Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

18 inlägg 16173 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
stegmaster  
#259208 Dom drivar antagligen efter samma prinsipp som jag gör med vedförsjälningen.
Små produserte volumer och högre inntjening pr enhet, enn att setta ner priset för sen at måste tredubbla produktionen för at sitta tilbaka med samma vinst. 8)


Någon som vet hur mange dom tillverkar pr år??? :smile:
40-50 stk eller så???

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259435
svampbob skrev:
Wester skrev:http://www.blocket.se/varmland/Alstor_821_50001042.htm?ca=11&w=3


515 000:-



Tvivlar på att dom säljer en ny Alstor till någon som inte redovisar moms så då är priset 412 men med hytt och lite annat till så går det nog bra att passera 500.



Tror nog att dom skulle sälja även till en som inte är moms redovisningsskyldig. Dom är nog glad att sälja en till så länge dom får betalt. Sen om den kostar 400 eller 500 tusen spelar ingen roll eftersom jag tycker det är för mycket för dom eftersom man inte använder den yrkesmässigt. Jag tror på en enklare variant byggd på liknande sätt som stornalle, lillnalle, 462, timmerkalle osv. Bygg på en jordbrukare och sätt dit en vagn. Kostnaden kommer i alla fall att dra iväg men man får större lass med sig och kanske lättare att motivera om kostnaden blir 400 tusen.

Personalkostnade är stor i Sverige och priset sätts efter hur mycket folk är villiga att betala för en viss typ av produkt. Det kan innebära ett påslag på 300% utöver den verkliga kostnaden.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

Brytjärn  
#259447 Visst är det mycke pengar men vad jämför ni med?
Att jämföra med en Alstor/Vimek med en åkgräsklippare tyder enbart på totalt brist på kunskap i frågan.
Om man ska göra en seriös jämförelse så kan jag bara se fyrhjuling+avetsav./kranmanv. VS. Minimaster som den enda rätta jämförelse.
Ny ATV+ Avestav./Kranmanv. ca 200,000kr
Vimek minimaster ca 300,000kr

Är det värt 100t till för en helt ändamålsenlig maskin, enligt mig ja men det är nog högst personligt utifrån ens egna förutsättningar.

Sen tycker jag det är viktigt att se tillbaka på vad historien har lärt oss.
Det finns en uppsjö av mer eller mindre lyckade miniskotare som har gått i graven/konkurs men just de två som nämns i tråden dvs Alstor och Vimek är ju de som överlevt, med tanke på de så är nog priset rätt trotts allt...

Dags för en samlingstråd "Miniskotare som gått i graven"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).