Magnus M skrev:Qkeeper skrev:Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..
Att det fungerar finns väl inga tveksamheter om, åtminstone med drift på vagnen. Dom jag sett i action utan drift är inte imponerande, då funkar min gamla 2wd traktor bättre.
Det underliga tycker jag är hur man får ihop det ekonomiskt, köpa en ATV med vagn för kanske över 150papp o sen köra ut vedDet blir inga billiga vedpinnar.
Allt du kan göra på en fastighet med ATVn kan du oxå göra med traktorn, utom att leka o köra fort, förmodligen nåt som är olika värt för olika personer.
Jag köpte min traktor,kärra o vajerkran -81 för 30 000. Har kört ut 50-80 kubik varje år sen dess med ett par bakdäck som enda större utgift.
Skulle vara intressant att se hur ATVn ser ut om drygt 30 år![]()
Mitt samvete skulle nog inte klara ett sånt resursslöseri. Men jag kanske är lite snål![]()
Magnus M
Magnus M skrev:@skogsbonne, Jag gör annat med min traktor oxå, plöjer o harvar viltåker, plogar 1km väg om vintern samt transporterar jakttorn o annat, det enda jag inte kan är att använda den som lekfordon!
Magnus M
tallen100 skrev:Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...
skogsbonne skrev:tallen100 skrev:Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...
Det är inga problem.
Du verkar veta så du har alltså gjort det....?
Magnus M skrev:@skogsbonne, Jag gör annat med min traktor oxå, plöjer o harvar viltåker, plogar 1km väg om vintern samt transporterar jakttorn o annat, det enda jag inte kan är att använda den som lekfordon!
@Qkeeper, Vilken komplimangsköter vi skogen sämre som inte har en 4hjuling?
Om en fyrhjuling är en tombola så ar en traktor en slevmenar du allvar???
Ber om ursäkt för trådkapet.
Magnus M
tallen100 skrev:Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...
Magnus M skrev:Qkeeper skrev:Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..
Att det fungerar finns väl inga tveksamheter om, åtminstone med drift på vagnen. Dom jag sett i action utan drift är inte imponerande, då funkar min gamla 2wd traktor bättre.
Det underliga tycker jag är hur man får ihop det ekonomiskt, köpa en ATV med vagn för kanske över 150papp o sen köra ut vedDet blir inga billiga vedpinnar.
Allt du kan göra på en fastighet med ATVn kan du oxå göra med traktorn, utom att leka o köra fort, förmodligen nåt som är olika värt för olika personer.
Jag köpte min traktor,kärra o vajerkran -81 för 30 000. Har kört ut 50-80 kubik varje år sen dess med ett par bakdäck som enda större utgift.
Skulle vara intressant att se hur ATVn ser ut om drygt 30 år![]()
Mitt samvete skulle nog inte klara ett sånt resursslöseri. Men jag kanske är lite snål![]()
Magnus M
tallen100 skrev:skogsbonne skrev:tallen100 skrev:Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...
Det är inga problem.
Du verkar veta så du har alltså gjort det....?
Nej det har ja inte, men jag har plogat vägar med stora maskiner å vet hur jävligt det kan vara om det är mycke snö å höga kanter. Säger sej självt du har ingen vikt i en hjuling!
skogsbonne skrev:Du kan ju inte prata om något du inte vet något om!
Vet en som plogar ca 1 mil med en Can Am 650 som dessutom bor i Norrbotten och han har inga problem med det och han trycker bort kanterna så fint
jannee skrev:Även jag har mina funderingar över hur en ATV klarar snöröjningen. Trots skarpsko måste jag ha en oljetunna full med cement i hydralarmarna för att kunna skyffla undan blötsnön när den kommer = traktorn är ändå för lätt.
Å andra sidan, där skavikaren kommer i från kommer kanske det mest är "torr" snö, + hans terräng kanske inte är av det mest kuperade slaget.
Självklart köper man den utrustning som lämpar en själv bäst, sen månde det vara vad som helst.
Måste erkänna att jag sett atvmaskiner med boggievagn köra fram i blötmark dit jag själv INTE vågat ge mig ut med min traktor, finns fördelar med att vara både lätt och liten + drift på ALLA hjul.