gärna emot tips var man kan hitta dessa🙂

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#659660
tuxer skrev:Finns det färdiga "adaptrar" att montera på armarna och sedan komplettera skopan med snabbfästen?
Om det finns färdiga adaptrar/fästen tar jag gärna emot tips var man kan hitta dessa🙂


Det finns ett företag i Kil (Värmland) som gör det mesta inom lastarfästen och adaptrar.

Måste tänka några varv till om jag skall komma ihåg vad dom heter................................ ?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

hfab  
#659661 Thorens?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Palakangas  
#659662 Svenska Redskapsfabriken månne?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

tuxer  
#659669
hfab skrev:Thorens?


Thorens i Kil verkar stämma bra på axwells tips👍
Tack!

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

tuxer  
#660979 Det blev en Iseki 243 😀
Väntar nu på att få den hemtransporterad.
Har varit i kontakt med Thorens i Kil om snabbfäste till skopan.
Tipset jag fick var att skära av fästena från befintliga skopan och sedan svetsa fast dessa på en trima-ram.
Sedan svetsa fast trima redskapsfästen på skopan. Blir att säkra grannsämjan än mer då grannen har allsköns svetsutrustning och är en fena på svetsen 😀
Nu kommer nästa steg i detta projekt och det är att välja bakmonterat grävaggregat.
Googla runt och det höjs en varningsfinger att koppla på för tung grejor då risken finns att man knäcker traktorn på mitten när man är ute kör.
Så hur avgör man då vad som är lämplig storlek/tyngd?
Traktorn väger ca 1400kg med frontlastare. Skall man ha ett grävaggregat som som klarar runt 2 meter så väger dessa närmare 500kg.
Blir det för mycket för en sådan här traktor?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#661048
tuxer skrev:Nu kommer nästa steg i detta projekt och det är att välja bakmonterat grävaggregat.
Googla runt och det höjs en varningsfinger att koppla på för tung grejor då risken finns att man knäcker traktorn på mitten när man är ute kör.
Så hur avgör man då vad som är lämplig storlek/tyngd?
Traktorn väger ca 1400kg med frontlastare. Skall man ha ett grävaggregat som som klarar runt 2 meter så väger dessa närmare 500kg.
Blir det för mycket för en sådan här traktor?


Om du har en granne med den potensialen, försök få honom att bygga ett fäste i form av en Trima-kopia.
Det gjorde jag på min Yanmar 186D och jag är inte ens en amatör på svetsning. Utgå från 2 rör med 60 mm dia, även fästet på originalskopan gjorde jag av 40*80 fyrkantsrör.
Återkommer om grävaggregatet.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

tuxer  
#665402
1599495318_img-20200819-wa0002.jpeg
Då har min Iseki kommit hem 😀
Men trepunktslyften spökar.
Har inte tidigare pillat med hydraulik så innan jag skruvar för mycket utan att veta vad jag gör så prövar jag att få lite tankehjälp här 😊
Trepunktslyften är ”fast”” i toppläget. Reagerar inte på några reglage dvs positionsspaken och returventilen.
Frontlastaren fungerar utan problem.
Googlade lite och första stegat för att ringa vad som är problemet var att skruva ur hela returventilreglagepaketet (bild 1.1). Lyften sjunk samtidigt som den tryckte ut olja där returventilen skall sitta.
Ventilen såg fin ut och packningarna intakta.
Jag skruvade tillbaka ventilen och startade traktorn. Trots att ventilen var öppen och positionsspaken stod i ned läge så åker lyften uppåt i maklig takt. Den verkade inte reagera när jag ändrade positionsspaken och stängde returventilen under färden uppåt.
Resultat av första steget i felsökningen, tillbaka till ruta ett.
Dock så verkar det inte vara något mekanisk problem i bemärkelsen att något låst sig. När ventilpaketet är urskruvat kan jag röra lyftarmarna manuellt fritt upp och ner.
Tacksam för ideer på vad nästa steg i felsökningen kan vara.

Skall tillägga att jag allra först lossade på förbindelsen mellan slangen som kommer från reglaget till frontlastaren och går till transmissions/hydraulikpaketet. Hade väntat mig att det skulle trycka på bra med olja men det kommer bara en liten ”rännil”. Kanske är det som skall vara då traktorn är av?

Någon som vet vad 1.2, 2.3, 2.4 och 2.5 har för funktioner?

Vad skulle ni föreslå som lämpligt nästa steg för att ringa in problemet?
Sitter en ventil på reglaget till frontlastaren kan det vara den som spökar, vet iof inte vilken funktion den har så en äkta killgissning 😎
1599495371_bild_1.png

1599495372_bild_2.png

1599495371_bild_3.png

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

fjp  
#697562 Hej jag har en iseki 4wd 2140 som jag förstår är samma som tx1504 om jag hittat rätt på nätet. Den låter lite ansträngd i drivning när jag lägger i fyrhjulsdrift driften åtminstone ett tag men efter att kört någon minut på grusplanen är det bättre. Jag tycker jag har kollat alla oljor och bytt efter intervall men hittar inte var man byter/inspekterar i framväxeln. Tydligen ska man använda SAE 80W eller 90 men var gäller man i och hur kollar man nivån?
Fråga 1 Är det i den skruven som sitter mitt fram som jag har ringat in grönt. Vad ska nivån vara? Nu är den ca tre cm under översta gängan. Den nedre gula är väl för urtappning? Behöver man lyfta traktorn i Bakkant om man vi tömma ur?
Fråga 2 det sitter en skruv på varje sida, se blågrön ring i den andra bilden är det någon vätska eller vad ska vara där?
Fråga 3 är det denna olja man ska fylla på med på fråga 1

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Skogstraktorn  
#747164 Jag hade chans att detaljstudera en Iseki tm15 igår och det började genast rycka i villha-tarmen.
Vilken cool maskin! Perfekt till att glida runt med hemma med en vanlig släpkärra efter t ex, mycket ballare än en atv i mina ögon. Dock var den såld men det kommer väl nya.

Nu till min fråga: dessa minitraktorer brukar om jag fattat rätt importeras hit och sen säljas oreggade. Hur gör jag om jag vill köra på väg med en sån? Är det kört? Eller går det att regga in den själv på t ex bilprovningen. Eller räcker det att man tecknar en trafikförsäkring mha ramnummer eller liknande.
Hur har ni som har importerade minitraktorer gjort?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

JAndersson  
#810086
Skogstraktorn skrev:Jag hade chans att detaljstudera en Iseki tm15 igår och det började genast rycka i villha-tarmen.
Vilken cool maskin! Perfekt till att glida runt med hemma med en vanlig släpkärra efter t ex, mycket ballare än en atv i mina ögon. Dock var den såld men det kommer väl nya.

Nu till min fråga: dessa minitraktorer brukar om jag fattat rätt importeras hit och sen säljas oreggade. Hur gör jag om jag vill köra på väg med en sån? Är det kört? Eller går det att regga in den själv på t ex bilprovningen. Eller räcker det att man tecknar en trafikförsäkring mha ramnummer eller liknande.
Hur har ni som har importerade minitraktorer gjort?

Hej, har du sett denna tråd? Lantbruksfordon på allmän väg
Om jag tolkar det rätt så är det "okej" att köra kortare sträckor efter väg med oregistrerad traktor så länge den är försäkrad, har belysning och LGF skylt,

Men är också intresserad av input från andra hur de har gjort. Men i och med att jag måste köra minst 20 km för att ta mig till den huvudsakliga skogsfastigheten letar jag dock först och främst efter en traktor som är registrerad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).