Små skogsmaskiner och övriga maskiner

problem med gilson 5hk snöslunga

138 inlägg 48860 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247312
Brumsten skrev:Hej, kan det vara så enkelt att du har justerat brytaren fel?.
På B&S motorer jobbar brytaren tvärs emot vanliga brytare, dvs. dom
går ihop vid tändning.
Ha de.


Nä nu är du väl ute och cyklar Brumsten, dom jobbar som alla andra brytare, tänder när det öppnar.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247332
totte skrev:
Brumsten skrev:Hej, kan det vara så enkelt att du har justerat brytaren fel?.
På B&S motorer jobbar brytaren tvärs emot vanliga brytare, dvs. dom
går ihop vid tändning.
Ha de.


Nä nu är du väl ute och cyklar Brumsten, dom jobbar som alla andra brytare, tänder när det öppnar.



Hur jobbar brytarna då ? vad är de som gör att dom öppnar å stänger ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247362 Pinnen som sticker upp under rörliga brytaren går ned till axeln, där det sitter en excentrisk kam som lyfter alltihop.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#247376 Är det en isolerande bussning på axeln under den rörliga brytaren?
Kan det vara någon bricka som ska hålla den i läge som är borta eller sliten (isolerbricka)?

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247411
sveakatten skrev:Är det en isolerande bussning på axeln under den rörliga brytaren?
Kan det vara någon bricka som ska hålla den i läge som är borta eller sliten (isolerbricka)?



ja totte: Finns de någon sådan ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247420 Nej, den rörliga brytaren sitter direkt i gods, den isolerade brytaren är den fasta som sitter i änden av kondensatorn.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Brumsten  
#247421 Hej, det är nog så att jag minns fel när det gäller brytarna på B&S motorn, det är många år sedan jag bytit brytare.
Ska snarast uppdatera mig så fort tillfälle ges, magnetron-systemen kom i början av 80-talet så det är inte ofta vi får in
maskiner med brytarsystem.
Jag får ursäkta om jag lett in någon i villfarelse.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#247428 OK men då borde du kunna ta vilken bricka som helst och justera in den rörliga brytaren på axeln så den inte rör sig.
Totte: Sitter den rörliga brytaren på axeln utan någon lagring?
Det borde väl bli gnista även om brytaren är lite glapp?

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247474 Ska prova å lägga en bricka emellan imorgon när jag är ledig å har tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247512 Brytaren lagras genom att den sitter i en v-formad slits i cylindern som utgör fästet, den är alltså egentligen inte en axel utan sitter hel fast. Du ser det på bilden på förra sidan.

Om jag fick se en tydlig bild på hur det ser ut nu så skulle jag kanske kunna reda ut vad problemet är.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#247514 OK då tror jag jag är med, du har alltså en cylinder med ett v-format spår, som ändan på brytaren sitter i, och hålls på plats endast med fjädern?

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247522 Ja exakt så, funderar på om brickan som skall sitta utanför kan vara glömd, i så fall kan ju brytaren kana utåt i spåret och hamna galet. Under cylindern skall inte vara nån bricka, det är en liten styrklack på cylindern som skall in i en fördjupning i godset så den hamnar rätt och sen inte vrider sig.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#247524 Låter som du har lösningen där, cylindern sitter inte i spåret då borde brytaren bli för (smal) vilket gör att den kan röra sig.

Kapar tråden lite, jag såg på bilderna ni lagt in på slungan, det är nog en sådan som jag har :oops: , jag har problem med min att det endast går att köra tills det är halv tank sen får den inget mera bränsle. Har du något tips på det Totte.

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247531 Är det en 8 hk eller 5 hk på din? 8 hk - överliggande tank och slang till förgasaren, 5 hk - tanken sitter under förgasaren.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#247532 8hk

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).