Skogsante skrev:Det låter ju riktigt intressant. Ta och färdigställ konstruktionen! När tänker du visa upp den, du hinner väl inte till skogsnolia i juni?
Vad är den röda maskinen ovan förnågot?
Pjatte skrev:scorpionen har faktiskt varit en liten förebild, men man vill ju inte "kopiera för mycket" men nått liknande blir det, fast man ska kunna lägga band på runt om, det blir lite knepigt på scorpionen pga. robbsonrullarna.
rullarna på denna maskins lastbärare kommer att sitta mera imellan hjulen om man vill banda, eller om man i stället vill kosta på sig "riktig" drift på alla 8 i bak istället.
nutte skrev:Pjatte skrev:scorpionen har faktiskt varit en liten förebild, men man vill ju inte "kopiera för mycket" men nått liknande blir det, fast man ska kunna lägga band på runt om, det blir lite knepigt på scorpionen pga. robbsonrullarna.
rullarna på denna maskins lastbärare kommer att sitta mera imellan hjulen om man vill banda, eller om man i stället vill kosta på sig "riktig" drift på alla 8 i bak istället.
Är det verkligen rulldrift på scorpionen? ja har inte sett nån irl men boggie lådorna ser så breda ut så ja trodde iaf att de va riktig drift med kedjor i lådorna å att det är hyd. motorn dom har satt mellan hjulen...
vet du nått pris på scorpionen?
Pjatte skrev:tittar man på scorpionens hemsida www.pergonova.se så står det att de e hydrostatisk drift, men vad e ed då som ligger mellan hjulen???
det verkar ju vara bara rullar med drift som är nedsänkta mellan hjulen, det kallar jag fejk-hydrostatdrift, samma som på atg-rulle (alfta gallringsteknik) finns med på www.lantbruksnet.se
en riktig hydrostatdrift skall vara en redig hydraulmotor på VARJE hjul.
Mangan skrev:Scorpion satte de pris på ca 600.000:- i en annons i SkogsLand.
Pjatte skrev:vad det gäller hytt så e det en prisfråga hos konsumenten, man kan få hytt om man vill, standard lite mer som en störtbåge med ett soltak eller liknande, men kan ju få rätt många scoteroveraller för ett hyttpris (till och med ett par kaffetermosar med om man har tur).
vad det gäller driften så kommer det troligtvis att sitta en karftigt överdimensionerad hydraulisk hjulmotor på varge hjul, eller bara på framhjulen och en robbsondrift i bak med robbsonrullen mer nedsänkt mellan hjulen så att man kan banda den runt om, utan att man e låst av bara ett alternativ.
vad det gäller driften av skotaren så är det absolut inga problem med den pga. att den e driven på alla 8 hjul och med två pumpar, en för vagnen och en fär traktordelen, för att kunna ta bort driften på vagnen vi transport vid längre sträckor med en så kallad "dolly".