Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stållarv o /larvbandstöd

10 inlägg 7989 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stållarv o /larvbandstöd

hyundaien  
#257081 Har en Hyundai, 6 ton, för arbete på gården. Har idag gummilarver som börjar gå sönder. Låter som att stål är det som gäller för arbete i skogen, kan man hitta begagnade larver eller är det nya som gäller och i så fall vad kostar det? Läste om larv/bandstöd, är det vettigt att svetsa dit på
stållarver, finns det något man behöver tänka på i det fallet? :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Stållarv o /larvbandstöd

foton  
#257099 Jag kör med stållarver och bandstöd men ibland ramlar larven ändå.

Användarvisningsbild

Re: Stållarv o /larvbandstöd

stegmaster  
#257134 Ja, den frågan om stållarv vs gummiband er inte lengre lika enkel som jag alltid trott. :oops:
Köpte min första grävare med stållarv för jag alltid trott/hört at det var best, men efter å ha kört nu i snart 1,5 år med min "nya" grävare med gummiband (som skulle bytas til stål när dom var slut), er jag inte lika säker lenger.
Har inte lyckas kränga banden en enda gång under denna tiden, med mycket körning i skogsterreng med skopa och Naarva.
Dock kan jag nu setta stödet til Naarva`n(jibben) i bakken vid behov(sväng), så det underletter ju en del.
Det er ju mycket tystare och finare at larva på gummi dessutan, så er faktisk inte säker lengre om jag kommer köpa stål vid byte av band. :???:
Erfarheten så langt, er at jag haft mindre problem med dessa gummiband, enn va jag hadde med stålbanden på gamla grävaren.
På större grävare typ 24t, så blir nåt annat, men just en minigrävare får det vara skapligt fint terreng om man ska komma fram als, utan att gräva lite först.

När det gäller bandstöd til stållarv, så ska stödet gå upp halvvägs i båda ender av undervagnen, och självklart på båda sidor, altså inte bara en rak rails som man ofta ser.

Avatar Fallback

Re: Stållarv o /larvbandstöd

alias  
#257611
stegmaster skrev:Ja, den frågan om stållarv vs gummiband er inte lengre lika enkel som jag alltid trott. :oops:
Köpte min första grävare med stållarv för jag alltid trott/hört at det var best, men efter å ha kört nu i snart 1,5 år med min "nya" grävare med gummiband (som skulle bytas til stål när dom var slut), er jag inte lika säker lenger.
Har inte lyckas kränga banden en enda gång under denna tiden, med mycket körning i skogsterreng med skopa och Naarva.
Dock kan jag nu setta stödet til Naarva`n(jibben) i bakken vid behov(sväng), så det underletter ju en del.
Det er ju mycket tystare och finare at larva på gummi dessutan, så er faktisk inte säker lengre om jag kommer köpa stål vid byte av band. :???:
Erfarheten så langt, er at jag haft mindre problem med dessa gummiband, enn va jag hadde med stålbanden på gamla grävaren.
På större grävare typ 24t, så blir nåt annat, men just en minigrävare får det vara skapligt fint terreng om man ska komma fram als, utan att gräva lite först.

När det gäller bandstöd til stållarv, så ska stödet gå upp halvvägs i båda ender av undervagnen, och självklart på båda sidor, altså inte bara en rak rails som man ofta ser.


Har du några bilder på ett bra kontra dåligt exempel på olika bandstöd?

En bandgrävare finns på vill-ha listan (mycket pengar på nöjeskontot blir det om det ska bli verklighet), men jag kommer inte ifrån att jag hjärnan tycker det känns onödigt att köpa maskiner istället för mer mark om tillfälle ges.

Skulle förnuftet besegras får jag väl trösta mig med att det inte är alla förunnat att ha en hobby som är avdragsgill :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stållarv o /larvbandstöd

macke  
#257670 Jag har oxå en huyndai modell 55-7. På den har jag stållarver där bandstöden går precis som stegmaster skriver. Själv har jag ingen erfarenhet av gummiband iskogen så då är det lika bra att hålla käft. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stållarv o /larvbandstöd

stegmaster  
#257732
alias skrev:Har du några bilder på ett bra kontra dåligt exempel på olika bandstöd?


MVH
Alias


Nja, vil inte sno andras bilder utan at fråga först, så ni får ta til goda med linkar.
(ser ni inte bilderna var ni regga er som medlemmer). :smile:

En proffsigt bygge.

http://www.maskinisten.net/userpix/1448 ... 443200.jpg


Et inte lika proffsigt stöd.

http://www.maskinisten.net/userpix/15227_1_1.jpg

Avatar Fallback

Re: Stållarv o /larvbandstöd

alias  
#257785
stegmaster skrev:
alias skrev:Har du några bilder på ett bra kontra dåligt exempel på olika bandstöd?


MVH
Alias


Nja, vil inte sno andras bilder utan at fråga först, så ni får ta til goda med linkar.
(ser ni inte bilderna var ni regga er som medlemmer). :smile:

En proffsigt bygge.

http://www.maskinisten.net/userpix/1448 ... 443200.jpg


Et inte lika proffsigt stöd.

http://www.maskinisten.net/userpix/15227_1_1.jpg


Tackar ödmjukast för länkarna Stegmaster.

Det var ju viss skillnad i ambtionsnivå kan man säga.

På första bilden såg det nästan ut som att det satt bandstöd även på insidan av bandstället - har aldrig tänkt på det men det kanske är lika stort behov där?

Hur långt från bandets ytterkanter behöver det ha stöd för att fungera acceptabelt (borde väl nästa vara en %-sats av bandbredden snarare än x antal cm)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stållarv o /larvbandstöd

Amatörhuggare 62  
#260474
m_002.jpg
m_003.jpg
Här kommer ochså bild på bandstöd

Avatar Fallback

Re: Stållarv o /larvbandstöd

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260549 Jag bytte till stållarv när gummilarven tog slut, eller blev så skadad att det inte gick att larva längre.
Efter fundering och råd så valde jag stållarv eftersom det sades att gummilarven åldras fortare pga sol, uttorkning etc.
Sagt och gjort så lades stållarv på min 5t maskin i hopp om att dessa skall hålla längre. Hoppas det stämmer :) Men det är väldigt mycket sämre komfort och skramlar mer.
Bandstöd har jag inte, men kanske borde det??
Kan alltså inte ge råd, tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Stållarv o /larvbandstöd

stegmaster  
#260583
DanK skrev:Sagt och gjort så lades stållarv på min 5t maskin i hopp om att dessa skall hålla längre. Hoppas det stämmer :) Men det är väldigt mycket sämre komfort och skramlar mer.

Dom kommer garanterat at hålla lengre (säkert dubbla tiden), men at gummibanden krängs så myket lettare en stål er jag inte lika säker på lengre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).