Sida 2 av 2

Re: Aktiv Kvicken

Postat: ons 02 mar 2016, 13:30
av gnisten83
Har för mej att i broschyren jag har liggande att den var bestyckad med B21 eller D24 o M40 växellåda från Volvo, tror den var från slutet av 70 talet.
Där satt även kranen på den lilla pallen bak
Ser ut som 440x22,5 på bilderna på vagnen från blocket igår.
Annars var priset lågt i annonsen men tänker som seb, lite långt iväg

Re: Aktiv Kvicken

Postat: ons 02 mar 2016, 14:15
av halvproffs
Tyckte att det var en intressant liten maskin när jag såg den på tuben. En tystare hytt och med en nyare dieselmotor så kanske det är ett alternativ till för oss mindre skogsbrukare? Undrar om det är krångligt att ta av och sätta på banden för vägkörning/förflyttning?

Re: Aktiv Kvicken

Postat: ons 02 mar 2016, 17:32
av Famag
Det kan jag lova dig Halvproffs, att det tröttnar man på.
Blir till att ha vagn och transporttraktor.
Förresten så sluta ÖSA med band på 60 talet, av en anledning och satte dit hjul.

Re: Aktiv Kvicken

Postat: ons 02 mar 2016, 18:26
av gnisten83
Mm o på boggin läggs band..... :wink:

Re: Aktiv Kvicken

Postat: ons 02 mar 2016, 19:33
av T24X4
gnisten83 skrev:Har för mej att i broschyren jag har liggande att den var bestyckad med B21 eller D24 o M40 växellåda från Volvo, tror den var från slutet av 70 talet.
Där satt även kranen på den lilla pallen bak
Ser ut som 440x22,5 på bilderna på vagnen från blocket igår.
Annars var priset lågt i annonsen men tänker som seb, lite långt iväg


Motor är "volvos" diesel D24 som dom lånade från Volkswagen. Tror den även satt i LT31 lätta lastbilar. Den kom i Volvo 240 med M46 overdrive låda. Troligen så använde dom M45 låda i Aktiven. Precis som en M46 men utan överväxel. M40 hängde med till -76 i 240 L modellen med B20. Drivlinan med motor och låda känns säker. Satt det någon mer låda för att får rätt utväxling till drivhjulen?

Re: Aktiv Kvicken

Postat: ons 02 mar 2016, 19:50
av tallen100
halvproffs skrev:Tyckte att det var en intressant liten maskin när jag såg den på tuben. En tystare hytt och med en nyare dieselmotor så kanske det är ett alternativ till för oss mindre skogsbrukare? Undrar om det är krångligt att ta av och sätta på banden för vägkörning/förflyttning?

Smidiga verkar dom, har sett någon på "riktigt" men aldrig kört. Men nackdelen är nog att hålla bromsarna i skick och att lägga av och på banden vid transport, är nog i så fall smidigare att köra den på en kärra efter traktor.
Har för mej att ja hört att dom ska vara mycket enkla att lägga omkull med kranen på taket.