Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

34 inlägg 19076 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Daggi  
#276017
2014-04-09 11.18.57.jpg
2014-04-09 11.18.57.jpg
2014-04-09 11.18.57.jpg
2014-04-09 11.18.57.jpg
2014-04-09 11.18.57.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Daggi  
#276019 Og her er noen bilder fra en jobb jeg gjorde i igår og idag.

Jeg brukte traktor og vinsj for å dra ned vindfallene og så har jeg brukt atv og vahva jussi vognen for å plassere tømmeret der jeg vil ha det. På de største stammene så må en bare kappe de opp i passende lengder så går det bra.

Vått og bløtt i marken så defor var jeg forsiktig med kjøring av traktor, men med atv og tømmervogne så fikk jeg plassert tømmeret der jeg kunden ville ha det uten å skade plenen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

crille_h  
#276071 Fina bilder, tack!

Användarvisningsbild

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Karlsson_98  
#276073 Trevliga bilder!!
Vad tycker du om vagnen? Är det en Polaris 500 du drar den med? :)

Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Daggi  
#276152 Jeg er stort sett fornøyd med vognen. Det er polaris 500 jeg kjører med :)


Lett å frakte atv og tømmervogn til arbeidsstedet. Bruker bare en bil-tilhenger.
Sterk nok til å kjøre vekk stronger bare de kuttes opp i passende lengder.
Smidig, kommer til de fleste plasser.
Lager lite skader om en holder på i en hage eller mark som ikke skal skades.
Kan kjøre og samle opp mye kvist.
Jeg har laget til en kasse som jeg kan legge ned i tømmervognen for å lettere håndere kvist bortkjøring.
Trøblete om det er mye krokete stronger da uten kasse..
Letter arbeidet på arbeidsstedet slik jeg jobber, da jeg kanskje bare feller noen trær hos en kunde, og sparer mye tid på å bruke tømmervognen istaden for håndemakt.
Sliter med at atv blir lett på framhjulene. Dårlig svingradius når framdekkene ikke tar i, men plasserer jeg tømmeret riktig så går det bra.
Eksosen rett i trynet med aggregatet foran styret, her skal jeg montere en eksoslange for å få eksosen ut på siden og vekk fra ansiktet.
Jeg har brukt å kjøre på 80-90 % turtall på aggregatet, da blir det veldig brå bevegelser, så har redusert ned til 50-60 %, kranen går saktere men enklere å kontrollere bevegelsene.
Vinsjen er sterk, drar mye stronger med den.
Svingsylinderen er svak, merker det godt om jeg står på siden i en bakke og skal bruke kranen "mot bakken", da sliter kranen med svingen.
Samme gjelder om jeg skal flytte på kvist og jeg klyper ned i kvist haugen og skal svinge kranen, da sliter kranen med å svinge.
Men alt går når en lærer seg å bruke kranen :)

Men tror det blir som å ha en minigraver, kjekt å ha og bruke, men mange ganger hadde det vært kjekt med litt sterkere kran og større vogn, men men, det fungerer :)

Jeg er egentlig godt fornøyd, fordi om jeg skulle kjørt rundt med traktor og tømmervogn langs vei 1-2-3 timer en vei for å gjøre en liten jobb med et par trær så fungerer det like godt å bare ta bilen og tilhenger og frakte atv og tømmervognen dit jeg skal jobbe. Det går raskere for meg slik.

Men en må ha fjæravstiver på atv, uten den så hadde jeg 15 cm klaring mellom mark og atv..
Og så må en lage til på atv slik at det er enkelt og hurtigt å ta av og på aggregat og ventilspakene så en kan bruke atv til andre ting også..

   TS
Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Daggi  
#276153 Og så synest jeg det er god servcie og hjelpsomme svar og tips fra de som bygger tømmervognen.

Fjernkontrollen til vinsjen var en utett boks med knapper på, det kalget jeg på og fikk en ny og vanntett fjernstyringsboks, så det må en være obs på..

   TS
Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Daggi  
#276155 Men alle sier en polaris 850 er bedre til atvtømmervogner, er det fordi den er lengre og tyngre?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Karlsson_98  
#276159 Jasså, vi har två Polaris 500 här hemma. Båda är 2013 modellen. Den ena drar en vanlig timmerkärra och den andra drar en Avesta 3.4H hydraulvagn. Saknar dock servostyrning men det går men man får ta i ordentligt... ;)

Inte många häromkring som kör med Vahva jussi vagnar så va bara tvungen att fråga hur den va! :)

Visst en polaris 850 vore perfekt att dra med, bara att den kostar lite mer också. Krävs ju inte direkt den största fyrhjulingen när man har drift på vagnen. :)

Användarvisningsbild

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

anersimyra  
#276165
Karlsson_98 skrev:Jasså, vi har två Polaris 500 här hemma. Båda är 2013 modellen. Den ena drar en vanlig timmerkärra och den andra drar en Avesta 3.4H hydraulvagn. Saknar dock servostyrning men det går men man får ta i ordentligt... ;)

Inte många häromkring som kör med Vahva jussi vagnar så va bara tvungen att fråga hur den va! :)

Visst en polaris 850 vore perfekt att dra med, bara att den kostar lite mer också. Krävs ju inte direkt den största fyrhjulingen när man har drift på vagnen. :)
Köp dig en servostyrning på www.gooffroad.se Styrningarna är visserligen inte världens starkaste, men underbart att slippa slagen i styret.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Daggi  
#276716 Dette har jeg gjordt i dag:

Boret opp hull og satt i en bolt og mutter på hver tømmerbank(hva heter dette egentlig ?)
Dette for å stoppe tømmerbankene i å svinge rundt hele tiden. jeg vil ikke sveise de fast pga at jeg vil ha mulighet for ta de av og på.

Fikk sveiset på en muffe på eksospotten og satt på en fleksibel slange for eksosen. Så jeg slipper å få eksosen i ansiktet hele tiden under kjøring.
Jeg syntest dette ble bra, men jeg må være obs ved kjøring i skog slik at ikke greiner river av slangen.
Har sett på forumet her at noen har laget et eksosrør av rustfritt stål og det er sikkert mye bedre, men fungerer bra dette med :)

   TS
Avatar Fallback
Daggi  
#281545 Felte 4 sitka graner og kjørte vekk avfall og stronger. Veldig fin jobb, dette gikk veldig bra ilag med Vahva Jussi og Polarisen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Yanmar 1502d  
#281547 Mycket trevligt att följa din tråd!

Avatar Fallback

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Blivande snickare  
#281562 Fina bilder, speciellt den andra är riktigt häftig! 8)

Användarvisningsbild

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

totte  
#281563 Mycket fina bilder och vilket fantastiskt landskap!

Användarvisningsbild

Re: Vahva jussi, dette har jeg gjordt i dag!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281610 Roligt vagnen fungerar så bra! Det där med snurrande stakar är bekant, bra ide som jag övertar direkt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).