SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlĂ€gg 462641 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

aerostaffan  
#526388 Axwell har du fastnat med tummen i slangen?đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜đŸ˜đŸš‘đŸš‘

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#526437
aerostaffan skrev:Axwell har du fastnat med tummen i slangen?đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜đŸ˜đŸš‘đŸš‘


VÀrre Àn sÄ, jag hade ju lite vÀrme vid 2000 rpm, sen blev det tvÀrnit nÀsta gÄng jag skulle förbÀttra det hela.

Helt omöjligt att fÄ nÄn cirkulation annat Àn i motorn.

Har tagit ner innertaket sÄ pass att jag kan följa slangarna och Àven kolla igenom kranen.

Sedan jag demonterat och testat kranen blev det klarare var proppen satt, i framledningens lÀgsta punkt under golvet.
DragtrÄden för VP-rör kom inte lÄngt, övergick idag till handvevad avloppsrensare som kom 180cm uppifrÄn och 120cm frÄn motorsidan, och sÄ lÄng Àr ju inte slangen.
ÄndĂ„ gick det inte att trycka/suga vare sig luft eller vĂ€tska genom proppen.

Fick tips pÄ Maskinisten om lÀmpligt lösningsmedel utifrÄn hur smutsen i slangen ser ut, det blev nÄgra cl toaklorin i bÄda Àndarna som jag matade in med en tunn slang och tryckluft.

Proppen slÀppte med besked dÄ jag senare matade pÄ med tryckluft, sÄ nu luktar bÄde Kubotan och jag Klorin. :roll:

Nu ÄterstÄr att klura ut hur jag skall fÄ ihop traktorn igen. :???:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

aerostaffan  
#526441 Ok lÄter jobbigt..

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#529040 Kubota L4200D HST

Nu finns de vÀrme sÄ det rÀcker och blir över, skall bli spÀnnande att testa vid minus 20 grader.

RÀknar med att den skall starta Àven det blir rÀtt sÄ kallt, har installerat en slangvÀrmare pÄ 500W + pump och en tankvÀrmare under transmissionen pÄ 210W, kupévÀrmaruttag i hytten och en huvudbrytare för batteriet.

Passade Àven pÄ att fixa till 12 Volt i hytten för elvinsch, bÄde fast knapp och fjÀrr.

Radion som jag hade tÀnkt sÀtta in skall jag byta.

Skall försöka klara mig utan snökedjor bak, skruvade i 200 dubb sÄ lÀnge.
Fram blir det Biltemas ATV-kedjor 27*12-12, ser ut att passa utan modifieringar.

En hasplÄt som skyddar större delen av hydraulslangarna och tvÄ oljefilter + större delen av motor och transmission har jag gjort av en farmartank (3 mm). Resten fÄr vÀnta till sommaren, dÀr blir det 5 mm.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#529199 Bilder, var ju nÀstan krav pÄ det !

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1539890251_dscn1883.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#529620 Det skulle vara intressant att fÄ veta vad som stÄr i ATL-artikeln. :?:

https://www.atl.nu/hast/minitraktorn-go ... -112699441

Ser ju att handla om tuffa minitraktorer. 8)

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ratelle  
#553750 FÄr fördriva tiden lite i dessa förkylningstider med lite bilder pÄ min Branson. I original sÄ gÄr avgaserna ut framÄt vilket fÄr till följd att man fÄr dom mot sig nÀr man kör. Köpte nÄgra krökar och ett rör och ett par dm avgasslang
Tog migen och brÀnde ihop bitarna sÄ nu gÄr avgaserna upp över tackat.
20180222_085736.jpeg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#555308 Kubota b7100 hst,
Perfekt til Ă„ flytte vedpaller med.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#572748 Hej

jag har nÄgra frÄgor om Kubota b7000.

Är det nogĂ„n som vet hur bra den Ă€r att köra med i skogen?

Är Lejab/Lejas proffsvagn lagom stor?

Vad Àr skillnaden mellan Kubota b7000 och b7100 hst?

Finns det en storebror till b7000 typ b8000/b9000?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#572754 Hst stÄr vÀl för hydrostatdrivning?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#572759
williamm skrev:Hej

jag har nÄgra frÄgor om Kubota b7000.

Är det nogĂ„n som vet hur bra den Ă€r att köra med i skogen?

Är Lejab/Lejas proffsvagn lagom stor?

Vad Àr skillnaden mellan Kubota b7000 och b7100 hst?

Finns det en storebror till b7000 typ b8000/b9000?


Kubota B7000 er litt mindre enn Kubota B7100. B7100 er litt tyngre, stÞrre i mÄl, har stÞrre dekk og 3 cyl motor kontra 2 cyl. B7100 kan fÄes med vanlig girkasse og HST (Hydrostat). 2w og 4wd.

TÞmmerhenger til atv passer fint bak begge, men vil anbefale B7100. Kubota B8200 er ogsÄ en mulighet, den er hakket stÞrre enn B7100.

B7100 og B8200 orker Ä dra Igland sin minste vinsj om du skulle ha behov for det. Igland 2001. De klarer ogsÄ fint Ä dra vedmaskin og annen redskap. LÞftekapasiteten er ca. 500 kg.

Vil anbefale at du finner en med grassdekk og hydrostat, hvor du oppgraderer bakdekkene til Carlisle Tru Power.
Da fÄr du en traktor som flyter bra, har bra grep, god bakkeklaring, mer en god nok styrke, og muligheten til Ä smyge fram i skogen med hydrostat.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#573082 Hej!
Tack för bra svar.

Det verkar som om b7100HST Àr ett bÀttre val, dÄ man kan ha fler redskap till den och med hydrostat blir det ju nÀstan som en riktig skotare.

Vad har du för redskap till din b7100?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#573188
williamm skrev:Hej!
Tack för bra svar.

Det verkar som om b7100HST Àr ett bÀttre val, dÄ man kan ha fler redskap till den och med hydrostat blir det ju nÀstan som en riktig skotare.

Vad har du för redskap till din b7100?


Jeg har ganske mange redskaper til den. Det er den traktoren jeg bruker desidert mest til tross for at jeg har stÞrre traktorer. Jeg bruker skjÊr pÄ den om vinteren, jeg har ogsÄ frontmontert snÞfres, frontmontert klippepanne/beitepusser, jeg har brukt den til Ä drive flishugger, jeg bruker den hver vinter pÄ vedmaskin, pallegaffler (kanskje det jeg bruker den mest til), trekke tilhenger, flytte div ting (motorer, maskiner, tilhengere, osv), lunnebom til utdragning av tÞmmer, hyppeskjÊr for Ä lage reiker til poteter og grÞnnsaker, 2 skjÊrsplog har jeg ogsÄ brukt pÄ den. Har jordfres liggende, men den har jeg ikke fÄtt prÞvd enda.

Den bruker veldig lite diesel og motoren er sterk. Jeg byttet ut standard lyddemperen med strakt rÞr som jeg kuttet og sveiste sammen. Det ga faktisk merkbar effektÞkning. Traktoren jeg har er 2wd, men den er utrolig til Ä ta seg fram i terreng og den svinger pÄ femÞringen. Som jeg nevnte, sÄ vill jeg ha byttet ut grassdekkene med Carlisle Tru power, og ett godt sett med piggkjetting kan vÊre bra Ä ha.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Williamm  
#573520 Hej!
Tack för ditt svar!

Vad har du för vedmaskin?
Har du nÄgon skogsvagn?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ferguson system  
#573677
williamm skrev:Hej!
Tack för ditt svar!

Vad har du för vedmaskin?
Har du nÄgon skogsvagn?


Jeg bruker en Hakki Pilke Eagle maskin pÄ den. Kubotaen kapper vel fort 30-40 m3 ved i lÞpet av vinteren og vÄren. Mye grovt vindfall.

Jeg har ingen tÞmmerhenger til den, men bruker den nÄr jeg skal flytte tÞmmerhengeren til de andre traktorene og en 3000 kg tipphenger. Jeg har ogsÄ dratt en del tÞmmerlass pÄ en liten bilhenger bak den, og det har den klart veldig fint.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).