Magnus M skrev:Det är inte lagligt att dra ett oreggat släp efter personbil. Finns 2 undantag, båtvagn o manskapsvagn till o från uppställningsplats. Annars ska alla släp till bil vara reggade o besiktigade o därmed oxå ha fjädring o ev. bromsar beroende på vikt osv.
Jag vet eftersom jag åkt dit själv på detta.
Många påstår annat o inte alla poliser vet heller men den jag råkade på var en välpåläst trafikpolis som läste lagen för mig när jag protesterade.
Magnus M
Tosca skrev:Frågan är väl om inte din kombo faller på den obromsade vikten som bilen får dra?
Magnus M skrev:Jag tror man klarar sig ganska långt eftersom långt från alla poliser har koll på detta eller så bryr dom sej inte. Det är ju en allmän uppfattning att det är ok, bara titta på blocket där det säljs "30kärror" dagligen.
Detta har nog växt fram pga polisens velighet i frågan.
Jag hjälpte ju själv till med detta då jag åkte med LGFskyltat släp i flera år innan jag helt plötsligt åkte dit. Jag ursäktade mig med att farsans granne som är polis sagt att det var ok.
Polismannen frågade då om han var trafikpolis samt vad han hette.
Fann mig o förstod att han inte haft koll då han var kriminalare, svarade kort: minns inte hans namn![]()
Magnus M
Husqy346 skrev:En oreggad vagn får man aldrig igenom som efterfordon till personbil hur mycket bortförklaringar man än har till polisen så Magnus M har rätt där .
Jag tillhör också den skaran som har åkt fast i trafikkontroll då jag körde hem en utskrotad släpkärra från finspång
5 bötespunkter kunde jag ha fått betalat för.
Hastighetsöverträdelse på lgf fordon
Körde på motorväg med lgf skyllt bak på
oreggat fordon
körförbud
icke godkänt efterfordon
Då jag frågade hur det var tillåtet med båtkärror så sade polismannen att två gånger om året va ju va de använde båtkärra till lägga i båten och ta upp den.
Och manskapsbod för att flytta den mellan arbetsplatserna.